Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvilket prog. til server?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

jeg har fått tak i en gammel pc, og skal sette opp den som fil og HTTP server når jeg er på lan. Problemet mitt er det at jeg ikke vet noe om hvordan jeg skal sette opp en server til det, og at jeg ikke vet hvilken programmer jeg skal bruke.

 

det ville også vært fint med anbefalinger om html programmer og program til å kontrolere pcen uten å ha extra tastatur og skjerm

 

på forrhånd takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apache er en god webserver som ikke skulle være så alt for vanskelig å sette opp...

 

For å kontrollere maskinen uten mus, tastatur og skjerm finnes det flere løsninger. Du kan bruke Remote Adminstrator fra Famatech, du kan bruke Microsoft's Remote Desktop Protocol (krever Windows XP eller server versjon av 2000) eller så kan du bruke VNC...

 

Jeg vil anbefale Remote Administrator, selv om jeg også har VNC installert på 2k maskinen min... VNC kommer med den fordelen at man kan logge inn på "serveren" gjennom en hvilken som helst nettleser med JAVA-støtte, altså kan man få tilgang til sin egen maskin fra nesten alle maskiner med internett uten å installere egen klientprogramvare... Bakdelen er, etter min oppfatning, at VNC-protokollen er krever betydelig mere båndbredde og CPU kraft enn det Remote Administrator gjør...

 

Derfor bruker jeg ALLTID Radmin hvis jeg har muligheten til det...

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt en eller annen form for Linux eller BSD, siden disse da er laget for å kjøre på alt fra super-low-end til supercomputere.

 

Apache er 1. valget til HTTP server.

 

Fjernstyring av server skjer via terminal ( SSH/Telnet ).

 

Macromedia Dreamweaver er 1. valget til HTML redigeringsprogram.

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt en eller annen form for Linux eller BSD, siden disse da er laget for å kjøre på alt fra super-low-end til supercomputere.

 

Apache er 1. valget til HTTP server.

 

Fjernstyring av server skjer via terminal ( SSH/Telnet ).

 

Macromedia Dreamweaver er 1. valget til HTML redigeringsprogram.

Hvis han ikke har noe erfaring med Linux eller BSD fra før er ikke det nødvendigvis den beste løsningen da! Tar gjerne litt tid å lære seg hvorfor og hvordan, og Telnet/SSH er ikke så veldig brukbart med mindre man er ganske godt kjent med linux fra før... Har selv en linux server med eggdrop, Ventrilo og Apache kjørende, og bruker ikke Telnet/SSH rett og slett fordi jeg ikke har hatt tid til å lære meg alt sammen...

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Webmin er et supert GUI web grensesnitt for de som er redd for kommando linje og editering av config filer i tekst editor.

 

Støttes av de fleste unix varianter og de mest kjente applikasjonene/servicesene som Apache, MySQL, Sendmail,Qmail,Postfix etc etc og kjøres som egen servies/web server.

 

Supert enkelt å sette opp også, bare å kjøre et installasjons script.

 

www.webmin.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...