Gå til innhold

BMW lanserer elektrisk motorsykkel


Anbefalte innlegg

BMW treffer kanskje målgruppen men den tror jeg er ganske liten og inkluderer ihvertfall ikke meg. 

I en del EU land får man Silence S01 for €5454 eks mva og Silence S02 HS for €4380 eks mva. De er produsert i Spania og ytelsene er ikke så veldig langt unna BMW CE04.

Som første i Norge selvimporterte jeg en S02 HS  (business versjonen) nå i våres og er fornøyd med den.  Veldig enkel konstruksjon, motoren i navet så inget kjede. Ingen transmisjonsstøy så nesten lydløs. Et bonus er at man kan også kjøpe en 700W inverter til å sette på batteripakken på 5,6 kWt. Et par ting kunne vært bedre, bakskjerm er for nærme bakhjulet og fronthjulet var ikke avbalansert. Kunne også vært et "quick system" slik at jeg på få sekunder kunne byttet ut boksen bak med et sete etc. 

Honda Super Cub ble nevnt av en annen. En variant av Super Cuben er Honda 125 Trail men om den kommer til Norge vet jeg ikke. Den kan bruker også selv tilpasse med ekstra sete, boks , kasse. Jeg har i grunn mer tro på de konseptene (rimlig, pålitelig, konfigurerbart) enn det BMW har kommet opp med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, TL1000S said:

Har meldt min interesse for den (forhåpentligvis) kommende Triumph TE-1 som trolig vil gå minst like bra som Speed Triple 1200 RS (som jeg testet her om dagen).
Noe mindre ytelser enn dette er uaktuelt! 

Speed Triple. Sukk. Lenge hatt et stort crush på den, og retro speed twin er også utrolig fet. Men de røkær og bråkær begge to. Elektrisk Triumph, se det ville blitt noe helt annet. Men jeg skal beholde Zero'n ut neste sesong minst. Forsøker å unngå bruk og kast 😒

Speed triple er så fet, solid dreiemoment og bunndrag. Så de har gjort om masse på årets maskin. Lagt 30 ish hester og kanskje flyttet momentet litt oppover på turtallet? Den ble også litt lettere, fikk vekk litt pondus? Åssen var den å kjøre kontra tidligere års modeller? Stor forskjell nå med de ekstra hestekreftene, økt slagvolum og kanskje endret momentkurve? Om jeg ikke hadde kjørt elektrisk så hadde jeg nok kjørt Triumph. Enten speed twin eller speed triple. Retro look og litt mer sedat på speed twin passer vel egentlig mitt kjøremønster. Og lettere å beholde lappen med den. 😁

Har Triumph satt en lanseringsdato for Triumph TE-1? Er det tenkt som en 2022 modell eller er det lengre fram i tid? Såvidt jeg kan huske fra noen bilder og skisser jeg så virker det som utseende er minst like vilt som på super duke'n fra ktm. Nakensykler er sjarmtroll altså. Og med behagelig sittestilling også for voksne folk. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette blir litt off-topic men la gå :)

Jeg har  hatt to stk Speed Triple - S og RS.

Den nye 1200cc er jo en helt ny motorkonstruksjon.

Den har ikke fullt så rått bunndrag som den foregåeende modellen, men oh-la-la som det sparker når du kommer opp i turtall.

Den veier jo knapt 200kg med full tank og er som å kjøre en 600cc bare med skikkelig motor. 💪

Lenke til kommentar
17 hours ago, TL1000S said:

Den har ikke fullt så rått bunndrag som den foregåeende modellen, men oh-la-la som det sparker når du kommer opp i turtall.

Den veier jo knapt 200kg med full tank og er som å kjøre en 600cc bare med skikkelig motor. 💪

Åssen var den i "praktisk bruk"? Den forrige modellen var helt konge på dreiemoment. Drag i alle gear, selv om en kom inn i kurve et gear for høyt så skjedde det ting direkt når en ga på ut av sving. Samme med forbikjøring om tok igjen noen i et litt høyt gear så ble det egentlig bare litt grom lyd når en dro på. Det var helt konge. Skjønner at de ønsket å ting lengre med ny maskin, men er det egentlig en type sykkel som best kler rått moment eller høy effekt på høyt turtall? Tror moment ville stått høyest hos meg, men men jeg har ikke kjørt den nye modellen. Faktisk ikke sett den live engang. Kanskje blir det bare ennå mer gøy med ny motor? 

Fristet det å veksle inn? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, FrihetensRegn said:

Skuffende specs. Alt for tung, for liten kraft (spesielt kontinuerlig kraft), dårlig rekkevidde og den ser liten og ukomfortabel ut. Og hvorfor ingen CCS DC hurtiglading på 100 kW?

Ja du sier noe, også hjemmelader var noe veik. Større hjemmelader som tilvalg men det blir kanskje som på Zero at det spiser opp annen ledig plass? For hverdagsbruk så klarer man seg vel stort sett greit med hjemmelading om man har den muligheten? Og en el scooter er kanskje ikke akkurat veldig godt egnet til feriebruk eller så lange turer at en ønsker raskere hurtiglading? 

Nå som denne har fått modnet litt i hjernebarken så tenker jeg at det aller største minuset med denne modellen er at den er så svak og puslete. Den har akselerasjon som en gammel kolspasient. Den kirkebenken må sikkert mange levere inn til skreddersøm og få lagt på ekstra skum i setet og få sydd nytt trekk. For den ser ut til å rimelig tynn polstring. Men kanskje bmw har folk som leser kommentarer, også gjør de kanskje endringer fram mot produksjon? 

Så treg som den er så kunne de vel like greit bare klasset den som A1 og solgt den til lavere pris? Om den var priset typ 20k lavere og kun krevde A1 så ville jo ytelsestallene vært akseptable. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (11 timer siden):

Skuffende specs. Alt for tung, for liten kraft (spesielt kontinuerlig kraft), dårlig rekkevidde og den ser liten og ukomfortabel ut. Og hvorfor ingen CCS DC hurtiglading på 100 kW?

Mulig jeg ikke er god nok på batteriteknologi, men tror ikke så små batteri hadde overlevd særlig lenge med støtte for 100 kW effekt under lading. Jeg tror vi skulle vært fornøyd om den klarer å utnytte en 50 kW lader i en liten periode. Selv med så "lite" effekt, så fylles et så lite batteri opp ganske så fort.

Men det er ikke effekten som er mest interessant, men ladetid. Hadde man kunne fylt opp på ca 20 min (10-80 % SoC) , så er det godt nok på langtur selv om toppeffekten skulle være bare 30-35 %. Batteriet er jo bare på 8.9 kWh, og klarer allerede 20-80 % på 40 minutter over 6,9 kW AC-lading, ihvertfall etter dems påstand.

Med 11 kW ombordlader, skulle man nesten være der på AC-lading. CCS-plugg med DC-lading trengs mer eller mindre bare for å kunne koble til på en hurtiglader eller Type-2-lader, om der ikke finnes ledig schuko-stikk med tilstrekkelig effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
5 hours ago, bojangles said:

Åssen var den i "praktisk bruk"? Den forrige modellen var helt konge på dreiemoment. Drag i alle gear, selv om en kom inn i kurve et gear for høyt så skjedde det ting direkt når en ga på ut av sving. Samme med forbikjøring om tok igjen noen i et litt høyt gear så ble det egentlig bare litt grom lyd når en dro på. Det var helt konge. Skjønner at de ønsket å ting lengre med ny maskin, men er det egentlig en type sykkel som best kler rått moment eller høy effekt på høyt turtall? Tror moment ville stått høyest hos meg, men men jeg har ikke kjørt den nye modellen. Faktisk ikke sett den live engang. Kanskje blir det bare ennå mer gøy med ny motor? 

Fristet det å veksle inn? 

Jeg har jo kun hatt upraktiske sykler. Speed Triple er en av dem :)
Den nye 1200 RS'n er definitivt en sykkel som fortjener jevnling banekjøring, noe jeg har sett flere av de jeg anser som grundige og seriøse "reviewers" har kommentert.
Neeevsy er en jeg liker godt å høre på. Og er vel ganske enig i hans "dom" om nye 1200 RS.

Enig med deg at moment er det som også jeg liker best, men hysterisk drag på toppen er heller ikke feil :)
Jeg testet nyeste Z H2 SE like etterpå og den er mer ett "lok" og går vel også klart råere i aksen... fra lavt turtall og hele veien til 12k.

(Har drevet om min Z H2 for å få den litt mer "håndterlig" for best mulig aks rett fram isf stuntkjøring på bakhjulet).

Lenke til kommentar

Må si meg enig med gjennomgangsmelodien her — dette kjøretøyet fra BMW bommer på alle større kundegrupper motorsykelister. Selv maxi-scooter gruppen vil betakke seg. For veik.


Men scooteren tillates vel ikke kannibalisere BMW sin eksisterende rekke med ytterst profitable fossilfresere. Deres GS modeller selger jo som hakka… surkål?
 

For min del veier dette elektriske droget mer eller snarere litt mindre som mitt eksisterende fossildrog, og mengden plast er dertil også sammenlignbart. 
 

I alle fall om vi inkluderer min monstrøse men helt nødvendige toppboks i plast. Selv om jeg sveiset braketten(e) i stål. Men ikke før den første, mer elegante løsningen i plast, skal vi si, ‘blåste’ av sykkelen?

 

Men topp-effekten på denne el-scooteren ligger altså godt under fjerdedelen av kontinuerlig effekt på mitt eksisterende fossildrog.
 

Blir som en sur Buddy i bilverden – ja det flytter på seg, men det var alt. For min del blir vel en Energica til slutt, nå som de får ny motor. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

CF og KTM er igang med et samarbeid og det skal resultere i en A1 scooter for 2022. Selv om det bare er en A1 er den kjappere enn Bmw ifølge foreløpige specs. Mon tro om de sikter seg inn på konkurransedyktig prising når den kommer til europa, den skal produseres i Kina. Kanskje blir den alt det Bmw ikke fikk til, og til en lavere pris?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...