Gå til innhold

Sørlandets nye landemerke henter inspirasjon fra europeiske storbyer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ønske den molbo-tabuen om "flate byer" ble gjort slutt på, og landet begynte å bygge storbyene i høyden. Bare regningen for støttende infrastrukturen, logistikken/transport for mange av landets "evig flate" byer er helt hårreisende. Så stilles sånne retoriske spørsmål gang og gang på nytt: "jøss, hvorfor er ikke vi konkurransedyktige". Vel, bla.a. derfor.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nok en kommune som bygger stygt ...

Det ser veldig flott ut på illustrasjonene hvor det er solnedgang og perfekt belysning. Men stopper de å helle nedpå altervin og åpner gluggene der nede, så ser de at dette er nok en grå og trist festning/fort/fengsel som er mindre pent. Byggene har et artig design, men de er visuell forsøpling i de grå og triste fargene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (12 timer siden):

Skulle ønske den molbo-tabuen om "flate byer" ble gjort slutt på, og landet begynte å bygge storbyene i høyden. Bare regningen for støttende infrastrukturen, logistikken/transport for mange av landets "evig flate" byer er helt hårreisende. Så stilles sånne retoriske spørsmål gang og gang på nytt: "jøss, hvorfor er ikke vi konkurransedyktige". Vel, bla.a. derfor.

For kontorbygg og hotell er jeg helt enig, men vertikale handlegater er helt grusomt upersonlig, stygt og adskillende fra omgivelsene.

Boliger bør heller ikke stables i høyden. Folk bør ha mer bakkenærhet og kontakt med omgivelsene på fritida.

Logistikkproblemet bør løses med gode gatemiljø for gående og syklende mens biler, busser, t-bane etc går et plan lavere, altså under bakken. Fordi vi trenger begge typer logistikk i et effektivt samfunn, men må løse de mange konfliktene som oppstår på grunn av at man skal tyne alt inn på samme (gate)plan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 6.7.2021 den 10.55):

For kontorbygg og hotell er jeg helt enig, men vertikale handlegater er helt grusomt upersonlig, stygt og adskillende fra omgivelsene.

Boliger bør heller ikke stables i høyden. Folk bør ha mer bakkenærhet og kontakt med omgivelsene på fritida.

Logistikkproblemet bør løses med gode gatemiljø for gående og syklende mens biler, busser, t-bane etc går et plan lavere, altså under bakken. Fordi vi trenger begge typer logistikk i et effektivt samfunn, men må løse de mange konfliktene som oppstår på grunn av at man skal tyne alt inn på samme (gate)plan.

Ingenting "løses" slik du sier dette. Nettopp dette er uvitenheter og/eller den stereotypisk norske "besserwisserheten" jeg tenkte på i opprinnelig innlegg: ingen, ingen, ingen storbyer har klart å "løse" dette slik. Ikke de skikkelig store. Prakteksempler på hvordan dette SKAL løses er mange (NY, Tokyo, Beijing etc) og mange er eksempler på nytteløs hodestanging i veggen slik som alle norske storbyer, LA og mye som ligger rundt San-Francisco etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...