Gå til innhold

Volkswagen ruller ut ny programvare til ID-bilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke så veldig begeistret for at bilbransjen nå skal begynne å oppdatere bilene jevnlig. De er gode på biler, men har tradisjonelt vært oppsiktsvekkende dårlig på IT. En ting er å oppdatere ID-bilene som ble levert uferdige til kundene, men når bilene virker greit nok, hvor stor er sannsynligheten for at de føkker opp på nytt igjen? Ganske stor vil jeg tro.

Vi er tross alt nå i startgropen til bilbransjens IT-løsningner. Med smarttelefonens spede barndom frisk i minnet, hvor Apple senest i fjor(?) ble felt for å bevisst gjøre telefonene dårligere for hver oppdatering, hvorfor skal ikke bilprodusentene gjøre det samme? En bilmodell som tas ut av produksjon og erstattes med en nyere modell? Javel, da stopper vi oppdateringene på den tidligere modellen, etter vi har sendt et par siste oppdateringer for å gjøre infotainment gradvis tregere og dårligere, samt at bilen gradvis mister rekkevidde raskere etter 120 000 km, for da er den utenfor garanti og alle synes det er normalt. Slik fremstår den nye modellen enda bedre og freshere. Hvis mobilbransjen gjør det, ser jeg ingen grunn til at dieseljukserne ikke skal gjøre det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
molna skrev (2 timer siden):

Hvis han selv kaller seg "Tesla-Bjørn" er han kanskje litt biased og neppe særlig seriøs hva angår kommentarer på andre merker...?

Han har uttalt ganske klart at han liker Hyundai Ioniq svært godt, noe som medfører at han ikke kan anses som biased eller useriøs.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 hours ago, molna said:

Hvis han selv kaller seg "Tesla-Bjørn" er han kanskje litt biased og neppe særlig seriøs hva angår kommentarer på andre merker...? Norgesferie i VW fordi hans egen bil sto på verksted sikkert 😄

Det er lurt å sette seg litt inn i saken før man kommenterer.

TB er pt en anerkjent "tester" av elbiler, langt utenfor norges grenser.

TB(Tesla-Bjørn) kaller seg dette av den enkle grunn at det var kun Tesla som virkelig satset på elbiler for ikke så mange år siden.
Og TB syntes det var morsomt å teste bilene sine og lage "Vlog" om dette.
Dette har han gjort så bra at han nå får utlevert modeller fra andre - inkludert VAG - som han ser ut til å hat ett meget godt "samarbeid" med.
Han kritiserer Tesla for det de er dårlige på og skryter av det de er bra. Likeså med VW ID3/4, Audu e-Tron, Skoda Enyaq, Ionic..

For tiden har han vel tilgang til flere biler til enhver tid, inkludert Tesla.

Nå gjør han det han liker best.. teste/"vlogge" om elbiler og tjener godt på det. 👍
 

Lenke til kommentar
molna skrev (8 timer siden):

Hvis han selv kaller seg "Tesla-Bjørn" er han kanskje litt biased og neppe særlig seriøs hva angår kommentarer på andre merker...? Norgesferie i VW fordi hans egen bil sto på verksted sikkert 😄

Hvis du ikke er helt historieløs eller kunnskapsløs, så vet du at han er en elbiltester som ble kalt Tesla-Bjørn fordi at det kun var Tesla å teste de første årene når han begynte som elbil-tester / vlogger. Han tester alle merker like godt og uten bias.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 hours ago, molna said:

Hvis han selv kaller seg "Tesla-Bjørn" er han kanskje litt biased og neppe særlig seriøs hva angår kommentarer på andre merker...? Norgesferie i VW fordi hans egen bil sto på verksted sikkert 😄

Prøv å se videoen fra turen hans. Synes han holdt seg forholdsvis rolig med tanke på at skjermen nesten aldri responderte som den skulle :p

