Gå til innhold

Feriepenger, kan noen forklare meg? Null peiling.

Gjest b1b6d...550

Anbefalte innlegg

Gjest b1b6d...550

Ifjor jobbet jeg et helt år, og sluttet på tampen av året. Fikk utbetalt feriepenger i januar med sluttoppgjøret. (som vanligvis blir utbetalt i juni). 

Så har jeg jobbet i et vikariat fra mars i år til juli i år. Ikke tatt ut noe feriedager pga jeg ville jobbe hele vikariatet og ha lønn.

Men de 5 mnd jeg nå har jobbet i vikariat, har jeg tjent opp noe feriepenger av dette? Blir det isåfall utbetalt juni 2022? Trodde kanskje det ville bli utbetalt som sluttoppgjør siden jeg nå slutter i dette vikariatet og starter i en annen jobb fra aug.

Anonymous poster hash: b1b6d...550

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b1b6d...550
Comma Chameleon skrev (6 minutter siden):

Du vil få feriepenger av vikariatet. Du kan velge å få de utbetalt når du slutter (minus skatt) eller få de utbetalt neste år 'uten skatt'. Skatten blir lik totalt sett, du bare fordeler skatten annerledes. 

Ok, jeg har siste lønnsutbetaling nå i juli, de er ikke kommet med der. Så enten så velger de å betale de ut i august eller så kommer de utbetalt neste år i juni da?

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (5 minutter siden):

Du vil få feriepenger av vikariatet. Du kan velge å få de utbetalt når du slutter (minus skatt) eller få de utbetalt neste år 'uten skatt'. Skatten blir lik totalt sett, du bare fordeler skatten annerledes. 

Man har allerede betalt skatt av feriepenger opptjent i 2021. Skal du ha ut de pengene i år så må du betale skatt igjen så det blir dobbelt opp.

Lenke til kommentar
Gjest b1b6d...550 skrev (24 minutter siden):

Ok, jeg har siste lønnsutbetaling nå i juli, de er ikke kommet med der. Så enten så velger de å betale de ut i august eller så kommer de utbetalt neste år i juni da?

Du får høre med jobben hvilke rutiner de har. Du har uansett rett på feriepenger.

TheKims skrev (22 minutter siden):

Man har allerede betalt skatt av feriepenger opptjent i 2021. Skal du ha ut de pengene i år så må du betale skatt igjen så det blir dobbelt opp.

Men den totale skatten blir beregnet ut av hele året med inntekt og beskatning så du betaler ikke mer skatt totalt.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Du får høre med jobben hvilke rutiner de har. Du har uansett rett på feriepenger.

Men den totale skatten blir beregnet ut av hele året med inntekt og beskatning så du betaler ikke mer skatt totalt.

Det er riktig, men du betaler dobbel skatt for feriepenger opptjent i 2021 som du tar ut samme år. Når du leverer inn skattemelding neste år så vil du få tilbake det du har betalt for mye, så sånn sett spiller det ikke noen rolle.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Comma Chameleon said:

Skatten blir aldeles ikke totalt sett lik. Hvis man får utbetalt feriepenger i opptjeningsåret risikere man å betale toppskatt på det, som man ikke ville ha måttet gjøre hvis man får det utbetalt året etter.

Lenke til kommentar
Ernie skrev (12 minutter siden):

Skatten blir aldeles ikke totalt sett lik. Hvis man får utbetalt feriepenger i opptjeningsåret risikere man å betale toppskatt på det, som man ikke ville ha måttet gjøre hvis man får det utbetalt året etter.

Det kommer jo ann på hvor mye du tjener det året.

Lenke til kommentar
Ernie skrev (17 minutter siden):

Potensiell felle det ja, men tviler på at toppskatt er relevant i trådstarters tilfelle. I så fall er jeg veldig interessert i å høre hva slags vikarjobb det er 😛

Edit: Nå er det vel trinnskatt framfor toppskatt, så absolutte noe å tenke på der hvis TS ligger på grensen mellom to trinn.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...