Gå til innhold

Neida, hydrogen i personbiler er ikke dødt: Nå dobles antallet fyllesteder


Anbefalte innlegg

NERVI skrev (12 timer siden):

Det har vel formodningen mot seg at hydrogen-el skal være mindre egnet i mindre kjøretøy, når det egner seg til tungtransport og fly. Så lenge el-forsyningen blir stadig mer sol/vindbasert, så må men ha en vettug lagring av energi. Den lavere virkningsgraden ved hydrogenproduksjon nulles ut til fulle om man tar inn over seg ressurstilgang og miljøbelstningen fra ende til annen. Man må se hele bildet når konsekvensene av en 100-ganger oppskalering av batteriløsningen. Man må selvfølgelig gå for begge deler.

100-ganger oppskalering av batteriløsningen?

Det er allerede flere eksempler på energilagring med batterier i massiv skala.

https://www.forbes.com/sites/arielcohen/2020/08/13/tesla-begins-construction-of-worlds-largest-energy-storage-facility/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BigCatXK skrev (10 timer siden):

Men til dem som bekymrer seg om hydrogensikkerhet, så overdriver de. Hindenburg skjer ikke lenger. Det er snart 100 år siden, og alle har lært. Hydrogensystemer er på sikkerhetsnivå med andre prosesser.

Hvor lenge siden er det en hydrogenstasjon gikk i luften her i Norge da?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
oophus skrev (10 timer siden):

Da følger man ikke med på vekst. Det spiller ingen rolle om kjøretøyet/fartøyet er lite eller stort. Man må ha et ekstra nulltuslippsalternativ. Eneste forskjellen blir markedsandeler mellom lite der batteri egner seg best og stort der hydrogen egner seg best. 

Det å dytte deler av energibehovet til indirekte energi må vi uansett. 

Nei, man ikke ha flere alternativer. Det kan faktisk være både raskere, tryggere, sikrere, billigere, osv. å satse på den beste løsningen (batterier) og la være å satse på blindveier (som hydrogen).

  • Liker 9
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

Hvis én eksplosjon er regelmessig for deg, så må du slutte å kjøre bil med både batterier og fossilt drivstoff. De brenner konstant med samme tankegang som du har ...

En? Det har da ikke vært bare en eksplosjon.

Og batteribrann kan ikke sammenlignes med hydrogenstasjoner som utsletter hele nabolaget.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (6 timer siden):

Høye krav? Det er noen hurtigladere, men størsteparten blir tatt ut hjemme.

Problemet melder seg når man skal lade samtidig. Kommersielle biler som skal stå klare til samme tidspunkt hver dag, lading inn og ut helger og ferier osv. 

Det å ha et nullutslipsalternativ som ikke trekker energi direkte men indirekte er noe vi trenger, hvis ikke blir det umulig å lade selv elbilene fra fornybart. Da står man fast til å ha baselast av energi med fossilt, siden slik kraftproduksjon enklere justeres etter etterspørsel. 

Meldinger om å ikke lade elbil mellom X og Y tidspunkt foregår jo nå grunnet varmen, og elektronikk som overopphetes feks I NA. Det å ha energi som kan lagres, fraktes og leveres utenfor kraftnettet hjelper en god del, og Hydrogen generatorer blir nå uansett produsert for å støtte elbil lading ved lokasjoner med dårlig tilgang til strøm. 

Vi må altså uansett bruke hydrogen, om formålet er å nå nullutslipp. 

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (6 timer siden):

Den vettuge lagringen finnes allerede. Elbiler med smartlading. 

Smartlading hjelper ikke mot en taxiflåte feks som har et gitt forbruk. Der må en lade for å stå klar inn mot periodene hvor vi mennesker forflytter oss mest om morgenen og ettermiddagen. 

Byer som Paris løser strømproblemet med å blande elbiler og hydrogenbiler. 

Elbiler tar ut strøm direkte, mens hydrogenbiler tar "Strøm som ble produsert og lager X tid tilbake". 

Energien til elbilene må sendes i alle retninger direkte, mens energien til hydrogen bilene kan omgå flaskehalser i nettet og sendes utenfor. 

Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 timer siden):

Nei, man ikke ha flere alternativer. Det kan faktisk være både raskere, tryggere, sikrere, billigere, osv. å satse på den beste løsningen (batterier) og la være å satse på blindveier (som hydrogen).

Du trenger ikke tippe. Slikt er allerede analysert og det billigste er blandingen inn mot begge deler. 

Lading av elkjøretøy ut ferger vil feks støttes av hydrogengeneratorer og H2 påfylling for å omgå behovet for enorme nettoppgraderinger som må til for å støtte både elektrifisert ferge + lastebiler + biler. 

Lenke til kommentar
Lynxman skrev (3 timer siden):

Tror du overdriver flaskehalsproblemet. Men hvorfor ikke bare lagre energi på ladestasjonen for å fylle elbiler i stedet hvis flaskehals er et problem? Mer effektivt enn konvertering til hydrogen.

Energilagring I batterier er greit om du kan forvente lagringstid. Man ønsker ikke å la energi være lagret over flere dager i et batteri. Da tar det først og fremst tiår før batteriet i seg selv er nedbetalt, og batteriet i seg selv nedgradere kjappere. 

