MarsQuirinus Skrevet 6. juli 2021 Del Skrevet 6. juli 2021 Når samme verksted tar eu-kontrollen reparasjonen så burde vel etterkontrollen være ok nesten automatisk? Har noen opplevd å ta alt på samme verksted uten at etterkontrollen har vært inkludert i prisen (iallfall forespurt) og ok? Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 6. juli 2021 Del Skrevet 6. juli 2021 Ja, det pleier jo være automatisk siden de bare trenger se over de få punktene og skrive OK i systemet, rett etter dem har utført reparasjon. Et nogenlunde profesjonelt verksted hadde ikke tatt noe påslag/gratis etterkontroll om man utbedrer alle feil der. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 6. juli 2021 Del Skrevet 6. juli 2021 Min erfaring er at selv om verkstedet vet at bilen ikke kommer igjennom EU kontroll pga. det trengs reparasjoner, så tar de EU kontrollen, feiler den, reparerer det som var planlagt også tar de en etterkontroll gratis og EU-godkjenner den. Iallefall har det blitt gjort på alle mine biler så langt. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 6. juli 2021 Del Skrevet 6. juli 2021 Å ta eu-kontrollen på et merkeverksted vil kunne bli meget fordyrende. Spesiellt hvis de er ivrige på å ta jobben med å fikse de såkalte "feilene". Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 6. juli 2021 Del Skrevet 6. juli 2021 Jeg tar eu-kontrollen på et sted de ikke kan reparere noe som helst og er veldig fornøyd med det. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Samme her, bruker NAF og håper de er mere nøytral. Har brukt merkeverksted et par ganger men har blitt forsøkt lurt hver gang. Har da tatt etterkontroll på naf og fått bekreftet at mange av feilene ikke eksisterte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Jeg har opplevd at merkeverkstedene er snille med feilene, ellers får de ikke solgt noen ny bil til meg, og stempler sitt eget merke som "rustbomber" osv. Ellers pleier etterkontroll være inkludert dersom man utbedrer feilene på samme verksted som reparasjonen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Dette varierer nok også litt frå verksted til verksted. Begge framgangsmåtar kan ha fordelar og ulempar. Ved å ta berre EU kontrollen ein stad og reperasjonen ein annan stad så unngår du å bli lurt til å reparere ting som går gjennom kontrollen. Ulempen er at det er dyrare å ha bilen på verksted 3 gongar (fyrst for kontroll, deretter reperasjon, og igjen etterkontroll om verkstedet som reparerer ikkje også tek EU kontrollar). Ved å bruke samme verksted så er det større fare for å bli lurt, men det er tidseffektiv om verkstedet som tar kontrollen også reparerer feila umiddelbart slik at bilen er godkjent i det den ruller ut frå verkstedet. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Du ber om skriftlig tilbud på det du ikke klarer å fikse selv, inkludert etterkontroll. Så kan du ta kontrollseddel og tilbud med deg til andre å be om tilbud på det samme hvis du mener det blir for dyrt. Uahvhengig kontrollorgan finnes vel ikke nå etter at NAF etabelerte seg som verkstedskjede. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Jeg fikk feil på bremseskiver og måtte bytte de. Sparte 3 tusen på å bytte det selv mot verksted, da skulle de ha 200 kroner for å ettergodkjenne det jeg hadde gjort selv. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Jeg har alltid brukt NAF, og hadde den gamle bilen på eukontroll der for en uke siden. Men er litt skeptisk til at de nå har etablert verksted ved kontrollstasjonen i Bergen. Uansett, bilen min ble godkjent uten feil, ventet i ca. 45 minutter. Og akkurat der er NAF enestående, da de fleste andre krever at du setter fra deg bilen en hel dag. Ellers har jeg inntrykk av at det er mye rusk i verkstedsbransjen. Om man mistenker at noen feil ikke er korrekt, ville jeg tatt en etterkontroll hos et annet kontrollorgan. Dersom det er ført feil som ikke er riktige mener jeg du har krav på pengene tilbake. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Kan bestille time til EU-kontroll hos Toyota, som de utfører mens du venter, men jeg tar service på bilen samtidig, og bruker tiden på en handlerunde. Har en lang liste over ting jeg skal gjøre den dagen. Må utnytte gratis parking i byen. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Jeg tror spørsmålet til TS hovedsakelig er at om han utfører rep hos samme verksted, om de skal/burde kreve betalt for etterkontroll, når det uansett er de som utbedrer feilene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå