Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vurderer å bytte inn dieselbil i elbil - men hvilken?


H-Frame

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Volvo V40 2013-modell som snart er moden for utskiftning. Bilen er ikke kjørt langt, bare rundt 50 000 km. Likevel ser jeg at kostnadene ved å holde denne på veien blir relativt høye i tiden fremover. Neste service er relativt stor, og skal tas sammen med EU-kontroll. Bremseklosser bak må også byttes. Totalt blir det rundt 12 000 kr. Videre så er snart både sommer og vinterdekk modne for utskiftning, så der blir det også rundt 10 000 kr i kostnader ila kort tid. Sist men ikke minst så er Volvoen ganske så dyr i drift med høy forsikringspris, bompenger og drivstoffkostnader. I tillegg til Volvoen så har vi også en hyundai ioniq som vi kjøpte ny i fjor høst, så vi er vant med elbil og har ladeboks i garasjen osv. Vi har jo merket oss at vi nå alltid velger elbilen, den blir raskere varm om vinteren, den er billigere i drift og mer komfortabel å kjøre. Jeg kan også lade på jobb. Vi er derfor inne på tanken om også å bytte ut Volvoen i en rimelig(ish) elbil, og i den forbindelse håper jeg på litt tips og erfaringer. 

Vi bor i en stor by på Vestlandet, og kjører mest til og fra jobb. Vi har henholdsvis ca 15-16 km til jobb hver vei, hovedsakelig motorvei. Ellers går i det i vanlig kjøring til butikken og henting/levering i barnehage. Normalt tror jeg vi kjører rundt 40 km til daglig, kanskje litt mer. 

Vi har sett litt på BMW i3 94 Ah. Her får man (tilsynelatende) en godt utstyrt bil til en relativt greit pris, rundt 200 000 virker det som man må ut med for en bil som er fra 2018, greit utstyrt og som er kjørt mellom 10 og 20 000 km. Med innbytte av Volvoen så blir dette et greit mellomlegg. Kvalitetsmessig virker denne bilen god, materialvalget her er jo nokså eksklusivt med karbonfiber, karbonforsterket plastikk og aluminium - så rust bør ikke være noe problem. Det jeg stiller litt spørsmål ved er rekkevidden samt. de tekniske løsningene som ikke synes å ha blitt gjort spesielt mye med siden bilen ble lansert. Noen som har synspunkter og erfaringer til denne? 

 

Videre har vi sett på en Leaf 40 Kwh. Her får man jo en helt ny bil til like over 200 000, men det virker ikke som det er uten kompromisser, spesielt henger jeg meg opp i at rekkevidden er - på papiret - omtrent lik som på BMW i3, selv om batteriet er større på leaf. 

Til slutt ser vi at man til rundt 250 - 270 000 får en Peugeot E-208. Denne vinner jo på rekkevidde, men prisen blir jo også en del høyere enn på i3. Er det verdt de eksra 50 - 70 000 for en E-208? 

Tips, erfaringer, synspunkter tas imot med takk :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fremfor i3 og E-208 ville jeg nok sett på brukt Kona og MG ZS EV. Særlig i Kona får du en del mer bil for pengene mens MG får du ny bil for prisen du nevner. Brukt Ioniq 25kwh er også en god deal om du vil under 200,000. 38kWh versjonen ville jeg nok ikke gått for da du havner i territorium med de 2 andre nevnte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sampson skrev (8 minutter siden):

Fremfor i3 og E-208 ville jeg nok sett på brukt Kona og MG ZS EV. Særlig i Kona får du en del mer bil for pengene mens MG får du ny bil for prisen du nevner. Brukt Ioniq 25kwh er også en god deal om du vil under 200,000. 38kWh versjonen ville jeg nok ikke gått for da du havner i territorium med de 2 andre nevnte.

Takk for svar. Burde kanskje nevnt det, men jeg er meget lite fornøyd med Ioniq-en som jeg har fra før, så jeg vil i utgangspunktet prøve å unngå Hyundai.. Kona er jo også minst 100 000 kr dyrere enn i3. MG har jeg lest mye rart om både ift bilen og ift kundebehandling og reklamasjoner, så jeg har egentlig ikke tenkt på den som et alternativ av den grunn. 

Lenke til kommentar

Peugeot E-208 er den første elbilen jeg har gått rundt 2 ganger og faktisk hatt lyst til å prøvekjøre. Endelig noe kult og fornuftig. Garantert en testvinner.

Jeg jobber som takstmann mot elbiler og blant alle disse premium skipene vi har innom så er E-208 den første elbilen jeg kunne tenkt meg. Rart med det.

Byggekvaliteten føles ikke helt suveren, men det spiller ingen rolle. Det er et hav av mandagsbiler og tullete problemer der ute. Det spiller ingen rolle hva slags merke du kjøper og man kan likegreit prøve en Peugeot.

Det er valgfritt å være prøvekanin, eller kjøp en Leaf.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvekjør dem som er av interesse. Ikke bare tenk praktisk, men også at du skal ha en bil liker og som du ikke blir lei av etter kort tid. Designet på bilene du nemner er jo ganske forskjellige, så kanskje du ikke bryr deg så mye om det?

Nissan Leaf er mye bil for pengene og er kjent for ha lite problemer, Peogeot e208 er nok en utrolig lekker kompaktbil som er lett å like.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar
57 minutes ago, kremt said:

Ville prøvd Opel Corsa, søsterbil til 208 og veldig lik. Jeg syns den er penere da den ikke har de sorte hjulbuene til 208, pluss at 208 virker litt overstylet. Det er også mye færre knapper i Corsa.

Jeg synes 208 er penest. Begge er pene på hver sin måte, smaken avgjør.

Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Ville prøvd Opel Corsa, søsterbil til 208 og veldig lik. Jeg syns den er penere da den ikke har de sorte hjulbuene til 208, pluss at 208 virker litt overstylet. Det er også mye færre knapper i Corsa.

Hvordan du får det til å gå opp, skjønner ikke jeg. En del av appellen med Corsa er nettopp at den har flere knapper, og da spesielt egne knapper som styrer klimaanlegget, i stedet for å la mest mulig styres på berøringsskjermen.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 timer siden):

Hva er det du ikke er fornøyd med?

Kjøpte den helt ny i hos forhandler i fjor sensommer/høst, og siden har det vært mye tull. Det startet med en skrapelyd i klimaanlegget. Forhandler mente at jeg hørte feil, men sa at jeg kunne levere den hvis jeg absolutt ville, så skulle de høre på det. Det gjorde jeg, og de var enige i at dette ikke hørtes bra ut. De måtte bestille deler og flere uker senere fikk jeg heldigvis utbedret dette. 

Så fikk jeg tilbakekallingsbrev med informasjon om at bilen min var omfattet av Hyundai sin tilbakekallingskampanje, og at ladegrensen måtte settes til maksimalt 90 % for å forhindre batteriet fra å ta fyr. Jeg satte den da til 80 % for å være sikker. Det er vel rundt et halvt år siden jeg fikk dette brevet, og fremdeles kan ingen si når batteriet skal byttes. Forhandleren sa "sannsynligvis i sommer" ved første henvendelse, "sannsynligvis sensommeren" i neste henvendelse, så ble det til "vi håper i høst" og i går var beskjeden "kanskje i høst, men stor fare for at det blir til neste år". Så nå har jeg levd med 80 % batterikapasitet over halvparten av tiden som jeg har hatt bilen. 

Så begynte bilen å koble ut mikrofonen slik at jeg ikke lenger kunne ta imot telefoner via handsfree. Tok kontakt med forhandler igjen som skulle se på det ifm neste service. Et par dager senere når kona skulle starte bilen så stod det at nøkkelen ikke var funnet, selv om hun hadde den i hånden. Så lyste alle lysene i dashboardet opp, og så døde hele bilen. Resultatet var veihjelp fra Hyundai som fikk start på bilen igjen. I går var bilen på service / reparasjon, de kalte dette "softwarefeil". Det var visst enkelte biler som koblet ut mikrofonen og ringte nødnummeret, det var det som hadde skjedd hos meg. At bilen døde fullstendig var også "softwarefeil". Alt dette på en bil som er under 1 år. Ikke fornøyd, kort sagt 😆

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vurderte i3 også, men kastet fra meg tanken da jeg så at den hadde kun 4 seter, kamerabasert ACC (radarbasert ACC var et krav for meg) og vinglete i høye hastigheter. Understellet på i3 er utsatt for rust, så den er og blir ikke rustfri på sikt om man ikke tar vare på den.
 

Leaf med sin chademo lader har utdatert teknologi + de har slitt med degradering av batteri.

 

MG varsler ikke om at man er tom for spylevæske, da er man tilbake på 90-tallet, sånn teknologimessig 😁 nei da, kjenner noen som har den og er fornøyd med den, men pleier alltid å le litt av teknologien i den.

 

Kjøpte meg en brukt, fult utstyrt hvit Ioniq 28 kwh uten takluke med 86.000 km, til 130.000 og er superfornøyd. Fortsatt 2 års nybilgaranti, 5 år på batteri. Var litt heldig med prisen, ser at det kan bli vanskelig å få en 2018 modell for den prisen, men anbefaler deg å prute. Han jeg kjøpte bilen fra hadde lagt bilen ut for 160.000, så gikk ned med kr 30.000. Rekkevidden uten AC er fortsatt på 272 km når det er fint vær, kjører for det meste ring 3 i Oslo + Bærum.

 

Deilig med ventilerte skinnseter nå om sommeren, radarbasert ACC, ryggekamera, parkeringssensorer foran og bak, blindsone- og kollisjonsvarsel, el-sete som husker posisjonen, el-speil, velkomstlys, trådløs lader av telefon, type 2 lader (og ikke chademo som er utdatert som i Leaf), relativ rask hurtiglading, varme i både seter og rattet, mulighet for å justere pedalen slik at man kan tilnærmet kjøre med en pedal (deilig å bruke det i byen), lav forbruk i høy hastigheter (cruiser forbi i3 og Leaf hver dag) mv. Mangler bare app.

Pass på at elbilen ikke er bruktimportert.

Forresten husk å sjekke nyttelasten på elbilen du skal kjøpe. Enkelte av de har nyttelast på under 375 kg, da regner man at en slik bil er ment for 4 personer selv om det er 5 seter. F.eks. Tesla Model 3 er ment for 4 voksne personer og har nyttelast på kun 315 kg. Ioniq har nyttelast på 385 kg, så den er over den magiske grensen.

 

Så at du hadde negativ erfaring med Ioniq, men det må være 38 kwh? Gå for 28 kwh, den er ikke omfattet av tilbakekallinger + lader raskere. Egentlig så ser jeg på det som positivt at de tilbakekaller, sånt kan skje med alle merker som f.eks. Porsche nå nylig. Og det var vel ikke Hyundai sik skyld at batterileverandøren klarte å drite seg ut.

Tror du var uheldig med bilen din og bør gi Hyundai en ny sjanse, det er ikke uten grunn at Ioniq har de mest fornøyde kundene.

 

Tror det blir vanskelig å finne noe bedre enn Hyundai med mindre budsjettet økes til 300.000 eller noe.

Endret av Raude
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, 

Takk for masse gode innspill. I dag ble det en BMW i3 2018 modell. Den hadde vært en leasing-bil og var bare kjørt 18000 km. På sommeren holder den til ca 1 ukes normal bruk for meg (jobb, barnehage og butikk). Med på kjøpet fikk jeg en serviceavtale som gjør at jeg ikke betaler for service de neste 6 årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
H-Frame skrev (22 timer siden):

Hei, 

Takk for masse gode innspill. I dag ble det en BMW i3 2018 modell. Den hadde vært en leasing-bil og var bare kjørt 18000 km. På sommeren holder den til ca 1 ukes normal bruk for meg (jobb, barnehage og butikk). Med på kjøpet fikk jeg en serviceavtale som gjør at jeg ikke betaler for service de neste 6 årene.

Gratulerer med kjøpet, BMW i3 er en ypperlig bil med den raske akselerasjonen, tror du blir fornøyd ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...