Han heter forøvrig Bjørn Nyland og har vel ikke noe bil for øyeblikket. Han har en avtale med Marcus Bil om å få låne å teste alt nytt som kjøpes inn der, og låner hele tiden pressebiler fra forhandlere. Han har og sin aller første Tesla stående på tunet (en 2013 Model S) da en Nederlandsk sponsor synes det ville være morsomt og kjøpte bilen og la han ha den så han kunne bruke den og kjøre rundt med logoen deres. Men han har vel knapt rørt den i det siste.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

Prøv å se videoen fra turen hans. Synes han holdt seg forholdsvis rolig med tanke på at skjermen nesten aldri responderte som den skulle :p

Han heter forøvrig Bjørn Nyland og har vel ikke noe bil for øyeblikket. Han har en avtale med Marcus Bil om å få låne å teste alt nytt som kjøpes inn der, og låner hele tiden pressebiler fra forhandlere. Han har og sin aller første Tesla stående på tunet (en 2013 Model S) da en Nederlandsk sponsor synes det ville være morsomt og kjøpte bilen og la han ha den så han kunne bruke den og kjøre rundt med logoen deres. Men han har vel knapt rørt den i det siste.

Han er vel litt biaset mot tesla, selv om videoen der han forklarte hvorfor han hadde bestilt en model S plaid+ ga modell 3 i glatte lag. 

Ser han kjørte til polarsirkelen om natta for å slå tiden til etron. Det klarte han men alle som har kjørt bil vet at snittfarten øker når det er lite trafikk. 

Men jeg ser på på videoene hans. De er bra laget og informative. Mye bedre enn folk som kjører 50km med bilen og beregner alt mulig utifra det. Det beste er å kjøre med konstant fart fra 100-0. Da får man svaret på hvor effektiv bilen er. Han kan selvfølgelig ikke gjøre noe med temperaturen og det er litt påfallende at svært mange Teslaer blir testet akkurat på de varmeste dagene. Han har jo hatt flere stående i ukesvis. Det gir selvfølgelig gode tall både på 1000km test og rekkevidde. Til og med støy blir påvirket av temperatur.

På polarsirkel og 1000km test burde han ha oppgitt snittfart med og uten lading. Lett å få gode tall om man bryter fartsgrensen litt mere med en bil enn en annen.  Dessuten kan man få bedre ladeprofil om man gir på og får batteriet lavere og varmere før lading.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 timer siden):

Han er vel litt biaset mot tesla, selv om videoen der han forklarte hvorfor han hadde bestilt en model S plaid+ ga modell 3 i glatte lag. 

Ser han kjørte til polarsirkelen om natta for å slå tiden til etron. Det klarte han men alle som har kjørt bil vet at snittfarten øker når det er lite trafikk. 

Men jeg ser på på videoene hans. De er bra laget og informative. Mye bedre enn folk som kjører 50km med bilen og beregner alt mulig utifra det. Det beste er å kjøre med konstant fart fra 100-0. Da får man svaret på hvor effektiv bilen er. Han kan selvfølgelig ikke gjøre noe med temperaturen og det er litt påfallende at svært mange Teslaer blir testet akkurat på de varmeste dagene. Han har jo hatt flere stående i ukesvis. Det gir selvfølgelig gode tall både på 1000km test og rekkevidde. Til og med støy blir påvirket av temperatur.

På polarsirkel og 1000km test burde han ha oppgitt snittfart med og uten lading. Lett å få gode tall om man bryter fartsgrensen litt mere med en bil enn en annen.  Dessuten kan man få bedre ladeprofil om man gir på og får batteriet lavere og varmere før lading.

Han kjører stort sett på natta når han kan, spesielt på disse 1000-km-testene fordi han vil teste bilen, og ikke trafikken. Så lenge han gjør dette temmelig konsekvent, og ikke behandler Tesla anderledes, så blir det temmelig smålig og ikke så veldig lite biased av deg selv, å kritisere han for dette.

Ja, selvsagt går snittfarten opp om natta fordi man ikke får masse kø og andre situasjoner som hindrer kjøringen. Om noen skulle kjøre like eller mer økonomisk en TB og derved oppleve å få lengre rekkevidde pga den lavere snittfarta, så er det betydelig mindre problematisk enn at folk som ikke havner i kø skulle oppleve å få kortere rekkevidde.

Igjen, det er bilen som skal testes, ikke strekningen i seg selv, og hvor mye eller lite kø han opplever akkurat denne dagen mot andre dager. Trafikkbildet kan være temmelig forskjellig etter klokkeslett og ukedag, og spesielt i dager frem mot spesielle dager, der man burde kunne forutse at dette fører til spesielt mye eller spesielt lite trafikk. Om natta er det generelt lite trafikk, og forholdene blir dermed likere, noe som er en fordel for å være relativt "persistent".

Men så mye som du følger TB, så har du kanskje denne gangen tatt ut statistikk for å forsvare påstanden om at han er biased, eller er dette kun nok et krumspring fra deg, der du i en enkelt video har sett at TB har måttet gjøre en endring pga omstendigheter han forklarer i forkant (eller underveis) i videoen, men som du (igjen) velger helt å se bort fra? I så tilfelle bør du (nok en gang) se deg i speilet for å finne ut hvem som er mest biased av TB og deg selv.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Han kjører stort sett på natta når han kan, spesielt på disse 1000-km-testene fordi han vil teste bilen, og ikke trafikken. Så lenge han gjør dette temmelig konsekvent, og ikke behandler Tesla anderledes, så blir det temmelig smålig og ikke så veldig lite biased av deg selv, å kritisere han for dette.

Ja, selvsagt går snittfarten opp om natta fordi man ikke får masse kø og andre situasjoner som hindrer kjøringen. Om noen skulle kjøre like eller mer økonomisk en TB og derved oppleve å få lengre rekkevidde pga den lavere snittfarta, så er det betydelig mindre problematisk enn at folk som ikke havner i kø skulle oppleve å få kortere rekkevidde.

Igjen, det er bilen som skal testes, ikke strekningen i seg selv, og hvor mye eller lite kø han opplever akkurat denne dagen mot andre dager. Trafikkbildet kan være temmelig forskjellig etter klokkeslett og ukedag, og spesielt i dager frem mot spesielle dager, der man burde kunne forutse at dette fører til spesielt mye eller spesielt lite trafikk. Om natta er det generelt lite trafikk, og forholdene blir dermed likere, noe som er en fordel for å være relativt "persistent".

Men så mye som du følger TB, så har du kanskje denne gangen tatt ut statistikk for å forsvare påstanden om at han er biased, eller er dette kun nok et krumspring fra deg, der du i en enkelt video har sett at TB har måttet gjøre en endring pga omstendigheter han forklarer i forkant (eller underveis) i videoen, men som du (igjen) velger helt å se bort fra? I så tilfelle bør du (nok en gang) se deg i speilet for å finne ut hvem som er mest biased av TB og deg selv.

Prøv å hør etter hva han sier. Tesla er 5 år foran, i en helt annen divisjon osv.

Som sagt de aller fleste polarsirkel turene har vert kjørt på dagtid og ankomst om kvelden (med pizza spising) Så sover han som regel i bilen, kjører til polarsirkelen og rolig kjøring tilbake.På M3 kjørte han fra ca 18-06.  

1000km testene blir ofte påvirket også. 

Syntes regnearkene er ok. Da kan man se hvor raske bilene teoretisk er. Da oppdager man at forskjellene er små på effektivitet og ladehastighet. Ingen ting som tyder på at tesla ligger 5år foran de andre. Det betyr at andre produsenter ikke lager biler som macher tesla i dag før i 2026. Dette er jo motbevist flere ganger. Porsche har like gode performance data som tesla på el delen på bilen. Ellers er den i en annen klasse. 

Lenke til kommentar
molna skrev (På 5.7.2021 den 22.47):

Hvis han selv kaller seg "Tesla-Bjørn" er han kanskje litt biased og neppe særlig seriøs hva angår kommentarer på andre merker...? Norgesferie i VW fordi hans egen bil sto på verksted sikkert 😄

Han er ikke den eneste som har reagert, for å si det forsiktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (27 minutter siden):

Prøv å hør etter hva han sier. Tesla er 5 år foran, i en helt annen divisjon osv.

Som sagt de aller fleste polarsirkel turene har vert kjørt på dagtid og ankomst om kvelden (med pizza spising) Så sover han som regel i bilen, kjører til polarsirkelen og rolig kjøring tilbake.På M3 kjørte han fra ca 18-06.  

1000km testene blir ofte påvirket også. 

Syntes regnearkene er ok. Da kan man se hvor raske bilene teoretisk er. Da oppdager man at forskjellene er små på effektivitet og ladehastighet. Ingen ting som tyder på at tesla ligger 5år foran de andre. Det betyr at andre produsenter ikke lager biler som macher tesla i dag før i 2026. Dette er jo motbevist flere ganger. Porsche har like gode performance data som tesla på el delen på bilen. Ellers er den i en annen klasse. 

Hva med å høre på hvorfor og hva som gjør at han mener Tesla er minst 5 år lengre frem enn VW? Som regel henger du deg opp i enkeltting og drar det helt vekk fra sammenhengen.

Nå må det sies at jeg personlig synes ID-bilene er gørr kjedelige, og tildels stygge eller i beste fall bare middelmådige på design, først og fremst innvendig. Dog på Audi Q4 virker det som de gidder å gjøre ting mer integrert. Utvendig er de vel OK, men ikke mer enn det. Etter min smak altså. Det gjør og at jeg ikke ser på alle videoene han pøser ut om disse.

Tesla-Bjørn har testet veldig mye, og er vel en av de som har bygget seg opp mest erfaring, og sånn sett kan si ganske mye om hva som skiller de forskjellige merkene og modellene fra hverandre. Jeg mener det er viktig å få med seg grunnlaget, for enkeltsitater eller uten sammenhengen, så misser man veldig mye om hva kritikken går ut på.

Fremfor å henge deg opp i at han mener Tesla er lengre fremme, så bør du altså lytte til hvorfor han mener det. Og det er selvsagt helt greit å være uenig, men da forventer jeg faktisk at du kommer med et visst grunnlag for kritikken, og spesielt siden du tidligere har fått påpekning for at du med overlegg unngår å få med deg endel sammenheng og bakgrunnsinfo.

Denne kritikken din høres derfor mer ut som du ble skuffet over at han kommer med kritikk, enn hvorfor han kommer mener dette. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mange flere en Teslabjørn som mener at Tesla ligger langt fremfor resten.

Christian von Koenigsegg mener jo også dette. Men han er vel kansje en Tesla Fanboy han og da? Som driver sitt eget bilselskap?

Teslabjørn er nok ganske nøytral i sine tester, men han legger ikke sjul på at han synes Tesla har de beste bilene og det ligger vel kansje noe i det?

Han virker jo å like ID.4 ganske godt, men irriterer seg jo veldig når skjermen aldri oppfører seg som den skal og han ofte opplever problemer med å få ladet.

Ser man de gamle videoene når han tester Porche Taycan så ser man at han digget den og. Virket som han var på nippet til å kjøpe seg en.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Mange flere en Teslabjørn som mener at Tesla ligger langt fremfor resten.

Christian von Koenigsegg mener jo også dette. Men han er vel kansje en Tesla Fanboy han og da? Som driver sitt eget bilselskap?

VW-sjefen mener det samme, Lucid-sjefen også, og så videre. Mange Tesla-fanboys som sitter i ledende stillinger hos andre bilprodusenter etter hvert, virker det som...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Teslabjørn er nok ganske nøytral i sine tester, men han legger ikke sjul på at han synes Tesla har de beste bilene og det ligger vel kansje noe i det?

Han legger også vekt på hva han personlig liker som en tech frelst, og bilene han personlig ønsker må ha endel hester. Ergo ville han kun vurdert Taycan og e-tron GT som alternativer til nå. 

Komfor og lydisolasjonen liker han jo I ID.4. Så blir det spennende å se om han tester litt igjen om et par uker. Da burde nok biler med SW 2.3 være tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
6 hours ago, Trestein said:

Prøv å hør etter hva han sier. Tesla er 5 år foran, i en helt annen divisjon osv.

 

Men det er jo fakta!
At du og de tre andre som av en irrasjonell grunn hater Elon Musk!.. og derfor ikke kan se noe bra med Tesla kan vi se bort fra.
Du skriver jo mye bra så du kommer ikke i killfilteret, men du må komme med en veldig god grunn for å forklare hvorfor du mener VAG, Ford, "Porsche".. og de andre etablerte nå er på samme nivå som tesla når det gjelder *platformen* for elbil (og infrastruktur for lading).
Jo.. de andre ligger minst fem år bak og forhåpentligvis klarer de å ta innpå, men da må de virkelig satse på elbil... ikke bare bli tvunget over pga myndighetkrav.

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (26 minutter siden):

Men det er jo fakta!
At du og de tre andre som av en irrasjonell grunn hater Elon Musk!.. og derfor ikke kan se noe bra med Tesla kan vi se bort fra.
Du skriver jo mye bra så du kommer ikke i killfilteret, men du må komme med en veldig god grunn for å forklare hvorfor du mener VAG, Ford, "Porsche".. og de andre etablerte nå er på samme nivå som tesla når det gjelder *platformen* for elbil (og infrastruktur for lading).
Jo.. de andre ligger minst fem år bak og forhåpentligvis klarer de å ta innpå, men da må de virkelig satse på elbil... ikke bare bli tvunget over pga myndighetkrav.

Som sagt så sliter jeg med å feks se at en Taycan er noe dårligere el bil enn en tesla S i dag. At man skal vente i 5 år på at konkurrenter lager like gode el biler som tesla tror jeg ikke. Mange er like gode i dag. Ser ikke at tesla har annet fortrinn enn et apartheid ladesystem og jeg ville ha   klomholdt på det om jeg var tesla.  Ser man på tabellene til teslabjørn er meb platformen til vw fullt på høyde med tesla.

Om vw hadde ville kunne de ha laget en sedan med samme frontareal og cw som model 3. Problemet er av vw lager biler de tror vil selge. Da lager de ikke sedan. De prøvde seg vel på noen jetta sedan men golf solgte bedre. Ser man på vag som gruppe har de alt nå solgt dobbelt så mange el biler som tesla i europa. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Trestein said:

Som sagt så sliter jeg med å feks se at en Taycan er noe dårligere el bil enn en tesla S i dag. At man skal vente i 5 år på at konkurrenter lager like gode el biler som tesla tror jeg ikke. Mange er like gode i dag. Ser ikke at tesla har annet fortrinn enn et apartheid ladesystem og jeg ville ha   klomholdt på det om jeg var tesla.  Ser man på tabellene til teslabjørn er meb platformen til vw fullt på høyde med tesla.

Om vw hadde ville kunne de ha laget en sedan med samme frontareal og cw som model 3. Problemet er av vw lager biler de tror vil selge. Da lager de ikke sedan. De prøvde seg vel på noen jetta sedan men golf solgte bedre. Ser man på vag som gruppe har de alt nå solgt dobbelt så mange el biler som tesla i europa. 

MEB platformen har lavt forbruk, men har manko på ytelse. Og software har jo hittil vært ganske katastrofe..

Mulig den Audi Q4 utgaven gjør det bedre siden den har Audi sin software og ikke det VW har laget..

Jeg så forøvrig akkurat en Munro video hvor de sammenlignet noen ting på ID.4 mot Mustang mach-e. Jeg trodde ID.4 manglet frunk fordi de hadde gjort panseret kortere og ordnet mere plass inni bilen - men neida.. Er bare latskap..
Det er helt tomt under dashbordet på ID.4. Bare luft.. Mens ford har stappet sitt dashbord (som er like stort) med ting så man får bagaseplass under panseret istedet. ID.4 kunne hatt frunk den og om VW hadde giddet.. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...