Gå til innhold

Driftskostnader Tesla Vs diesel


muummi

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor stor forskjell det er på driftskostnadene og utgiftene på en Tesla S kontra en dieselbil, som Skoda Superb, V70?

Er kostnadene for service og reparasjoner (bremser, o.l) mye høyere på Tesla?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
muummi skrev (13 timer siden):

Er kostnadene for service og reparasjoner (bremser, o.l) mye høyere på Tesla?

Hvorfor i all verden skulle de være det? Tesla'en sliter mindre på bremsene p.g.a. regenerering i stedet for bremsing.

Hvor mange komponenter et det på en Tesla som trenger service i forhold til en dieselbil? Nei du, dieselbilen krever nok mye mer service og mye dyrere servicer.

Jeg har ikke tall enda, for "min" Tesla befinner seg fortsatt på venteliste. Men min Nissan Leaf er den billigste bilen jeg noensinne har eid når det kommer til driftskostnader. Og jeg har eid endel diesel- og bensinbiler.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si, men tror vi kan generalisere elbiler slik at vi kan bruke andre biler i sammenligningen.

 

Hadde Mazda 3 diesel (2011) før. Her var det årlig service som var på rundt 3-5000 kroner. Var også uheldig og måtte bytte clutch + clutchplate, som selv om gikk på garanti kostet en arbeidsdag i timer (noen tusenlapper men husker ikke helt). Ellers måtte bremseklosser byttes. Hadde bilen i 4 år, og sikkert røft regnet noe rundt 40 000 i diverse kostnader. Ikke medregnet ting som ekstra olje jeg måtte fylle på underveis på langturer samt dekk.

 

Så over til leafen (2015). Hatt den rundt fire år også. Denne ble importert fra Amerika som bruktbil. Har nå kjørt den rundt 100 000 km (rundt 130 000 kn totalt). Har ikke gjort noe annet enn vanlig service på denne, noe som pleier å koste rundt en tusenlapp eller to. Skulle jeg estimere snakker vi nok her rundt 10-15 000 alt inkludert.

 

Så er det kostnader som bompenger da. Dette avhenger av hvor du er. Men la oss si at du bor et sted med bom. Enten betaler du ingenting eller så betaler du halvparten for elbil passering, noe som betyr at du lett sparer en god del tusenlapper hvert år. La oss si +- 5-10000 her.

Edit: for ikke å snakke om diesel pris versus strøm! Her er det masse penger å spare avhengig av kjøredistanse.

 

Sist ut er årsavgift (eller hva den nå heter). Denne gikk opp i år, men er fortsatt billigere enn diesel. Tror den nye er på ca 2000 mens diesel er på rundt 3000?

Alt i alt; ja, elbil er dyrere i innkjøp og kjører du som en gal mann kan det være at du må bytte dekk ofte. Men, kjører du normalt er det mye penger å spare. Har du bilen lenge kan det derfor være godt økonomi å kjøpe en dyrere bil (som tesla) og ha den fra vugge til grav. Er du ute etter å spare masse penger kan du kjøpe en brukt 1. Gen elbil, da disse er billige - selv om rekkevidden ikke akkurat er lukrativ.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kommer vel an på dieselen, det finnes mange biler som ikke må repareres så mye på. Skoda'en min er bensin og jeg har eid den fra den var 2år til nå som den er 10år. Kun skiftet bremser en gang, fjær bak, samt en air condition. Og alle disse kunne like gjerne blitt ødelagt i en Tesla. Faktisk må man skifte bremser oftere på elbiler, og elbiler er svintunge, så fjæring vil vel også kunne slites kjappere.

Evt besparelser/kostnader for mindre/mer vedlikehold tror jeg blir småpenger, sammenlignet med besparelser på drivstoff og evt bom, samt kostnad på lån. Avhengig av kjørelengde og geografi da.

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 7/2/2021 at 7:36 AM, Hanhijnn said:

Hvorfor i all verden skulle de være det? Tesla'en sliter mindre på bremsene p.g.a. regenerering i stedet for bremsing.

Nå vet jeg ikke hvordan Teslas bremseskiver er, men det typiske bremseproblemet på elbiler er jo at bremseskivene ruster pga. at man nettopp bruker bremsene såpass mye mindre/svakere. Også for så vidt et problem på hybrider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal nå ha min første service på model 3 og den kom på 7000 så rart folk sier at service er billig på tesla.
Største kostnaden er 4 hjuls kontroll, tesla sier at bilen er såpass tung så man må ta 4 hjuls kontroll slik at slitasje på dekkene er optimal. Dropper nok det neste gang, fine med tesla at service er mer frivillig dropper man service på andre merker så mister man som regel nybil garantien.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (3 minutter siden):

Skal nå ha min første service på model 3 og den kom på 7000 så rart folk sier at service er billig på tesla.
Største kostnaden er 4 hjuls kontroll, tesla sier at bilen er såpass tung så man må ta 4 hjuls kontroll slik at slitasje på dekkene er optimal. Dropper nok det neste gang, fine med tesla at service er mer frivillig dropper man service på andre merker så mister man som regel nybil garantien.

Merkelig. Jeg kjører til vanlig en Vito på tre tonn netto. De sjekker dekkene på dekkhotell og bytter ved behov. 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Skal nå ha min første service på model 3 og den kom på 7000 så rart folk sier at service er billig på tesla.
Største kostnaden er 4 hjuls kontroll, tesla sier at bilen er såpass tung så man må ta 4 hjuls kontroll slik at slitasje på dekkene er optimal. Dropper nok det neste gang, fine med tesla at service er mer frivillig dropper man service på andre merker så mister man som regel nybil garantien.

Trodde ikke Tesla hadde service-intervall i det hele tatt, verken på tid eller kilometer. Det er i hvert fall det mange her inne "skryter" av. Om servicen er en "plukkliste" du setter sammen selv, når du selv vil, blir det veldig vanskelig å sammenligne kostnadene med service på andre biler.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Kajac said:

Trodde ikke Tesla hadde service-intervall i det hele tatt, verken på tid eller kilometer. Det er i hvert fall det mange her inne "skryter" av. Om servicen er en "plukkliste" du setter sammen selv, når du selv vil, blir det veldig vanskelig å sammenligne kostnadene med service på andre biler.

De har en anbefalt service som man kan gjøre selv. Samt siden vi bor i et land som er veldig glad i salt på veiene så bør man rense bremsene. Så er egentlig tre ting man bør gjøre, hvert andre år bytte kupefilter samt sjekke og evt bytte ut bremsevæske og årlig rense bremsene.

Vinterpleie
Tesla anbefaler rengjøring og smøring av alle bremsekalipperne hver 12. måned eller 20.000 km for biler i regioner med kaldt vær.

https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (8 timer siden):

Skal nå ha min første service på model 3 og den kom på 7000 så rart folk sier at service er billig på tesla.
Største kostnaden er 4 hjuls kontroll, tesla sier at bilen er såpass tung så man må ta 4 hjuls kontroll slik at slitasje på dekkene er optimal. Dropper nok det neste gang, fine med tesla at service er mer frivillig dropper man service på andre merker så mister man som regel nybil garantien.

Hvor står det i Teslas manual at du måtte ha denne kontrollen?

Her er Teslas anbefalinger om service:

https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Anbefalingen deres er å rotere dekkene hver 10K km, men det gjør du jo når du skifter mellom vinterdekk og sommerdekk uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, hekomo said:

Hvor står det i Teslas manual at du måtte ha denne kontrollen?

Her er Teslas anbefalinger om service:

https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Anbefalingen deres er å rotere dekkene hver 10K km, men det gjør du jo når du skifter mellom vinterdekk og sommerdekk uansett.

Vel har hørt at det er ganske vanlig at tesla legger til hjulkontroll når man skal rense bremser om de kun gjør det for å tjene penger aner jeg ikke men tenker å greit å gjøre det ihvertfall første gang.

Her så står det at man bør ta hjulkontroll: https://www.bilsmart.no/pris/hva-koster-tesla-service

Anbefalt vedlikeholdsservice inkluderer sjekk av kupéluftfilteret, som hindrer pollen, industrinedfall, veistøv og andre partikler i å slippe inn gjennom luftinntakene. Det er anbefalt å erstatte dette annethvert år, mens man anbefales å skifte ut HEPA-filteret (High Efficiency Particulate Air) hvert tredje år. En ting som er likt på Teslaer og biler med forbrenningsmotor, er anbefalingen om å sjekke dekkrotasjon og- avbalansering samt hjulstillingskontroll hver 10.000 kilometer. Hvis dybden på dekkene dine varierer med 1,5 millimeter eller mer, er det også anbefalt å få disse sjekket. Hvordan du kjører, kan ha stor innvirkning på hvordan dekkene dine slites, og hvis hjulstillingen er skjev, vil dekkene slites fortere og skjevere. Dette fører naturligvis til at du må skifte dekk oftere. Aggressiv kjøring kan også føre til tidlig dekkslitasje, noe som igjen kan kreve hyppigere dekkservice.Hvis hjulene er ubalanserte eller har feil hjulstilling, kan dette også påvirke håndteringen, og hvis du skulle komme ut for en ulykke, kan bilen være vanskeligere å kontrollere.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
22 minutes ago, onkel_jon said:

De har en anbefalt service som man kan gjøre selv. Samt siden vi bor i et land som er veldig glad i salt på veiene så bør man rense bremsene. Så er egentlig tre ting man bør gjøre, hvert andre år bytte kupefilter samt sjekke og evt bytte ut bremsevæske og årlig rense bremsene.

Vinterpleie
Tesla anbefaler rengjøring og smøring av alle bremsekalipperne hver 12. måned eller 20.000 km for biler i regioner med kaldt vær.

https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Dette kan man fint gjøre selv da. Tar ca 10 minutt per hjul når man allikevel skal bytte dem. Om du ikke bytter hjulene selv kan du sikkert betale noen hundrelapper for å få dekksjappa til å gjøre det. Er utrolig enkelt.

Fremme er det bare å banke ut 2 splinter så har man klossene i handa og kan rengjøre og smøre dem før man setter dem tilbake. 

På bakhjulene er det 2 bolter man tar ut også har man klossene løse der og. Rengjør, smør og sett tilbake.

(Gjelder Model 3. Model S/X har gjerne anneledes bremser men mulig det er like lett der)

Ellers har jeg nytt sett kupefilter liggende og nye visker også liggende klar kjøpt fra Teslashop. Bytter dem selv når det trengs.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Dubious said:

Skal bruke 12k på service på min dieselbil, men det inkluderer EU kontroll, og bytte av alt av olje i bilen.
3k i bare olje.

Noen elbilprodusenter prøver å hente inn disse pengene på annet vis. Er vel Hyundai som har innført en kjempedyr kjøleveske til batteriet som må byttes hyppig. Tror det kosta 8000kr eller så å få bytta den.

Tesla har heldigvis vanlig G4 frostvæske til sine batteriet og den trengs normalt sett aldri å byttes.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Noen elbilprodusenter prøver å hente inn disse pengene på annet vis. Er vel Hyundai som har innført en kjempedyr kjøleveske til batteriet som må byttes hyppig. Tror det kosta 8000kr eller så å få bytta den.

Tesla har heldigvis vanlig G4 frostvæske til sine batteriet og den trengs normalt sett aldri å byttes.

8000 for å bytte kjølevæske? Da bytter jeg den selv med standard kjølevæske så snart garantien går ut.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

Noen elbilprodusenter prøver å hente inn disse pengene på annet vis. Er vel Hyundai som har innført en kjempedyr kjøleveske til batteriet som må byttes hyppig. Tror det kosta 8000kr eller så å få bytta den.

Tesla har heldigvis vanlig G4 frostvæske til sine batteriet og den trengs normalt sett aldri å byttes.

Jeg spurte VW og de sa det samme. At den aldri trengs å byttes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Skal bruke 12k på service på min dieselbil, men det inkluderer EU kontroll, og bytte av alt av olje i bilen.
3k i bare olje.

Og olje bytter man helst årlig. 

Jeg gikk fra BMW 320d Touring til 225xe hybrid. Sparte utrolig mye da vi kjører mange korte turer (under 3 mil). Nå har jeg byttet til ix3 som ble min første elbil, og jeg vil tro driftskostnader synker her da elmotoren er et langt enklere design. 

Ang bremseproblematikken:

Man bruker ikke mer bremser i El/hybrid, da de regenererer mye av energien. Dette fjerner mye av problemet med økt vekt når det kommer til slitasje.

Grunnen til at folk bytter bremser på disse er at de aldri brukes. Derfor må du ta en god og hard oppbremsing i ny og ne. Jeg passer på å bruke brems på hver tur.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...