Batteri systemer som mellomlagrer energi bruker ofte kun 20-30% av sin totalkapasitet. Med hydrogen så bruker man 100% siden det ikke koster noe forskjell mellom 30% DoD sykluser vs 100%. 

Når 40 fots kontainerløsninger for å hjelpe nettet for å lade elbiler holder ca 1000kWh, så får man 35,000kWh kapasitet med hydrogen på samme volum der man kan utnytte hele DoD sykluser fremfor rundt typisk 300kWh sykluser i batteriet. 

Det er derfor Fortum, AFC, BKK etc nå utvikler og lager H2-Generatorer for å hjelpe elbilene. Det er mye enklere å ha en energistasjon med både DC og H2 ved et alpinanlegg feks og frakte energi inn med en lastebil ved behov enn å grave frem nettforskyning opp fjellet for et behov som kun melder seg noen uker i året. Det ville vært en kostnad som aldri lot seg nedbetale og gå i pluss. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (11 minutter siden):

Batteriet kan utlades tilbake til nettet ved behov. Null problem. Du trenger ikke sylferske litiumbatterier til sånt. Tetthet er ikke nøye. Heller ikke noe problem å bare tilpasse linjen behovet (feks drosjefylleplass).

Det er fremdeles grei forskjell i arealbehov. En 40 fots container med batterier har som sagt 1MWh med batterier der man realistisk sett kjører sykluser på rundt 300kWh opp og ned. 

En 40 fots H2 container har 35MWh i seg, og man kjører fulle sykluser på dem. 

Så tetthet har da noe å si. Det blir noen containere for å støtte el-lastebiler ut ferger feks, mens 1 H2 container støtter ~20-30 lastebiler. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (25 minutter siden):

Det er fremdeles grei forskjell i arealbehov. En 40 fots container med batterier har som sagt 1MWh med batterier der man realistisk sett kjører sykluser på rundt 300kWh opp og ned. 

En 40 fots H2 container har 35MWh i seg, og man kjører fulle sykluser på dem. 

Så tetthet har da noe å si. Det blir noen containere for å støtte el-lastebiler ut ferger feks, mens 1 H2 container støtter ~20-30 lastebiler. 

Da kan man jo sette en saltsmeltereaktor da og få 150 -400 MWH , i 40 år helt uten fare for omgivelsene , når den er brukt opp .kan det komme en lastebil å bytte den ut , og avfallet er på størrelse med en softball.. og er halvert etter  300 år. Eller kan resirkuleres , om dere googlet saltsmelte eller hurtigblykjølereaktor, vil dere se hvor små og geniale dem er ,de minste til nå ,er på størrelse med en liten badestamp ,og gir strøm til 10000 husstander , tenk å bli kvitt alle vindmøllene 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kai skrev (2 minutter siden):

Da kan man jo sette en saltsmeltereaktor da og få 150 -400 MWH , i 40 år helt uten fare for omgivelsene , når den er brukt opp .kan det komme en lastebil å bytte den ut , og avfallet er på størrelse med en softball.. og er halvert etter  300 år. Eller kan resirkuleres , om dere googlet saltsmelte eller hurtigblykjølereaktor, vil dere se hvor små og geniale dem er ,de minste til nå ,er på størrelse med en liten badestamp ,og gir strøm til 10000 husstander , tenk å bli kvitt alle vindmøllene 

Joda, mye spennende som kan komme. Men med slikt så må en nok også plassere dem der nettet allerede er godt fra før for full utnyttelse av dem. De vil også best egnes til full produksjon hele tiden slik at energilagring trengs i tillegg. Det er flere atomkraftverk i USA som nå bygger inn H2 produksjon av den grunn. 

Lenke til kommentar
On 7/2/2021 at 10:49 PM, Simen1 said:

Det handler ikke om høna og egget lengre. Det handler om hydrogen vs all fornuft.

Det handler sannsynsligvis ikke om den fornuften som finnes i Norge. Den teknologiske utviklingen skjer jo stort sett ikke her men andre steder. Noen vil bedømme den framtidige teknologiske utviklingen rett og noen vil ta feil.

Den utviklingen som kommer, den kommer uten at "all fornuft" i lokal utgave sannsynligvis vil ha noen større betydning. Den som satser videre på teknologi som utdateres vil jo ikke være konkurransedyktig framtiden. Det vi for så vidt heller ikke den som satser på ny teknologi som "flopper". 

Det er jo forholdsvis store globale teknologimiljøer som jobber med hydrogenprosjekter, og at det kan komme noe ut av det, det skal man vel ikke akkurat utelukke. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Deechon skrev (13 minutter siden):

Hydrogen er nok dødt i norge, men det blir spennende å se på utviklingen utenfor grensene. Vet jo at Toyota og BMW skal gå hardt ut med hydrogen i årene som kommer.

Ikke glem Stellantis gruppen. 

Lenke til kommentar

Vind produserer ca. 30 % av tiden, sol når det er sol. Hva skal en produsere strøm med når det er vindstille og solen er bak skyer?

Vannkraft, vannkraften skal jo til som balansekraft til Tyskland, bestemt av ACER.

Omtrent halvparten av den nye fornybare i Tyskland er trepellets, som de mener er fornybart.

De bruker pellets som balansekraft til å erstatte manglende vind og sol.

Kanskje løsningen for biler er den samme, https://no.wikipedia.org/wiki/Knottgenerator

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...