Gå til innhold

BMW lanserer elektrisk motorsykkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved første øyekast ser det nesten ut som BMW forsøker å lage sin egen vri på konseptet scooter. Om en ser på scootermarkedet i en global setting, eller europeisk setting så kan det vel se ut som BMW kanskje kjører litt i grenseland her?

Scooter som et urbant kjøretøy handler for veldig mange om fleksibilitet og enkelhet. Det er enkelt å kjøre scooter, på en scooter kan de fleste få gjort det aller meste av ukens gjøremål. Det store "bagasjerommet" under setet har plass til alt fra matvarer, pils, pc og notater, kaffethermos, osv. Med en scooter blir det enkelt å pendle til og fra jobb, hoppe på scooter for å møte venner, ta en kaffe, gå på kino eller ut å spise. På vei hjem er det rom for å stoppe på kolonial'n og få fanget med seg både frokost til dagen etter samt middag og andre ting. Trenger man en ekstra hjelm A1 og oppover så er det som regel plass til 2 hjelmer slik at begge kan låses inn under setet, ute av synet og ute av sinn fra langfingrede typer. For mange er scooter primærkjøretøy, eller kanskje det eneste kjøretøyet. 

Om man fjerner "bagasjerommet" fjerner man kanskje også da selve grunnsteinen til scooteren? Da må jo brukerne kjøre med ryggsekk, ikke ulikt Honda cubs sjåførene. Og selv om Honda'n er bortimot skuddsikker og helt sikkert både må skytes, sendes utenfor et stup og påtennes før den trekker sitt aller siste sukk så selges det jo veldig mange scootere som ikke er Honda cubs. Og som har bagasjerom. På denne modellen virker det å kun romme en enkel halvhjelm. Da blir det vrient å reise fra butikken med 3 fulle handleposer. 

Men kanskje er det ikke det tradisjonelle scooterkjøreren BMW sikter seg inn på? Vi får se åssen salget går. Personlig ville jeg nok foretrukket et litt roligere design der det også var plass til bagasjerommet. Heldigvis er det ikke min jobb å definere nisjer eller stille inn siktet mot et segment av markedet. 

Den forrige elektriske (maxi)scooteren til BMW hadde et gedigent bagasjerom. Den ble aldri tatt inn av BMW til Norge. Synd egentlig for kanskje det ville oppstått endel gode kjøp nå som arvtakeren kommer?

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Fekillix said:

Rå lett-MC med 23kW maksimal effekt. Rart at de får lov til å beregne effekten til elmotorer sånn.

Det er vel strengt noe som henger igjen fra ICE tiden? Regelverket sier vel maksimal effekt over tid eller noe sånt iirc. Peak power taes ikke med. De første Zero motorsyklene som kom til landet ble dermed registrert som lett motorsykkel A1 og i vognkortet stod det effekt; 11 kw, mens max peak effekt lå nærmere 40 hk 

Peak effekten på elmotor kan du jo bare holde i korte burst. 

Lenke til kommentar
54 minutes ago, akle said:

Artig med flere forsøk på el-mc. Interessant som by sykkel, men er vel i tyngste laget på 231 kg.

Joda det er gøy det. Bmw har jo litt erfaring med forgjengeren til denne. C evo som forgjengeren het kom ut sent i 2013 tror jeg og var i produksjon til ifjor. Den var ennå tyngre, 280 ish kilo eller noe sånt. Flott å kjøre likevel og komfortabel både på landeveien og midt i byen tross all vekten. Mon tro om vekt kuttet er tatt på batteriet først og fremst? Den forrige hadde vel 170 km rekkevidde. Denne som er spill ny burde jo med samme kapasitet på batteripakken hatt lengre rekkevidde? Noe må vel ha skjedd med batterikapasitet på nesten 8 år? 

Det virker som det kanskje er vel mye fokus på design og "connectivity". Floating seat? Ja det ser kanskje annerledes ut, men det kom på bekostning av et stor bagasjerom. Noe av grunnen til at scooter er så mye brukt i andre deler av europa og verden er vel fleksibiliteten. Svært mange modeller har "flatt gulv/dørk". Gjør det enkelt for folk i alle aldre å kjøre. Selv mennesker med litt utfordringer i forhold til bevegelighet kan kjøre scooter. Bmw har heller ikke denne gangenflat dørk pga batteriet. Fotbrettet blir jo brukt til langt mer ennå stable bena på. Det er plassen for handleposer, hockybag, bikkja og svigermor. Men her mangler det, samt at det kun er et mikrobagasjerom. 

Jaja, i det minste er det flytende setet ekstremt langt så her kan man fint kjøre 3 up eller mer. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (13 timer siden):

Om man fjerner "bagasjerommet" fjerner man kanskje også da selve grunnsteinen til scooteren? Da må jo brukerne kjøre med ryggsekk, ikke ulikt Honda cubs sjåførene. Og selv om Honda'n er bortimot skuddsikker og helt sikkert både må skytes, sendes utenfor et stup og påtennes før den trekker sitt aller siste sukk så selges det jo veldig mange scootere som ikke er Honda cubs. Og som har bagasjerom. På denne modellen virker det å kun romme en enkel halvhjelm. Da blir det vrient å reise fra butikken med 3 fulle handleposer. 

Men kanskje er det ikke det tradisjonelle scooterkjøreren BMW sikter seg inn på? Vi får se åssen salget går. Personlig ville jeg nok foretrukket et litt roligere design der det også var plass til bagasjerommet. Heldigvis er det ikke min jobb å definere nisjer eller stille inn siktet mot et segment av markedet. 

BMW kommer nok til å tilby en bagasjeløsning som et ekstrautstyr, og det blir (heller) ikke billig.

Men når det gjelder den elektriske mobiliteten (som vel er hovedpoenget med denne scooteren) så ser det svært bra ut. Til bybruk i hvertfall, ispedd en liten tur på motorvei i ny og ne. Tror BMW har noe bra pågang her, som kan videreutvikles, og også bidra til å inspirere konkurrenter til å hive seg på el-motorsykkel-trenden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
akle skrev (9 timer siden):

Artig med flere forsøk på el-mc. Interessant som by sykkel, men er vel i tyngste laget på 231 kg.

Kommer vel ann på hvor tyngdepunktet er plassert, og det mistenker jeg er LAVT plassert med batteri- og elmotor-plasseringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

BMW kommer nok til å tilby en bagasjeløsning som et ekstrautstyr, og det blir (heller) ikke billig.

Men når det gjelder den elektriske mobiliteten (som vel er hovedpoenget med denne scooteren) så ser det svært bra ut. Til bybruk i hvertfall, ispedd en liten tur på motorvei i ny og ne. Tror BMW har noe bra pågang her, som kan videreutvikles, og også bidra til å inspirere konkurrenter til å hive seg på el-motorsykkel-trenden.

Den tradisjonelle "kassa" bakpå? Det er for foodora gjengen og gamliser. ;), pluss at da blir jo designet meningsløst. 


Det jeg noe klønete og med alt for mange ord forsøkte å få frem var at det ER mulig å tenke design og praktisk på en og samme stund. Modernismen klarte jo det alt før andre verdenskrig. Se feks på alt ført i pennen av Le Corbusier. 

Når jeg kom meg over designsjokket så ble jeg å tenke litt over specsa. Relativt lite batterikapasitet vs vekt. Midmontert motor, men lav effekt og slakk toppfart.  0 til 100 på over 11 sekunder? Den forrige elektriske scooteren til Bmw hadde 0 til 100 på rundt 6 sekunder. Og denne har 11, 6 sekunder? Hvordan er det mulig? Den er jo grisetreg. Har all fokus stått på fancy BMW jakker med led lys slynger og "connectivity"? 

Dette tror jeg blir en grisekjedelig scooter. Tung, treg, og upraktisk. Bmw har dratt en "Honda" og "kapslet" inn alt og det virker som kjøreglede, vekt, ytelse og praktisk bruk er helt glemt. Det kan nesten virke som BMW har resirkulert drivlinjen fra forrige model, men med kraftig begrenset ytelse slik at de også kunne krympe batterikapasiteten. Og dermed spare litt penger på batteri. Der den forrige el maxi scooteren til Bmw var rask, stabil, morsom og leken så tror jeg dessverre alt denne kan by er "design" med en jævla lang setebenk som "flyter". 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
4 hours ago, Hanhijnn said:

Kommer vel ann på hvor tyngdepunktet er plassert, og det mistenker jeg er LAVT plassert med batteri- og elmotor-plasseringen.

Om det er slik som på forrige modell så sitter batteriet "litt høyt og midt i ramma". Høyt nok til at en må skreve over det ved av/påstigning men lavt nok til at det et helt greit tyngdepunkt. Motoren også sitter nok lavt omtrent som en klassisk ICE scootermotor, slik det var på C evolution, den forrige el scooter'n til Bmw.  

Men når ytelsene er helt bort så tviler jeg på at det blir en spesielt morsom scooter å kjøre. Og i forhold til prisen og ytelsen så er det nok langt bedre kandidater for de som ønsker el scooter. Vi har jo en på det norske markedet til nesten halv pris med dobbel så rask akselerasjon. Og flere kommer. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (17 timer siden):

Ved første øyekast ser det nesten ut som BMW forsøker å lage sin egen vri på konseptet scooter. Om en ser på scootermarkedet i en global setting, eller europeisk setting så kan det vel se ut som BMW kanskje kjører litt i grenseland her?

 

Tror du kan slappe helt av. Scooteren er designet i samarbeid med designteam både i Frankrike og italia, og med over 100 års erfaring, så tror jeg de vet hva de holder på med. CE 04 har plass til den obligatoriske hjelmen og PC-vesken i standard form. I tillegg har den, som alle andre kjøretøy med design og value added design i fokus en rekke tilvalg og customiseringsmuligheter. Det inkluderer bla ekstra bagasjebokser, samt ulike typer vanntette softbags for ekstra bagasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Tror du kan slappe helt av. Scooteren er designet i samarbeid med designteam både i Frankrike og italia, og med over 100 års erfaring, så tror jeg de vet hva de holder på med. CE 04 har plass til den obligatoriske hjelmen og PC-vesken i standard form. I tillegg har den, som alle andre kjøretøy med design og value added design i fokus en rekke tilvalg og customiseringsmuligheter. Det inkluderer bla ekstra bagasjebokser, samt ulike typer vanntette softbags for ekstra bagasje.

 

Det virker på videoen bmw lanserte i går som det kun er rom for en liten halvhjelm. Softbags det er for touring. Så et gigantisk designteam og alt de kom opp med var en tverrstilt flytende "kirkebenk" til sete? Form over funksjon, litt bakvendt kanskje? Eller det kan hende jeg bare er gammel og ikke forstår konseptet, jeg er åpen for det altså. Smaken som baken osv. 

Men det jeg overså igår er jo det virkelig store problemet. Et lite batteri, lav effekt, treg akselerasjon og begrenset rekkevidde tross i det slappe effektuttaket. En så treg maxi scooter tar nok det aller meste av gleden av å kjøre tohjuling. 

Om jeg var på jakt etter elektrisk elscooter nå så hadde jeg nok heller kjøpt en brukt Bmw C evo fra en av de siste årgangene. Litt lengre rekkevidde, men veldig mye raskere i aksen. De må riktignok importeres, men nordmenn har jo blitt kyndige importører etterhvert. Det er vel snart 3 tiårs erfaring med å ta inn kjøretøy fra utlandet til norge. Så de som ønsker seg bmw el scooter med mer effekt og høyere morofaktor kan jo bare lete de opp og importere selv. Finner du en som ennå står hos forhandler så får du jo full mva igjen ved eksport og elscooter er som elbil. Null mva ved import. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 timer siden):

Når jeg kom meg over designsjokket så ble jeg å tenke litt over specsa. Relativt lite batterikapasitet vs vekt. Midmontert motor, men lav effekt og slakk toppfart.  0 til 100 på over 11 sekunder? Den forrige elektriske scooteren til Bmw hadde 0 til 100 på rundt 6 sekunder. Og denne har 11, 6 sekunder? Hvordan er det mulig? Den er jo grisetreg. Har all fokus stått på fancy BMW jakker med led lys slynger og "connectivity"? 

Dette tror jeg blir en grisekjedelig scooter. Tung, treg, og upraktisk. Bmw har dratt en "Honda" og "kapslet" inn alt og det virker som kjøreglede, vekt, ytelse og praktisk bruk er helt glemt. Det kan nesten virke som BMW har resirkulert drivlinjen fra forrige model, men med kraftig begrenset ytelse slik at de også kunne krympe batterikapasiteten. Og dermed spare litt penger på batteri. Der den forrige el maxi scooteren til Bmw var rask, stabil, morsom og leken så tror jeg dessverre alt denne kan by er "design" med en jævla lang setebenk som "flyter". 

Er mye enig med deg her, og tenker at man til en viss grad bør se denne i sammenheng med denne artikkelen:

Tyske bilprodusenter drev ulovlig utslipps­samarbeid. Får milliardbot fra EU - Tu.no og den "u-kulturen"  som den omhandler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Hanhijnn said:

Er mye enig med deg her, og tenker at man til en viss grad bør se denne i sammenheng med denne artikkelen:

Tyske bilprodusenter drev ulovlig utslipps­samarbeid. Får milliardbot fra EU - Tu.no og den "u-kulturen"  som den omhandler.

Ja altså om dette var en ren avlatshandling så skulle jeg ikke sagt noe. Men BMW har jo produsert og solgt elektriske (maxi)scootere siden 2013. De har alt både drivlinje, motor og controllere som kan piske den nye scooteren rundt langt raskere. Så hvorfor er det om å gjøre å lage en treg scooter? Selv varebiler er raskere enn denne trege tohjulingen. Det virker jo meningsløst og komme med en ny oppdatert modell som faktisk er et langt skritt tilbake? 

Tankeløse journalister faller ofte for overskrifter som "lanserer den hittil raskeste/kjappeste" når det kommer ny toppmodell av pc,mobil, konsoll, etc. Ingen trenger jo skrive det. For det er helt naturlig. Flere år har gått siden det forrige designet, chipper og tech er forbedret. Selvsagt er nye modeller bedre enn den de erstatter. Men ikke når det gjelder scooter'n til Bmw. Ja langt mer "trendy" design, og med en større og bedre TFT skjerm,  men alt ellers er jo langt dårligere enn på modellen den erstatter. Hvordan er det mulig?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
10 hours ago, bojangles said:

Den tradisjonelle "kassa" bakpå? Det er for foodora gjengen og gamliser. ;), pluss at da blir jo designet meningsløst. 

 

🤣 Jeg er jo "gamlis" og gir (stort sett) beng i design. Må ha toppboks uansett sykkel selv om det ser sjukt tåpelig ut (på mange sykler).

Da jeg så denne "e-scooteren" fra BMW skjønte jeg fort at denne var for MDG'er/"hipstere" eller noen som bare skal fra A-B i dress i en snart nedstengt (Oslo)by.

Som du skriver er jo ytelsene ikke-eksisterende, vekten er vel sånn normal for slike trauste scootere.. dvs som om de var støpt av bly.

Urkkkk!! sier jeg bare... 🤮

Lenke til kommentar
22 minutes ago, TL1000S said:

🤣 Jeg er jo "gamlis" og gir (stort sett) beng i design. Må ha toppboks uansett sykkel selv om det ser sjukt tåpelig ut (på mange sykler).

Da jeg så denne "e-scooteren" fra BMW skjønte jeg fort at denne var for MDG'er/"hipstere" eller noen som bare skal fra A-B i dress i en snart nedstengt (Oslo)by.

Som du skriver er jo ytelsene ikke-eksisterende, vekten er vel sånn normal for slike trauste scootere.. dvs som om de var støpt av bly.

Urkkkk!! sier jeg bare... 🤮

 

Ja du snakker om sinke, Du vrir full hendel og teller til tolv før du når hundre. Lett modda 125 ccm vil jo røyklegge denne. Det er tross alt (mellom)tung motorsykkel, man burde kunne forvente mer av elmotoren. Hva slags controller er det  BMW har snekret sammen? En foc controller pluss mulighet til å endre utveksling på gearingen bør lett gi 0 til 100 på halvparten av de over 11 sekunder denne bruker uten at det knekker toppfarten. 

Det som blir litt tragisk er jo at når det slippes slikt så får jo enhver som ikke er helt der ennå at de ønsker overgang til elektriske kjøretøy masse argumenter for å ikke kjøre elektrisk. Selv ikke bmw klarer å lage noe som flytter seg liksom. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja du kan få sagt det bojangles. :)

Det er absolutt *ingen* grunn til at en elektrisk motorsykkel/scooter ikke skal *pryle* det meste av fossildrevne farkoster på to eller fire hjul.

Har meldt min interesse for den (forhåpentligvis) kommende Triumph TE-1 som trolig vil gå minst like bra som Speed Triple 1200 RS (som jeg testet her om dagen).
Noe mindre ytelser enn dette er uaktuelt! 

Edit.
Jeg tror også det benyttes svært konservative kontrollere på slike sinker som dette.
Nyeste Zero burde også gå bedre enn Livewire, men er også trolig "nerfet".
Har en e-bike 200Nm burde den "gå på hjulet" i alle hastigheter (TRC=off), men det gjør de alstå ikke...
Og invertfall ikke dette dorske droget av en e-scooter.
Og i tillegg fra BMW! Er jo som å sverte sin egen merkevare :D

 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...