Complexity Skrevet 22. juli 2021 Del Skrevet 22. juli 2021 (endret) 51 minutes ago, Kajac said: 8000 for å bytte kjølevæske? Da bytter jeg den selv med standard kjølevæske så snart garantien går ut. Fant dette fra elbilforumet: Er litt suspekt når andre produsenter bruker vanlig frostveske og sier den aldri må byttes. Men Hyundai har vel slitt litt med at bilene tar fyr så de må kanskje ha spesiell veske for å hindre det. Endret 22. juli 2021 av Complexity Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 22. juli 2021 Del Skrevet 22. juli 2021 (endret) Complexity skrev (56 minutter siden): ...snip... DAMN! Dette burde de ha informert om hos Hyundai når jeg kjøpte bilen. Ser det er mulig å kjøpe denne spesialvæsken på ebay, men til 35 $ for 2 liter, men det er jo dyrt det også. Fant ut at Kia e-Niro tar 13 liter kjølevæske(!). Og e-Niro er jo basert på Ioniq, så Ioniq tar sikkert omtrent like mye. Endret 22. juli 2021 av Kajac Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. juli 2021 Del Skrevet 22. juli 2021 DrAlban3000 skrev (1 time siden): Og olje bytter man helst årlig. Dette er første bytte av diff. olje. Olje på motoren bytter man etter bruken, 2 år siden sist. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. juli 2021 Del Skrevet 22. juli 2021 46 minutes ago, Kajac said: DAMN! Dette burde de ha informert om hos Hyundai når jeg kjøpte bilen. Ser det er mulig å kjøpe denne spesialvæsken på ebay, men til 35 $ for 2 liter, men det er jo dyrt det også. Fant ut at Kia e-Niro tar 13 liter kjølevæske(!). Og e-Niro er jo basert på Ioniq, så Ioniq tar sikkert omtrent like mye. Ja det er ganske absurd. Tro om nye Ioniq 5 også må ha denne spesialvesken. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 22. juli 2021 Del Skrevet 22. juli 2021 Complexity skrev (6 timer siden): Ja det er ganske absurd. Tro om nye Ioniq 5 også må ha denne spesialvesken. Siden Hyundai begynte med det med 2020-modellen av "gamle" Ioniq må man vel sikkert regne med det. 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 22. juli 2021 Del Skrevet 22. juli 2021 sedsberg skrev (8 timer siden): Jeg spurte VW og de sa det samme. At den aldri trengs å byttes. Ja men så er beregnet levetid på bilen ifølge VW 10 år eller noe rundt der, så er nok lurt å bytte å ikke ta de der evigvarende vesken til VW for en god fisk. Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 23. juli 2021 Del Skrevet 23. juli 2021 Helt ærlig, ettersom jeg eier en V70 D3 fra 2016 på diesel.. Tesla burde og jeg personlig uten og ha googlet noe som helst på hva det koster.. Koste mindre enn en diesel bil, tesla vinner nok ganske bra på det lange løp. Blir nok og bytte til tesla etterhvert om jeg får muligheten.. Har hatt det nok moro med en standard diesel bil allerede, ville ikke hatt noe imot med en Tesla etterhvert 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. juli 2021 Del Skrevet 23. juli 2021 15 hours ago, freddy85 said: Ja men så er beregnet levetid på bilen ifølge VW 10 år eller noe rundt der, så er nok lurt å bytte å ikke ta de der evigvarende vesken til VW for en god fisk. 10 år er bedre enn 3 år. Og jeg tror ikke Tesla har noe mer "evigvarende" kjølevæske. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. juli 2021 Del Skrevet 27. juli 2021 DrAlban3000 skrev (På 22.7.2021 den 14.44): Ang bremseproblematikken: Man bruker ikke mer bremser i El/hybrid, da de regenererer mye av energien. Dette fjerner mye av problemet med økt vekt når det kommer til slitasje. Grunnen til at folk bytter bremser på disse er at de aldri brukes. Derfor må du ta en god og hard oppbremsing i ny og ne. Jeg passer på å bruke brems på hver tur. Dessuten fylles bremsene over tid med dritt som hindrer at bremseklossene kan bevege seg fritt, som fører til skeivslitasje eller rust på skivene. For den som skrur selv kan det være lurt å ta en bremseservice i blant og børste vekk skitten før den blir for inngrodd. Kanskje når du legger om til sommerdekk? Lenke til kommentar
RaymondK Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 Flott å bli informert om denne kjølevæsken til Hyundai! Man skal altså høre mye... Har snust litt på Kia, men må vel sjekke hva slags kjølevæske politikk dem har ^^ Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 Kia er praktisk talt Hyundai. Samme konsern og veldig mange like deler. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 17. august 2021 Del Skrevet 17. august 2021 Snakket med Mobile når jeg hadde bilen på service på fredag ang. kjølevæsken. Siden dette er nytt for 2020-modellen, og kjølevæsken (på Ioniq i hvert fall) ikke skal byttes før etter fire år, er det ikke blitt utført en slik service enda. Men prisen på 4-årsservicen var ca. 7000 kr. Om jeg ville gjøre det selv kunne jeg kjøpe kjølevæsken jeg trengte for ca. 3000 kr. Igjen snakker vi om Ioniq, andre biler kan bruke andre kvanta med kjølevæske og dermed andre priser. Så gjenstår det jo bare å se hva den faktiske prisen kommer på. Det er fremdeles tre år til denne servicen begynner for Hyundai sin del, så prisene kan jo (forhåpentligvis) gå ned en del frem til da. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. august 2021 Del Skrevet 18. august 2021 10 hours ago, Kajac said: Snakket med Mobile når jeg hadde bilen på service på fredag ang. kjølevæsken. Siden dette er nytt for 2020-modellen, og kjølevæsken (på Ioniq i hvert fall) ikke skal byttes før etter fire år, er det ikke blitt utført en slik service enda. Men prisen på 4-årsservicen var ca. 7000 kr. Om jeg ville gjøre det selv kunne jeg kjøpe kjølevæsken jeg trengte for ca. 3000 kr. Igjen snakker vi om Ioniq, andre biler kan bruke andre kvanta med kjølevæske og dermed andre priser. Så gjenstår det jo bare å se hva den faktiske prisen kommer på. Det er fremdeles tre år til denne servicen begynner for Hyundai sin del, så prisene kan jo (forhåpentligvis) gå ned en del frem til da. Er dette en enkel opperasjon å gjøre selv? Eller har de designet det så det krever spesialverktøy og lignende? Omdet bare er snakk om å tappe av og fylle på gjør man det jo bare selv. Dog ganske sprøtt at de krever denne kjempedyre vesken når andre biler bruker vanlig frostveske til 40kr litern. Har det noe å gjøre med batteribrannene i Hyundai Kona? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. august 2021 Del Skrevet 18. august 2021 Vil tro de bruker vakum for å ikke få luft i systemet. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. august 2021 Del Skrevet 18. august 2021 27 minutes ago, sedsberg said: Vil tro de bruker vakum for å ikke få luft i systemet. For å ikke få luft i kjølesystemet? Burde jo enkelt kunne lufte det slikt man har gjort på biler i alle år. I dag er det vel sikkert ventiler rundt om kring som fikser biffen automatisk. Siden batteriet ligger i gulvet er vel tanken høyeste punkt også. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. august 2021 Del Skrevet 18. august 2021 Du er da avhengig av at det ikke er noen U-bøyer noe sted. Samt du må under bilen eller gulvet for å komme til alle luftingene. På motoren er det meste rett opp og ned med enkel tilgang. Dessuten er vakum en gammel metode som verksteder har utstyr til. De sparer også mye tid siden de ikke trenger å lufte. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. august 2021 Del Skrevet 18. august 2021 2 minutes ago, sedsberg said: Du er da avhengig av at det ikke er noen U-bøyer noe sted. Samt du må under bilen eller gulvet for å komme til alle luftingene. På motoren er det meste rett opp og ned med enkel tilgang. Dessuten er vakum en gammel metode som verksteder har utstyr til. De sparer også mye tid siden de ikke trenger å lufte. Ja jeg ser det brukes vakuum når man gjør dette på elbiler. Leste manualen til hvordan det gjøres på Model S og var ikke bare å tappe å fylle der iallefall. Må bruke Toolkit Software for å få bilen til å åpne alle kjølelooper også så man får tømt hele systemet. Radiatoren er feks ikke tilkoblet når den ikke trengs og man får da heller ikke tømt den uten videre. Det trengs heldigvis aldri byttes på Tesla med mindre det er noe feil da Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. august 2021 Del Skrevet 18. august 2021 Complexity skrev (51 minutter siden): Er dette en enkel opperasjon å gjøre selv? Eller har de designet det så det krever spesialverktøy og lignende? Omdet bare er snakk om å tappe av og fylle på gjør man det jo bare selv. Dog ganske sprøtt at de krever denne kjempedyre vesken når andre biler bruker vanlig frostveske til 40kr litern. Har det noe å gjøre med batteribrannene i Hyundai Kona? Det vet jeg ikke. Men antar det bare er til å tømme? Jeg spurte ikke om prosedyren, men har hørt at det bare er til å tømme, fylle på, og aktivere vannpumpen så den får tømt ut luften. Denne frostvæsken ble introdusert før brannene i Kona, så jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre, eller om de bare ønsker å være spesiell. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå