deleder Skrevet 6. juli 2021 Del Skrevet 6. juli 2021 Hei. Mener jeg har en Beha IKF 3300 som fulgte med mitt Sigdal-kjøkken fra 2012. Kan kun stille på effekt et sted, og dette skal regulere effekten for både kjøleskap og fryser. I manualen står det at den går fra 1-9, og at 9 betyr 3-4 grader og -21 i fryseren. Setter jeg den på 4,5, så er det 10 grader øverst i kjøleskapet og ca 0 nederst. Da kommer det vann nederst i kjøleskapet. Fryseren er da på ca -10 til -14 minus. Sjekket hullet bakerst i kjøleskapet. Det er ikke blokkert. Setter jeg effekten opp fryser deler av kjøleskapet. Samtidig blir fryseren kaldere slik den skal bli. Tok av et plastdeksel og mener jeg fant kompressoren i fryseren. Den var full av fryst is. Tok vekk det aller meste. Har ikke fungert. Ganske krise å ha et slikt kjøleskap/fryser med andre ord. I det siste har det også skrudd seg av noen ganger. Har fått det på igjen etter å ta strømmen mens effektbryteren står på 0, dvs avslått ved start av kjøleskap. Så kan jeg skru det opp. Noen som aner hva som kan være galt? Og kan jeg regne med at det er flere ting som er galt siden det enten kommer vann/is i kjøleskap i tillegg til at det nå har sluttet å gå et par ganger de siste 3-4 dagene? Når det skjer er det fremdeles lys. Håper noen har noen råd. Sånn generelt synes jeg at det ofte går, men mener også at det har skjedd at det ikke alltid står og jobber. Har prøvd å ikke ha mye i døra slik at luften skal få sirkulere fritt. Er det noe jeg stusser på sammenlignet med nye kombiskap så er det at det ikke er noen temperatursensor, og at det ikke virker som det er noen god sirkulasjon av luft. Har noen tips er jeg evig takknemlig! Manual: https://www.beha.no/wp-content/uploads/2018/10/IKF3300Kombi.pdf Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. juli 2021 Del Skrevet 6. juli 2021 Er jo stort sett kompressor som er å regne som slitedel, og som er en mest sannsynlige feilårsaken. I såfall er reprasjon lite hensiktsmessig. Alternativt kan det dreie seg om ukontakt, noe som kan medføre brannfare hvis det får lov å utvikle seg. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 6. juli 2021 Del Skrevet 6. juli 2021 Det er et nokså billig kombiskap du har. Jeg sjekket prisen; den kostet i underkant av 5000 i 2011. Dessverre lages ikke hvitevarer for å vare spesielt lenge lengre; eller for å la seg reparere. Da kan du like gjerne få et brukt kombiskap av høyre kvalitet til ca 1000-1500 kr,- på Finn. (Slikt selges veldig fort; så følg med og sett opp push-varsel på Finn). Her må du nok vurdere å skifte ut skapet. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. juli 2021 Del Skrevet 6. juli 2021 LG kjører på en type lineær støysvak kompressor som de gir 10 års garanti på. Den tiden hvitevarer gikk i arv kan man vel si er over, med mindre det er ekstra gammelt arvegods fra gamle DDR. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. juli 2021 Del Skrevet 6. juli 2021 Har du forsøkt å ta strømmen helt, og la det stå avslått et døgn? Dette gjør at is som har bygd seg opp i systemet får smelte og man får en "fresh start." Om ikke kjøp et nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå