Gå til innhold

Duell: Hvor mye mer strøm bruker bilen med firehjulstrekk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, men hva skjer med lasteevnen? Den største batteripakka på ID3 gjorde at man ble begrenset til fire seter, pga. vekt (selv om barn er veldig lette). Får jeg med meg full skiboks og tre voksne og to barn med storsekker og håndbagasje hvis jeg velger firehjulstrekk?

Lenke til kommentar

Det er vel ikke bare vekten som gjør forskjell på regenereringen. Ingen vil ha kraftigere bremseeffekt på bakhjulene enn forhjulene, så bilen med mulighet for regenerering på fremre aksel kan ha kraftigere regenerering under oppbremsing.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
farnol skrev (52 minutter siden):

Det er vel ikke bare vekten som gjør forskjell på regenereringen. Ingen vil ha kraftigere bremseeffekt på bakhjulene enn forhjulene, så bilen med mulighet for regenerering på fremre aksel kan ha kraftigere regenerering under oppbremsing.

Ingen elbiler har så kraftig regenerering at det har noe å si. Det eneste viktige er at regenereringen reduseres når friksjonen til hjulene reduseres, men det er uavhengig av om du regenererer med frem- eller bakakselen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (34 minutter siden):

Hvordan er det med regenrering om vinteren?
På lastebiler så skal en være forsiktig med å bruke motorbremsen da hjulene har lett for å gli.
Skal ikke mye bremsing til før hjul sklir på is.

Dette fungerer nok fint. Til og med 20år gamle biler hadde systemer som begrenset motorbrems når det var glatt. Vil tippe at de bruker abs sensorene og sjekker at hjulene ikke slipper. Noe annet hadde gitt farlige kjøreegenskaper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
rm84 skrev (2 timer siden):

Ok, men hva skjer med lasteevnen? Den største batteripakka på ID3 gjorde at man ble begrenset til fire seter, pga. vekt (selv om barn er veldig lette). Får jeg med meg full skiboks og tre voksne og to barn med storsekker og håndbagasje hvis jeg velger firehjulstrekk?

Tesla Model 3 er vel også ment for maks 4 personer da den har veldig lav nyttelast, men de har laget 5 seter. Så man kan være 5 i TM3 om det er lite bagasje og passasjerer veier lite.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Hvordan er det med regenrering om vinteren?
På lastebiler så skal en være forsiktig med å bruke motorbremsen da hjulene har lett for å gli.
Skal ikke mye bremsing til før hjul sklir på is.

Regenerering reduseres avhengig av hvor glatt det er. Det kan komme litt som en overraskelse for folk som kjører enpedalsbiler, siden bilen da ikke bremser når du slipper gasspedalen. Men det er bare en tilvenningssak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

To motorer vil bruke mer strøm enn én, ettersom de til sammen kan produsere mer effekt

Dette er vel ikke hovedårsaken (hvis en ikke er for tung på effektpedalen). Det skyldes mer tap det ekstra drivverket, litt ekstra vekt, og evt elektromagnetiske tap hvis motor nr.2 har magneter, så den ikke kan kobles ut og løpe fritt. MEB har som Tesla 3/Y induksjonsmotor foran, så den løper relativt fritt når den kobles ut elektrisk. Men det er likevel litt tap i drivaksler og girkasse.

Endret av J-Å
  • Liker 3
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (8 timer siden):

Regenerering reduseres avhengig av hvor glatt det er. Det kan komme litt som en overraskelse for folk som kjører enpedalsbiler, siden bilen da ikke bremser når du slipper gasspedalen. Men det er bare en tilvenningssak.

Regenereringen slås ikke av, men reduseres gradvis, i symbiose med ABS. Slipper grepet, så merker bilen det gjerne før en selv, og det korrigeres opp. Men er det glatt, så er det glatt, og man må gi seg selv bedre tid og avstand, som enhver annen sjåfør må gjøre, uavhengig av om bilen kan regenerere eller ikke.

Og så må man selvsagt være forberedt på å måtte bremse selv. Dette kan man gjøre med å sette "clutch-foten" mot bremsepedalen for å kunne gi litt brems mens man gradvis går av "gasspedalen". Litt som rallysjåfører kjører, man kan gasse og bremse på samme tid for å få bedre styring på bilen, når mindre gass alene ikke gir god nok kontroll.

Det er ikke noe veldig spesielt for folk som er vant med "en-pedal-kjøring" i så tilfelle. Selv kjører jeg alltids med sterkeste innstilling på min bil, og har ikke hatt behov for å dempe regenereringen. Ei heller har jeg vært ute for situasjoner der jeg må bruke gass/brems i kombo, fordi bilen styrer egentlig dette godt selv, så når foten er av gassen, har jeg kunne bremse med "gass-foten" som alle andre. Dette skjer ganske så smooth.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Regenerering bør fungere identisk som mekanisk brems dvs at det ikke skal være noe forskjell for føreren. Samme bremsekraftfordeling og med fungerende ABS. Ingen merkbar overgang mellom regen og mekanisk brems når bremsepedalen trykkkes inn.  Hvor mye av regen som skal foregå med bremsepedalen og gasspedalen må være fullt konfigurerbart for sjåføren.

For meg er dette selvfølgeligheter med neste bil, men nå til dags er det mange søplete implementasjoner av regen som gjør at mange alternativer automatisk vil bli valgt vekk.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er herlig å ha både gass og brems på samme pedalen, og opplever ikke noe problemer med dette på vinteren.

Men folk er forsjellig, og det skader jo ikke om det er konfigurerbart.

MEB platformen bruker en bitteliten induksjonsmotor fremme som er avslått når den ikke trenges. Induksjonsmotorer er mindre effektive enn permanentmagnetmotorer - men de kan frirulles uten å regenerere som er en fordel i dette tilfellet.

Biler som har to permanentmagnetmotorer har ofte høyere forbruk da begge motorene alltid må være aktiv siden de ikke kan rulle fritt. Noen velger alikevell dette og har mekanisk utkobling av en motor (Porche Taycan og Hyundai f.eks). Ulempen er jo at man må mekanisk koble den til igjen om den trengs, istede for å bare aktivere den som er mye raskere.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Å slippe gassen og få full regen uten ABS og bare på bakhjulene er direkte trafikkfarlig på vinteren. Tesla-Bjørn kommenterte hvor lite trygg han var når han kjørte Model 3 og her snakker man om kar som har kjørt MYE bil. 

Det blir jo som å dra i håndbremsen mens du kjører! Det kan umulig være rett! Han må ha slått av stabilitetskontroll. Moderne biler gjør ikke slikt. 

Lenke til kommentar

Det blir interessant å se hvordan VW velger å bruke frontmotoren ved vinterkjøring. Tesla har valgt litt forskjellige strategier. Model X går over på full firehjulsdrift når temperaturen nærmer seg frysepunktet (ihvertfall var det slik for noen år siden). Model 3 holder på bakhjulsdrift inntil den detekterer at det er behov for frontmotoren. Det gjør at den er litt vinglete på glatt føre, hvis en er  brutal med pedalbruken. Det er også forskjell på regen ved kaldt og varmt batteri - så man må føle seg litt fram når man slipper opp effektpedalen 

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (54 minutter siden):

Regenereringen slås ikke av, men reduseres gradvis, i symbiose med ABS. Slipper grepet, så merker bilen det gjerne før en selv, og det korrigeres opp. Men er det glatt, så er det glatt, og man må gi seg selv bedre tid og avstand, som enhver annen sjåfør må gjøre, uavhengig av om bilen kan regenerere eller ikke.

Og så må man selvsagt være forberedt på å måtte bremse selv. Dette kan man gjøre med å sette "clutch-foten" mot bremsepedalen for å kunne gi litt brems mens man gradvis går av "gasspedalen". Litt som rallysjåfører kjører, man kan gasse og bremse på samme tid for å få bedre styring på bilen, når mindre gass alene ikke gir god nok kontroll.

Det er ikke noe veldig spesielt for folk som er vant med "en-pedal-kjøring" i så tilfelle. Selv kjører jeg alltids med sterkeste innstilling på min bil, og har ikke hatt behov for å dempe regenereringen. Ei heller har jeg vært ute for situasjoner der jeg må bruke gass/brems i kombo, fordi bilen styrer egentlig dette godt selv, så når foten er av gassen, har jeg kunne bremse med "gass-foten" som alle andre. Dette skjer ganske så smooth.

Jeg har ingen anelse om hvorfor du siterte meg for å si akkurat det samme, samt å legge til noe tøys om rally ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...