Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Teknisk rom, gulvbelegg eller flis? (ber vennligst om rask tilbakemelding!)

Anbefalte innlegg

Hei!

Har signert på ny bolig. Etter litt treg tilbakemelding fra entrepenør på pris på gulvbelegg, må jeg innen i morgen formiddag bestemme meg for om jeg ønsker å gå for flis eller belegg på gulvet på teknisk rom. Det skiller 3000 kr (materialer og arbeid inkl.) i favør belegg jf. 30x30 flis av god kvalitet. Det er varmekabler under. Rommet inneholder datautstyr (servere, switcher, NAS, ONT, mv.), ventilasjonsanlegg, varmtvannstank, vaskemaskin, tørketrommel og en utslagsvask. 

Hva ville dere gått for, gulvbelegg eller fliser? Prisen er tilnærmet lik, 14k vs 17k. Tanker og meninger? Fordeler og ulemper?

Personlig tenker jeg følgende fordeler:

Belegg:
- 100% vanntett dersom vaskemaskin el.l. skulle gå lekk
- muligens (?) lenger varighet
- tåler mer, gjør ikke noe om jeg skulle miste noe (aner ikke hva det skulle være dog..)

Fliser
- litt mer "premium" følelse?
- alle andre rom er enten parkett eller flis

Takk for raske svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anterialis skrev (22 timer siden):

Rommet inneholder datautstyr (servere, switcher, NAS, ONT, mv.), ventilasjonsanlegg, varmtvannstank, vaskemaskin, tørketrommel og en utslagsvask. 

Disse passer ekstremt dårlig sammen.
Ville aldri hatt datautstyr i samme rom som vaskemaskinen.

Gulvbelegg og varmekabler passer heller ikke så bra sammen.
Har sett boliger hvor man ser omrisset etter varmekablen i belegget, mest sansynlig fordi det har stått på for mye varme.

Jeg synes det passer best med fliser på våtrom.
Skal være vanntett det også.  Bare å si at de må bruke membran under flisene. (Om det ikke er tegnet på som våtrom)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å ha varme i dette rommet i det hele tatt virker veldig unødvendig. Datautstyr skal helst ikke ha det så varmt. Men mtp. fremtidig skift av VVB og vaskemaskin vil jeg si belegg er et bedre alternativ, det er også lettere å holde rent. Det er et teknisk rom, man trenger ikke premium følelse der.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger, det settes pris på! Det blir belegg.

En forklaring på utstyret i rommet om noen er intersserte:

Opprinnelig står vask+tørk på badet nede, men vi ønsket å flytte dette vekk fra badet og inn på teknisk rom (som ligger i rommet ved siden av) for å nyttegjøre oss av arealet der. Jeg ser absolutt poenget med at kombinasjonen teknisk rom/vaskerom er merkelig/uvanlig, men jeg tror ærlig talt ikke dette vil gi meg problemer. Allikevel er jeg åpen for at jeg er noe naiv og helt klart uerfaren med denne kombinasjonen. Rommet har balansert ventilasjon slik at fuktighet (fra klær og vaskemaskin) ikke vil bli vesentlig etter min vurdering. Vi kommer nå fra en bolig hvor teknisk rom er på 3-4 kvm (vvb, bal.ventilasjon, vaskemaskin og klærtørk) og her har det aldri vært fuktighet som jeg har bemerket som høy selv når klær henger til tørk. Teknisk rom i ny bolig er på ca. 8kvm og jeg vil anta relativ fuktigheten således vil bli mindre enn i boligen jeg nå bor i. 

Tror dere virkelig fuktigheten vil bli så høy at det kan ødelegge datautstyret i rackskapet i samme rom? Med all ydmykhet; jeg er enig tanken deres, absolutt, men har dere erfaring med at dette har gått dårlig? Vannsøl fra vask/vaskemaskin mot datautstyr anser jeg som så minimal at det ikke tas med i vurderingen. Skal jeg minimere risiko i livet så får jeg begynne med å sette fra meg bilen…

Varmekabler forstår jeg godt kan virke mindre hensiktsmessig. Her var det 50/50 om jeg ønsket det eller ikke, og da endte jeg opp med å installere det i tilfelle jeg skulle trenge det. I teknisk rom i nåværende bolig er det alltid varmt nok (ingen varmekilder), men det er altså mindre og står  mer sentralt i huset. Varmekablene trenger jeg jo ikke slå på om temp. er bra i ny bolig.

Labelle skrev (17 timer siden):

Belegg er det tryggeste. Skal aldri ha fliser igjen. Du vet aldri hvor godt arbeidet under er. Mange vvs-håndverkere som slurver sykt med påføringen av membranen.. 

Da teknisk rom ikke er våtrom tror jeg ikke det var tiltenkt membran på det rommet. Dette måtte jeg i så fall ha bedt om ekstra og prisdifferansen ville økt. Godt å høre at flere her er enige i valget av belegg, tror også det er lurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...