Gå til innhold

Neida, hydrogen i personbiler er ikke dødt: Nå dobles antallet fyllesteder


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (13 timer siden):

Hvorfor har de 3 ganger flere vindmøller på Orkenøyene enn det nettet deres klarer å ta unna?

Hvor mange prosent av tida produserer de så mye som 3 ganger mer enn nettet klarer å ta unna?

Apropos miste tråden, hvor mange hydrogen personbiler er det på Orkenøyene? 0?

Hvor mange vindmøller må en BEV kommersiell bilflåte ha for å alltids sikre full tank hver morgenen? Skalerer man RE for å møte peak forventer forbruk hver natt? Hva skjer ved dunkelflaute? 

Direkte elektrifikasjon krever løsninger for at det i det hele tatt skal gå rundt. Om formålet kun er å lade elbiler direkte fra RE ved produksjonstidspunktet så må en ha vindmøller og nett sammenkoblet omtrent over kontinenter, slik at dunkelflaute ikke er mulig over alle vindmøllene sammen. 

Direkte elektrifikasjon vil rett og slett kreve flere vindmøller enn alternativet, og vi er 100% nødt til å fordele forbruk fra direkte og indirekte elektrifikasjon gjennom lagring av energi. 

Jeg har flere ganger poengtert av BEV planlegges å lades gjennom H2 Generatorer før. Hvorfor slettes de delene av sitatet hver gang? Skal du ha nye linker? 

Hvordan løse BEV etterspørselen ved feks alpinsentre? Legge skjøteledning sporadisk opp fjellene? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (22 timer siden):

Hvorfor har de 3 ganger flere vindmøller på Orkenøyene enn det nettet deres klarer å ta unna?

Hvor mange prosent av tida produserer de så mye som 3 ganger mer enn nettet klarer å ta unna?

Apropos miste tråden, hvor mange hydrogen personbiler er det på Orkenøyene? 0?

I 2019 hadde de 5 biler fant jeg ut, "they want their cars, ferrys and boilers all running on hydrogen". Spennende demonstrasjonsprosjekt til å lære av. (Energilagring og lokale energisystem basert på sol/vind "off grid" er også forsyningssikkerhet))

Lenke til kommentar

Hydrogenbilens død er en lokal myte, tror jeg. Man regner vel med å selge 8 mill biler innen 2030? Det er bare et spørsmål om infrastruktur, og her kan man følge med på utbyggingen i sanntid:

https://www.h2stations.org/stations-map/?lat=49.763948&lng=12.582221&zoom=4

Og litt om aktører 

https://www.theguardian.com/business/2021/jun/29/equinor-to-triple-uk-hydrogen-output-with-new-plant-near-hull

https://www.theguardian.com/environment/2021/jul/05/jim-ratcliffe-ineos-clean-hydrogen-fund-uk-float-hydrogenone-capital-growth

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Frobe skrev (50 minutter siden):

Hvis man vil leve off grid er sol/vind og batteribil en enklere og billigere løsning, med mindre bilen er i drift over 12 timer i døgnet.

Orkenøyene er jo et eksperiment ja, og bilkjøring er bare en liten del av energibruken. Så skal de drive ferger og forsyne husholdninger med varme og annet el-forbruk. De må da forsøke å magasinere energi på grunn av sesongvariasjoner i vindkraften, og da blir det snakk om ukers forbruk av energi, eller mer. Så kan de selvfølgelig bruke batterier der det egner seg.

Lenke til kommentar
oophus skrev (På 5.7.2021 den 14.29):

Simpel påstand, men hvor er forklaringen eller kilden som fikk deg til å havne ved påstanden? 

Hydrogen produseres fra tilgjengelig kraft. Legg merke til et viktig ord her: tilgjengelig

Deres prisavtaler er designet slik at de må justere sitt forbruk for å hjelpe nettet, det er derfor de får disse billige strømavtalene i utgangspunktet. 

Argumentet angående areal ble for kjipt for deg, så tilbake til barnehagenivå?

Alle som jobber med hydrogen er selvfølgelig klar over at de jobber med hydrogen. 

Dette har jeg og andre forklart for deg mange ganger, og det vet du. Hydrogen er dyrt, ineffektivt og ikke minst livsfarlig. Og hydrogen har vært forsøkt pushet i flere tiår, men har feilet fordi hydrogen er grunnleggende uegnet til ting som veitransport. Dette innrømmet også hydrogenguru Trevor "Meltdown" Milton.

"Hydrogen produseres fra tilgjengelig kraft", og bruker ekstremt mye av det. Bortkastet.

Jeg vil ikke ha en nabolagsutsletter i nabolaget, eller en husutsletter i garasjen. Beklager.  

oophus skrev (På 5.7.2021 den 14.31):

Bortsett fra at de skalerer opp og har hatt større ordrebøker jevnt hele tiden. Det tar nå 3 sekunder per celle å produsere vs 15 minutter tidligere pga de investerer i automatisering. 

Ingen vil ha disse hydrogenblindveibilene deres, dessverre.

Hydrogen er kun et forsøk fra fossilindustrien på å holde igjen utviklingen.

https://insideevs.com/news/518469/oil-push-hydrogen-delay-evs/

Endret av hekomo
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (17 minutter siden):

Så skal de drive ferger og forsyne husholdninger med varme og annet el-forbruk.

"og annet el-forbruk" virker litt malplassert ettersom fergedrift sjeldent er et el-forbruk og varme kan være forbruk av hva som helst.

NERVI skrev (18 minutter siden):

De må da forsøke å magasinere energi på grunn av sesongvariasjoner i vindkraften,

De vil neppe forsøke seg på sesong-lagring av energi. Det er mer snakk om dager, men så har de jo også hjelp fra tidevannskraft som man som kjent får fast to ganger i døgnet. Det reduserer behovet for lagring.

Varmeenergi er idiotisk å lagre i både batterier og hydrogentanker. Varmeenergi lagres mest kostnadseffektivt som varmeenergi. Energikapasiteten i et borehull er enorm og den eneste av disse tre alternativene som egner seg til sesonglagring.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Hydrogen er dyrt, ineffektivt og ikke minst livsfarlig.

Du sier batterier er billigst. Det finnes analyser på dette, og det å kaste batteriet på alt som rører seg er ikke billigst. Så du er nødt til å ha en kilde jeg Ikke har sett før, ergo spør jeg om den. 

hekomo skrev (2 timer siden):

Og hydrogen har vært forsøkt pushet i flere tiår, men har feilet fordi hydrogen er grunnleggende uegnet til ting som veitransport.

Tøys, da hadde du sett det motsatte av det man ser nå - vekst. 

Til og med DC hurtiglade tilbydere inkluderer seg nå i hydrogenverdikjeden. 

hekomo skrev (2 timer siden):

"Hydrogen produseres fra tilgjengelig kraft", og bruker ekstremt mye av det. Bortkastet.

Det å bruke tilgjengelig kraft betyr kraft som kjemper om å finne etterspørsel. Det blir det motsatte av sløsing. 

Det er derfor elektrolyseannlegg får kraftavtaler. 

hekomo skrev (2 timer siden):

Ingen vil ha disse hydrogenblindveibilene deres, dessverre.

Når de skalerer opp, så er det veid opp mot etterspørsel. Det er nødt til å være vekst for å forsvare oppskalering, og det er det om man gidder åpne øynene sine litt. Vekst er det i markedet og ergo oppskalering til det å kunne produsere celler på 3 sekunder vs 15 minutter tidligere. 

hekomo skrev (2 timer siden):

Hydrogen er kun et forsøk fra fossilindustrien på å holde igjen utviklingen.

https://insideevs.com/news/518469/oil-push-hydrogen-delay-evs/

Et firma som selger Tesla tilbehør er kilden din? 

Er Vattenfall, Statkraft, Vestas, Ørsted, Hanwha m.m. "fossilindustrien"? 

Lenke til kommentar
oophus skrev (16 timer siden):

Direkte elektrifikasjon krever løsninger for at det i det hele tatt skal gå rundt. Om formålet kun er å lade elbiler direkte fra RE ved produksjonstidspunktet så må en ha vindmøller og nett sammenkoblet omtrent over kontinenter, slik at dunkelflaute ikke er mulig over alle vindmøllene sammen.

Bingo. Sammenkobling over store avstander er nøkkelen for at fornybar energi ikke skal plages med effektene av dunkelflaute. DWD(Deutsche Wetterdienst) har funnet at fornybar produksjon i tyskland falt under 10% i snitt 2 48-timers perioder i året fra 1995 til 2015. Om man ser europa som helhet får man bare 0,2 dager i året med dunkelflaute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Du sier batterier er billigst. Det finnes analyser på dette, og det å kaste batteriet på alt som rører seg er ikke billigst. Så du er nødt til å ha en kilde jeg Ikke har sett før, ergo spør jeg om den. 

Tøys, da hadde du sett det motsatte av det man ser nå - vekst. 

Til og med DC hurtiglade tilbydere inkluderer seg nå i hydrogenverdikjeden. 

Det å bruke tilgjengelig kraft betyr kraft som kjemper om å finne etterspørsel. Det blir det motsatte av sløsing. 

Det er derfor elektrolyseannlegg får kraftavtaler. 

Når de skalerer opp, så er det veid opp mot etterspørsel. Det er nødt til å være vekst for å forsvare oppskalering, og det er det om man gidder åpne øynene sine litt. Vekst er det i markedet og ergo oppskalering til det å kunne produsere celler på 3 sekunder vs 15 minutter tidligere. 

Et firma som selger Tesla tilbehør er kilden din? 

Er Vattenfall, Statkraft, Vestas, Ørsted, Hanwha m.m. "fossilindustrien"? 

Batterier er forholdsvis dyrt nå, men det går veldig raskt nedover. Det satses stort, og i motsetning til hydrogen så går det fremover med stormskritt.

Den påståtte veksten i hydrogen er bare tull. Det går i bølger, der man klarer å lure nye ressurser inn i disse blindveiprosjektene før de stuper igjen. Vi har sett dette i flere tiår nå.

Hydrogen er dødfødt, noe som stadig bekreftes:

https://asia.nikkei.com/Business/Automobiles/Honda-discontinues-fuel-cell-car-Clarity-on-weak-demand

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

"og annet el-forbruk" virker litt malplassert ettersom fergedrift sjeldent er et el-forbruk og varme kan være forbruk av hva som helst.

De vil neppe forsøke seg på sesong-lagring av energi. Det er mer snakk om dager, men så har de jo også hjelp fra tidevannskraft som man som kjent får fast to ganger i døgnet. Det reduserer behovet for lagring.

Varmeenergi er idiotisk å lagre i både batterier og hydrogentanker. Varmeenergi lagres mest kostnadseffektivt som varmeenergi. Energikapasiteten i et borehull er enorm og den eneste av disse tre alternativene som egner seg til sesonglagring.

Jeg syns du kan lese hva jeg skriver, selv om du har svarene på forhånd. Å lagre energi for "uker eller mer" er aktuelt i årstide med større variasjon i kraftproduksjonen. Og fergedrift på el er selvfølgelig med hydrogen-el og ikke batterier som er uegnet til tyngre oppgaver eller behov for rekkevidde, og det skyldes vekt og ladeutfordringen.. Osv. Så vet jeg ikke i hvilken grad de anvender tidevannsgenerering av el, men vindmøller er antagelig billig forhold. Og varme må også komme et sted fra, og kanskje pumper de varme fra sjøvann? I alle fall bruker britene varmekjeler for varmtvann og oppvarming, og har man energien fra "sareptas krukke", så er det ikke så nøye med effektivitet, da går det på kostnad og ikke tilgang.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 minutter siden):

Hydrogen. Er. Svineri.

https://www.globalwitness.org/en/campaigns/fossil-gas/greenwashed-hydrogen/

"H2 Europe - an influential hydrogen lobby group - has been pressuring the EU Commission to allow energy companies to use climate-wrecking fossil electricity to produce hydrogen, and label it green."

Tvert i mot så har fossillobbyen brukt tre milliarder for å selge inn "blått hydrogen" uten å lykkes. EU går for grønt hydrogen, men lobbygruppen som blandt andre består av den norske stat/Equinor har fått være med på "måneferden" som Leyen valgte å kalle det, ikke landingen/målet som er grønnt.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (43 minutter siden):

Bingo. Sammenkobling over store avstander er nøkkelen for at fornybar energi ikke skal plages med effektene av dunkelflaute. DWD(Deutsche Wetterdienst) har funnet at fornybar produksjon i tyskland falt under 10% i snitt 2 48-timers perioder i året fra 1995 til 2015. Om man ser europa som helhet får man bare 0,2 dager i året med dunkelflaute.

Jepp, og hva er kjappeste vei mot sammenkobling av kraftnett? 

Tyskland har lagt ned sine planer for å løse problemet. Hva er disse? 

 

Lenke til kommentar
oophus skrev (5 minutter siden):

Jepp, og hva er kjappeste vei mot sammenkobling av kraftnett? 

Tyskland har lagt ned sine planer for å løse problemet. Hva er disse? 

 

Fantasifulle summer har blitt nevnt for bruk av hydrogen i Tyskland og EU, regner med at det er det du sikter til. JEg håper for tyskernes del at de kommer til vett. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (45 minutter siden):

Batterier er forholdsvis dyrt nå, men det går veldig raskt nedover.

Innrømmer du nå at du kommer med skrøner? Hvor er kilden jeg har etterspurt 3 ganger? 

Hva er billigst? Kaste batterier på alt som rører seg, eller løse problemet med en kombinasjon? Vil du jeg skal finne kilde for deg? 

hekomo skrev (47 minutter siden):

Den påståtte veksten i hydrogen er bare tull.

OEMs for produksjonen av elektrolyse og brenselceller er børsnoterte selskaper. De må vise til tall hvert kvartal, og tallene de viser er underbyggende i grunnen til å bygge nye fabrikker. 

Påstår du at fabrikkene de bygger et tull? 

hekomo skrev (48 minutter siden):

Plattformen til Clarity levde i 13 år. Med den røk BEV versjonen i fjor og PHEV/FCEV versjonene i år. 

Den platformen hadde I snitt 5 års lengre levetid enn normalt, og det er forventet at de går videre. 

Samt hva mener du bekreftes fra Hondas side? De er like så fult dedikert til brenselceller og hydrogenkjøretøy selv om en plattform med BEV/PHEV/FCEV avsluttes. Gå og les deres langvarige planer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Fantasifulle summer har blitt nevnt for bruk av hydrogen i Tyskland og EU, regner med at det er det du sikter til. JEg håper for tyskernes del at de kommer til vett. 

Mener du at absolutt ingenting er satt igang angående deres planer? Kan du peke mot noe konkret du mener er fantasifullt? Vi vet at Tyskland som nasjon ikke har ressursene selv til å bli uavhengig energi fra import. Ergo hvilke planer har de for import av energi, og hvilke planer mener du er ren fantasi? 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (3 timer siden):

Innrømmer du nå at du kommer med skrøner? Hvor er kilden jeg har etterspurt 3 ganger? 

Hva er billigst? Kaste batterier på alt som rører seg, eller løse problemet med en kombinasjon? Vil du jeg skal finne kilde for deg?  

Man løser problemer med det beste verktøyet. For ting som veitransport er det batterier.

Sitat

OEMs for produksjonen av elektrolyse og brenselceller er børsnoterte selskaper. De må vise til tall hvert kvartal, og tallene de viser er underbyggende i grunnen til å bygge nye fabrikker. 

Påstår du at fabrikkene de bygger et tull?

Det er tull å bygge fabrikker for blindveier. Bortkastet. Mange vil tape mye penger på disse tåpelighetene.

Sitat

Plattformen til Clarity levde i 13 år. Med den røk BEV versjonen i fjor og PHEV/FCEV versjonene i år. 

Den platformen hadde I snitt 5 års lengre levetid enn normalt, og det er forventet at de går videre. 

Samt hva mener du bekreftes fra Hondas side? De er like så fult dedikert til brenselceller og hydrogenkjøretøy selv om en plattform med BEV/PHEV/FCEV avsluttes. Gå og les deres langvarige planer.

Det bekreftes at hydrogen er dødfødt. Selv hydrogenguru Milton innrømmet som nevnt det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):
oophus skrev (5 timer siden):

Innrømmer du nå at du kommer med skrøner? Hvor er kilden jeg har etterspurt 3 ganger? 

Hva er billigst? Kaste batterier på alt som rører seg, eller løse problemet med en kombinasjon? Vil du jeg skal finne kilde for deg?  

Vis sitat  

Man løser problemer med det beste verktøyet. For ting som veitransport er det batterier.

Ja, jeg spør stadig om kilden. 

Samt rart at DC hurtigladetilbydere ønsker å lade disse batteriene med hydrogen-generatorer der et godt nett mangler. 

Det samme ser vi i motorsport for elbiler. Service område og elbilene lades med lagret energi i hydrogen. 

hekomo skrev (1 time siden):

Det er tull å bygge fabrikker for blindveier. Bortkastet. Mange vil tape mye penger på disse tåpelighetene.

Kan du begrunne og utdype litt? 

hekomo skrev (1 time siden):
Sitat

Plattformen til Clarity levde i 13 år. Med den røk BEV versjonen i fjor og PHEV/FCEV versjonene i år. 

Den platformen hadde I snitt 5 års lengre levetid enn normalt, og det er forventet at de går videre. 

Samt hva mener du bekreftes fra Hondas side? De er like så fult dedikert til brenselceller og hydrogenkjøretøy selv om en plattform med BEV/PHEV/FCEV avsluttes. Gå og les deres langvarige planer.

Det bekreftes at hydrogen er dødfødt.

Du viser til at Honda lar gode gamle Clarity bilen utgå. Den er gammel. Honda som firma jobber videre med hydrogen. 

Lenke til kommentar
NERVI skrev (På 2021-7-10 den 12.31):

Orkenøyene er jo et eksperiment ja, og bilkjøring er bare en liten del av energibruken. Så skal de drive ferger og forsyne husholdninger med varme og annet el-forbruk. De må da forsøke å magasinere energi på grunn av sesongvariasjoner i vindkraften, og da blir det snakk om ukers forbruk av energi, eller mer. Så kan de selvfølgelig bruke batterier der det egner seg.

I går var jeg og kikket på et annet hydrogenprosjekt på en øy i Norge, "Hydrogensamfunnet Utsira".

Det ble bygget i 2003 av Statoil og Enercon med statlige subsidier, og lagt ned i 2010.

To vindturbiner leverte strøm som gikk til elektrolyse, og et svinghjul sammen med batteri sørget for stabil strøm til 10 husholdninger.

Vindturbinene står der fortsatt, men en av dem sto stille i går. Resten er fjernet etter prosjektet ble terminert. Veien til vindturbinene heter fortsatt Hydrogenveien, med egne gateskilt.

Siden kraftbehovet på Utsira er i ferd med å øke, og sjøkabelen er dyr å oppgradere, er det nå planer om å montere en batteribank på Utsira.

https://www.tu.no/artikler/oysamfunn-blir-gronn-energi-lab-og-nasjonalt-testsenter/505307

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...