Helfo123 Skrevet 1. juli 2021 Del Skrevet 1. juli 2021 Hei. Kan jeg som medeier av et kjøretøy - nekte hovedeier å bruke bilen? Dermed kreve at den står rolig?. Kan jeg også fjerne skiltene og levere disse - mot at hun må ha samtykke fra meg for å hente disse ut? Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 1. juli 2021 Del Skrevet 1. juli 2021 Hva er grunnen til at du vil nekte hovedeier å bruke den? Det vil jeg påstå er ganske essensiell informasjon. Lenke til kommentar
Helfo123 Skrevet 1. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2021 Hei. Grunnen er tvist mellom hovedeier og medeier når det kommer til bruksrett/betaling. Medeier ønsker ikke at bilen brukes i frykt for skadeverk - og ønsker da, ta av skiltene for å levere disse inn til vegvesenet for lagring frem til tvist er løst. Skiltene kan hentes ut fra vegvesenet uten samtykke fra medeier - så det jeg lurer på er om det finnes en alternativ løsning - og hva metoden på dette er. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 4. juli 2021 Del Skrevet 4. juli 2021 Hvis dere ikke har en egen avtale (uttrykkelig eller underforstått) er dette antakelig regulert av sameieloven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-6 . Jeg ser ingen hjemmel for å nekte en sameier å bruke bilen. Ved misbruk må du eventuelt kreve utløsning etter § 13. Eller kreve at sameiet oppløses etter § 15 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå