Arne Fenstad Skrevet 6. juli 2021 Del Skrevet 6. juli 2021 Regjeringen gjentar krav om utslippsfrie arbeidsbåter fra 2024 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 6. juli 2021 Del Skrevet 6. juli 2021 (endret) Tror nok at båter som opererer i et forhåndsbestemt område, ikke for langt ute, kan elektrifiseres om området ikke er for stort, typisk båter tilhørende et bestemt anlegg, og som kan ha faste ladepunkter på havnestedene ved land, og på anlegg. Båter tiltenkt en viss aksjonsradius vil i allefall måtte kjøre ladbar hybrid for å være mest mulig effektive. Noen reiser rundt på oppdrag hele tiden så de må ikke bli for mye bundet til ladetider, og andre sine ladepunkter. Det kan jo være at ting haster også. Med tanke på beredskapen ved anleggene bør elektrifisering skje med driftsmønsteret og noen uforutsatte hendelser som avgjørende faktor. Det holder absolutt ikke om en akutt situasjon skal kunne eskalere på grunn av at man er nødt til å lade tilstrekkelig før man kan drive skadebegrensning. Det kan bli mange og lange timer med slit, og kanskje dårlig vær, så det spørs hvor greit det er å få inn ladetid midt oppi alt dette. Har man flere båter kan det være avgjørende å kunne benytte alle. Med anlegg til havs kan jo dette bli en krevende øvelse. Problemer venter ikke til du har fått ladet, det finnes ingen "time out". Endret 6. juli 2021 av KjeRogJør Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 De burde heller kreve at nye fritidsbåter skal være utslippsfrie. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 1 hour ago, Andre Nyttårsdag said: De burde heller kreve at nye fritidsbåter skal være utslippsfrie. Meningsløst. Med ekstremt få driftstimer blir det høy CAPEX for lite redusert driftskostnader. Jeg vil tro at lavutslippsbåter (hybrider) kommer uten noe som helst pålegg eller innblanding fra staten. Rett og slett for at bransjen ønsker å spare penger på drivstoff. Det er langt fra gratis med diesel til båt. Mulig vi også ser plugin-hybrider, og noen få rene elbåter. Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Wisd0m skrev (36 minutter siden): Meningsløst. Med ekstremt få driftstimer blir det høy CAPEX for lite redusert driftskostnader. Jeg vil tro at lavutslippsbåter (hybrider) kommer uten noe som helst pålegg eller innblanding fra staten. Rett og slett for at bransjen ønsker å spare penger på drivstoff. Det er langt fra gratis med diesel til båt. Mulig vi også ser plugin-hybrider, og noen få rene elbåter. Hybrid har lite for seg i en båt, da den mangler muligheten for regenerativ bremsing. Skal en redusere forbruket til en båt så har enn tre muligheter. Dvs. redusere farten, redusere vekten og/eller å bytte til en skrogform med mindre motstand. Det mest effektive tiltaket er nok å redusere farten, men dette tiltaket vil vær svært upopulært og krevende å følge opp. Og redusert vekt eller mer effektiv skrogform fører som regel til dårligere sjøegenskaper, spesielt i bølger. Så slik jeg ser det er eneste reelle tiltaket for å få ned utslippene fra fritidsbåtene å gå over til andre drivstofftyper. Eventuelt kan enn skattlegge båtene så høyt at folk flest bare har råd til en liten båt med svak motor, men dette er ikke en løsning jeg vil anbefale. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 (endret) Er fravær av regenerativ bremsing det som bestemmer at det har lite for seg med hybriddrift i båt? Det argumentet skjønner jeg ikke, er det ikke en annen kraftkilde som også kan lade batteriene der da, det pleier jo å være det, typisk et bensin eller dieselaggregat, eller brensesselle(?) Det kan jo suppleres med solseller, og små vindturbner om man vil. Poenget er jo rekkevidden, fleksibiliteten, kontinuiteten, og uavhengigheten av faste ladepunkter(?) Denne tråden gjelder jo arbeidsbåter, da vil det vurderes om behovet og nytten kan forsvare kostnaden. Endret 7. juli 2021 av KjeRogJør 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 KjeRogJør skrev (14 minutter siden): Er fravær av regenerativ bremsing det som bestemmer at det har lite for seg med hybriddrift i båt? Det argumentet skjønner jeg ikke, er det ikke en annen kraftkilde som også kan lade batteriene der da, det pleier jo å være det(?) Poenget er jo rekkevidden, fleksibiliteten, kontinuiteten, og uavhengigheten av faste ladepunkter(?) Ja hadde det vært "fraværet av regenerering" som var avgjørende så hadde nok nybyggsituasjonen sett helt annerledes ut enn den gjør i dag. Så du har helt rett, og @Andre Nyttårsdag tar fullstendig feil. 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 Andre Nyttårsdag Forøvrig, regenerativ bremsing går ikke på rene elektriske båter heller, så.... Og det skylles ikke mangel på bakker. 😉 Beklager, jeg kunne ikke dy meg.🙂 3 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 7. juli 2021 Del Skrevet 7. juli 2021 4 hours ago, Andre Nyttårsdag said: Hybrid har lite for seg i en båt, da den mangler muligheten for regenerativ bremsing. Skal en redusere forbruket til en båt så har enn tre muligheter. Dvs. redusere farten, redusere vekten og/eller å bytte til en skrogform med mindre motstand. Det mest effektive tiltaket er nok å redusere farten, men dette tiltaket vil vær svært upopulært og krevende å følge opp. Og redusert vekt eller mer effektiv skrogform fører som regel til dårligere sjøegenskaper, spesielt i bølger. Så slik jeg ser det er eneste reelle tiltaket for å få ned utslippene fra fritidsbåtene å gå over til andre drivstofftyper. Eventuelt kan enn skattlegge båtene så høyt at folk flest bare har råd til en liten båt med svak motor, men dette er ikke en løsning jeg vil anbefale. Det er arbeidsbåter det er snakk om, de går på tilnærmet tomgang med dårlig effektivitet så hybrid har mye for seg. Fra kjøring mellom lokasjoner er selvfølgelig en avveining mellom hastighet og forbruk. Det er ikke noe nytt i båtverden, og har alltid blitt gjort. Mannskapet koster (heldigvis) ofte for mye til å kjøre i 5 knopp. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå