Gjest ec1a2...9ee Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Jeg har i flere å hatt en såkalt “særlig uavhengig stilling” uten noe form for overtidskompensasjon eller bonuser, Stillingen har også vært veldig bred, jeg har vært tilgjengelig på telefon på kveldstid/helg/ferier og arbeidsmengden har vært enorm. Jeg har og lenge sakt ifra at jeg trenger flere på teamet. Det har vært endel konflikter om arbeidsforholdene på jobben og flere har sluttet (/eller fått sparken) . Flere av de tidligere ansatte har vært svært misfornøyde med arbeidsgiver . I tillegg har jeg hatt så og si 24/7 telefon support bakvakt. Lønnen er nøyaktig på gjennomsnittet til hva “yrket” min tilsier . Men stillingen min har verdt mye bredere enn hva som er normalt og det er mer på nivå med en lederstilling (uten personal ansvar) enn det de sammenligner stillingen med . Gj. Lønn for yrket er også før overtid. Noe det har blitt enorme mengder av(ubetalt) pga arbeidsmengden. For ikke å snakke om bakvakten. Nå har jeg bestemt meg for å si opp og kreve lønnet permisjon ut oppsigelses tiden. Eventuelt ta det så langt som til arbeidsretten og kreve etterbetaling 3 år tilbake i tid. Er det noen som har noen tips? Hvor dyrt er det å ta det til arbeidsretten? Bør jeg varsle til arbeidstilsynet? 1. Jeg er ikke fagorganisert 2. Jeg har ikke ført opp timene mine, men kan kanskje dokumentere tilstedeværelse på arbeidsplassen. 3. Bakvakten derimot er det ingen tvil om. 4. Det har og blitt endel Micromanagment fra lederen over meg de siste årene. Så jeg tror nesten at den «særlig uavhengige stillings» tittelen ikke lengre er gyldig? Jeg har blitt brukt mer og mer til prosjekt og utenfor hva stillingen min egentlig tilsier og lønnen de sammenligner med. Såpass mye at det har totalt ødelagt for de egentlige ansvarsområdene mine. Anonymous poster hash: ec1a2...9ee Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. juli 2021 Del Skrevet 8. juli 2021 Kostnaden varierer alt etter kompleksiteten. I arbeidskonflikter skal partane som hovudregel bære sine eigne kostnadar. Så då kjem kostnadane dine ann på om du f.eks. må leige bistand for å køyre saka. Merk at arbeidsretten også har muligheit til å pålegge den tapande parten å dekke saksutgiftene til motparten i særlege tilfeller. Kva grunnlag har du eigentleg for å ta saka til arbeidsretten? Eg forstår det kanskje slik at du vil hevde arbeidsavtalen din som lovstridig, og at du skal lønnskompanserast som om du blei tilsatt på vanlege arbeidsvilkår? Sjølv om du vinner fram med eit slikt krav så er det nokre utfordringar, blant anna kva som då burde våre lønna di. Det er rimeleg å anta at når du blei tilsatt i særleg uavhengig stilling så fekk du også ei høgare lønn for å kompansere for ulempene. Kva som eventuelt er gjennomsnittslønn er i så måte mindre relevant då lønna er fastsatt etter avtale. Ein anna veg å gå er sjølvsagt at arbeidsavtalen er ugyldig basert på at arbeidsgiver som den sterkaste parten i avtaleforholdet har mistbrukt sin posisjon til å presse deg til å inngå ein avtale du ikkje kunne forstå konsekvensane av, men dette er heller ingen enkel veg å gå. Arbeidsretten å få klarheit i om du har hatt ei reell særleg uavhengig stilling eller om omgrepet er mistbrukt for at du ikkje skal ha rett på overtidsbetaling. Har du vært så fri at du kan styre arbeidstida og sjølv vurdere ditt behov for arbeidsinnsats så kan det være at du har ei reell og lovleg særleg uavhengig stilling. Mangelen på dokumentasjon av kva du krever etterbetalt er eit openbart problem, men kan nok løysast om du f.eks. kan dokumentere når du fysisk har vært på arbeidsplassen, telefonloggar, osv. Du har nok ingen stad å hekte eit krav om at du skal ha betalt ut oppseiingstida di utan å yte motyting i form av arbeid. Beredskapsvakta vil du nok kunne vinne fram med dersom du vinner fram med at du ikkje har ei særleg uavhengig stilling. Hovudregelen etter arbeidsmiljølova er at du beredskapsvakt skal reknast som 1/7 arbeidstid, 1/5 om vakta er krevande. Bakvakt er ikkje derfinert så det vil nok bli eit spørsmål om du eigentleg har hatt beredskapsvakt eller om du berre har vært tilgjengeleg på telefon i samband med at du ikkje har hatt definert arbeidstid. Det som også er verdt å merke seg er at arbeidsmiljølova ikkje omtalar kompensasjon for slik vaktordning. Når arbeidsmiljølova seier at kvar sjuande time skal reknast som arbeidstid så er det med tanke på berekning av arbeidstida og kviletid. Kor mykje og lenge du jobbar er mindre relevant om stillinga uansett er fristilt frå arbeidstidsbestemmelsane i arbeidsmiljølova. Det vil være rimeleg å kreve kompensasjon i form av ei timeslønn kvar sjuande time, men det er ikkje noko som du i utgangspunktet har krav på. Alt i alt er eg usikker på kva du vil kunne oppnå gjennom ei arbeidsrettssak. Basert på krava du har så tenker eg umiddelbart at du kanskje har meir å hente på å forhandle direkte med arbeidsgiver. Husk at ei arbeidsrettsak er kostbar for arbeidsgiver og at ei arbeidsrettsak vil skade omdømmet til bedrifta, så det er ikkje utenkleg at du kan få til ei avtale utan å gå til søksmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå