Gå til innhold

«Dumme hus» vil få skyhøye strømregninger fra 2022

Anbefalte innlegg

2 hours ago, kremt said:

Veden jeg bruker er praktisk talt gratis. Men det er jo litt jobb med det så kostnaden blir en del uansett. Men får vi strømpriser på 4-5 kroner til vinteren tror jeg nok mange vil kjøpe ved. Så det i vinter også, obs bygg og plantasjen var stort sett utsolgt for ved.

Her blir vi nesten kvalt av omliggende hus og rekkehus som fyrer med så sur ved at røyken kryper nedover taket og legger seg som et lukt og sot teppe i området.

At et land som Norge ikke skal gjøre det økonomisk gangbart for folk å fyre med elektrisitet er nærmest uforståelig. Vedsalg i Norge burde skattelegges kraftig og bli gjort like økonomisk uinteressant som bensinbil kontra elbil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser på vedfyring i boliger med innlagt strøm omtrent som plugin-hybride biler. Kjekt å ha ved i beredskap dersom strømmen skulle utebli, men ved bør helt klart være den sekundære varmekilden / "rekkeviddeforlengeren".

Strøm bør være primær varmekilde via varmepumpe pga effektivitet. Fjernvarme er i dag betraktet som redundant til strøm, men i praksis er det helt feil siden sirkulasjonspumpene i systemet går på strøm. Går strømmen blir det kaldt også når man har fjernvarme. Derfor er ved en backup mens fjernvarme ikke er det.

For å unngå at folk bruker bensin, diesel, kull, fyringsolje eller ved som primær varmekilde så bør disse drivstoffene skattlegges høyt. Ved kan bokstavelig talt brukes på mer konstruktive og utslippsfrie måter enn å brenne det opp. Skogindustrien bør ikke se på høye avgifter på brenning av ved som en trussel, men som en døråpner for langt mer varige bruksområder.

Rentbrennende ovner er obligatorisk når man skal installere ny, men de som ikke er det bør enten bygges om eller plomberes både av hensyn til omgivelsene og for å redusere behovet for mengde ved man bør ha i backup.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Litt morsom denne ved diskusjonen for jeg har brukt 3 dager for å felle, kviste og få hjem 9 store trær fra et borettslag som vil gi meg primæroppvarming hele neste vinter og halve vinteren etter der. Borettslaget skaffet lift og jeg holdt sag og utstyr for å få stokkene hjem mens de blei kvitt greinene. Gammelt hus med kombinasjon av å være glad i varme gjør at det går mye ved i løpet av vinteren som hadde blitt dyrt å erstatte med panelovner eller varmepumpe som klarer varmebehovet. Har ei varmepumpe som fulgte med huset da jeg kjøpte det men den klarer ikke å varme opp etasjen den står i når det blir vinter.

Blir vin vin situasjon for begge parter.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

.. og hva er gjennomsnittsalderen for lungekreft i nabolaget? ;) :p

Hva anser du fritida di for å være verdt? (betalingsvilje i kr pr ekstra feriedag)

Min filosofi er at ved er billigere å kjøpe enn å hugge selv. Hverken sag, kløyver, henger, folks tid, eller drivstoff og mat til alt dette her er gratis. Men det er klart at hvis man kutter ut medlemskap på treningssenter for å "trene" med sag og øks så blir det jo vinn vinn. Eller hvis man skal kvitte seg med noen trær og alterantivet er å leie inn noen for å gjøre det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Her blir vi nesten kvalt av omliggende hus som fyrer med så sur ved at røyken kryper nedover taket og legger seg som et lukt og sot teppe i området.

At et land som Norge ikke skal gjøre det økonomisk gangbart for folk å fyre med elektrisitet er nærmest uforståelig. Vedsalg i Norge burde skattelegges kraftig og bli gjort like økonomisk uinteressant som bensinbil kontra elbil.

Vanskelig å være uenig. Vi har byer i Norge som har trafikkregulernede tiltak for elbiler hvor man lovlig kan fyre med gammel vedovn

22 minutes ago, perpyro said:

Litt morsom denne ved diskusjonen for jeg har brukt 3 dager for å felle, kviste og få hjem 9 store trær fra et borettslag som vil gi meg primæroppvarming hele neste vinter og halve vinteren etter der. Borettslaget skaffet lift og jeg holdt sag og utstyr for å få stokkene hjem mens de blei kvitt greinene. Gammelt hus med kombinasjon av å være glad i varme gjør at det går mye ved i løpet av vinteren som hadde blitt dyrt å erstatte med panelovner eller varmepumpe som klarer varmebehovet. Har ei varmepumpe som fulgte med huset da jeg kjøpte det men den klarer ikke å varme opp etasjen den står i når det blir vinter.

Blir vin vin situasjon for begge parter.

Alternativt: Ringe montør av varmepumpe og betale 20-25k. Problemet løst de neste 15 år uten behov for noe mer arbeid 🤷‍♂️

Endret av Wisd0m
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Kjøpte nye vedovner da vi kjøpte huset så regner med det går fint med lungekreft prosenten. Nå er jeg ikke den eneste som fyrer i nabolaget heller men tydeligvis den eneste med nye ovner men det får bli en annen diskusjon. Men 3 feriedager er definitivt verdt 1 1/2 vinter med varme for min del. Og angående hugging så er hydrauliske vedklyvere både billige og robuste. Om det er noe trøst for @Simen1 skal huset etterisoleres og ny varmepumpe inn i løpet av 1 til 2 år så regner med ved bruken da vil bli drastisk redusert.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Simen1 said:

.. og hva er gjennomsnittsalderen for lungekreft i nabolaget? ;) :p

Hva anser du fritida di for å være verdt? (betalingsvilje i kr pr ekstra feriedag)

Min filosofi er at ved er billigere å kjøpe enn å hugge selv. Hverken sag, kløyver, henger, folks tid, eller drivstoff og mat til alt dette her er gratis. Men det er klart at hvis man kutter ut medlemskap på treningssenter for å "trene" med sag og øks så blir det jo vinn vinn. Eller hvis man skal kvitte seg med noen trær og alterantivet er å leie inn noen for å gjøre det.

Hva skal jeg gjøre ellers med veden (vel: slyng, småtrær, kapp fra prosjekter, en sjelden gang et stort tre osv) som gror opp på 3800 m2 tomt hvis ikke brenne den i en rentbrennende vedovn de kaldeste dagene når VP sliter?

Må ta det ned uansett, må få det vekk uansett, trenger mosjon uansett - motorsagen er fra ca 1980, henger har jeg ikke - knapt nok hengerfeste (kun i familien)

Lenke til kommentar
15 minutes ago, trikola said:

Hva skal jeg gjøre ellers med veden (vel: slyng, småtrær, kapp fra prosjekter, en sjelden gang et stort tre osv) som gror opp på 3800 m2 tomt hvis ikke brenne den i en rentbrennende vedovn de kaldeste dagene når VP sliter?

Må ta det ned uansett, må få det vekk uansett, trenger mosjon uansett - motorsagen er fra ca 1980, henger har jeg ikke - knapt nok hengerfeste (kun i familien)

Alt egner seg ikke å brenne i en vedovn. Det bør være egnet ved med omtrentlig riktig tørrhetsgrad m.m.

Hageavfall får man levert gratis på Roaf.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Her blir vi nesten kvalt av omliggende hus og rekkehus som fyrer med så sur ved at røyken kryper nedover taket og legger seg som et lukt og sot teppe i området.

Du bør si dette til myndighetene, NVE, Statnett, Statkraft. Det er de som styrer dette. Hvis jeg skal varme opp huset med de 6-7 kW som vedovnen leverer på kalde dager med kWh pris på 2 kroner blir det ganske dyrt. Jeg selger noe ved også, det er en fin liten hobby. Blir ikke mange tusenlappene i året men man blir da kvitt noe av det som lages. Og det er alltid overskudd av trær som kan hugges. Landet vokser igjen og ingen hugger noe som helst. Det er en dårlig utvikling. Snart må vi betale polakker for å hugge ned alle disse trærne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

Hva får deg til å tro vi kommer til å ha strømpriser på 4-5 kroner i lengre tid om vinteren?

Det er ren spekulasjon. Men flere land faser ut kull og kjerne, og alternativene er langt dyrere. Kraftnettet er også langt mer sammenkoblet mellom land enn før. Det som erstatter disse store kraftverkene som legges ned er i stor grad sol og vind. Disse klarer ikke å levere stabilt døgnet rundt, hele året. Stabil grunnlast i nettet. Da blir det langt mer svingninger. 

I fjor betalte jeg ca 5 øre / kWh på denne tiden. I dag ser jeg det ligger på 56 øre. Det sier jo litt. Kommende vinter kan bli svært dyr for mange. Jeg skal alltids klare meg, men er man minste pensjonist i en gammel bygård f.eks og det ligger på -10 til 15 et par måneder av vinteren (ikke uvanlig i min landsdel) med få alternativer til strøm. Da er man nødt til å betale for det, så enkelt.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, kremt said:

Du bør si dette til myndighetene, NVE, Statnett, Statkraft. Det er de som styrer dette. Hvis jeg skal varme opp huset med de 6-7 kW som vedovnen leverer på kalde dager med kWh pris på 2 kroner blir det ganske dyrt. Jeg selger noe ved også, det er en fin liten hobby. Blir ikke mange tusenlappene i året men man blir da kvitt noe av det som lages. Og det er alltid overskudd av trær som kan hugges. Landet vokser igjen og ingen hugger noe som helst. Det er en dårlig utvikling. Snart må vi betale polakker for å hugge ned alle disse trærne.

Så lenge man bruker god ved er jeg ingen stor motstander. Problemet er at folk ofte bruker fuktig, dårlig, billige greier og gjerne kapper og brenner hageavfall i tillegg. Heller ikke uvanlig at folk brenner ymse søppel når det først har blitt god fyr.

Liker selv å hogge ved.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Det er ren spekulasjon. Men flere land faser ut kull og kjerne, og alternativene er langt dyrere. Kraftnettet er også langt mer sammenkoblet mellom land enn før. Det som erstatter disse store kraftverkene som legges ned er i stor grad sol og vind. Disse klarer ikke å levere stabilt døgnet rundt, hele året. Stabil grunnlast i nettet. Da blir det langt mer svingninger. 

I fjor betalte jeg ca 5 øre / kWh på denne tiden. I dag ser jeg det ligger på 56 øre. Det sier jo litt. Kommende vinter kan bli svært dyr for mange. Jeg skal alltids klare meg, men er man minste pensjonist i en gammel bygård f.eks og det ligger på -10 til 15 et par måneder av vinteren (ikke uvanlig i min landsdel) med få alternativer til strøm. Da er man nødt til å betale for det, så enkelt.

Nei det sier veldig lite, se på ett større grunnlag. Sist år var latterlig billig og i år er noe dyrt. Altså er det ett stort sprik. Ser en på mer empiri er det relativt normalt men noe dyrere. Det er absolutt Ingenting som tilsier at det skal komme opp i slike priser. Det er sølvhatt spekulasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det man ser en veldig tydelig trend på er prisen er like høy på natten også. Dette var helt klart ikke tilfelle for noen måneder siden. Nye utenlandskabler har blitt satt i drift og man eksporterer nå strøm til der prisen er best. Hvis de kan selge for 60 øre så er det klart de gjør det istedet for å produsere til 5 øre. Samtidig får de 60 øre fra absolutt alle som kjøper strøm i landet også. Det er mye penger involvert og mange ting som gjør at de forsøker å heve prisen mest mulig på energien de lager.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (34 minutter siden):

fra 2012 til 2018 ble det 46% dyrere å bruke strøm for norske husholdninger.

Fleire har ei kjensle av at rekningane kom dobbelt så ofte etter at den automatiske straummålaren vart installert. Utan at eg kan dokumentera dette i tal, men det vil generelt seia at straumen brått vart mykje dyrare. Straumselskapa seier at dette er fordi dei nye straummålarane er meir effektive.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (57 minutter siden):

2020 var et avviksår.

Vi hadde dog et betydelig hopp i 2018 på priser for strømforbruk og fra 2012 til 2018 ble det 46% dyrere å bruke strøm for norske 

2018 var også ett dyrt år, som nå. Justert for inflasjon er det nok ganske likt. 

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (4 timer siden):

Sånn kostnadsmessig er det bare varmepumpe og egenhugget ved som har lave nok kostnader til at det er noe som er verdt å bruke tiden på. Om man sparer 10-20 øre/kWh på vedfyring med ved kjøpt hos en bonde, så blir det dårlig timespris på å sitte ved vedovnen å fyre. Legg også til at man skal ha betalt for slitasje for transport og tid for administrasjon er det nok mye annet man kan gjøre med tiden sin som gir en høyere timespris.

Ja det kan stemme jeg brukte først bare en olje basert varme ovn og det ble ganske dyrt og varme pumpa bruker kun 20% av strømmen som den brukte og avgir mye mer varme også, den kostet 15 000 kr så det tar litt tid å spare inn for det men slik er det bare og den kan brukes som aircondition om sommeren så det er jo meget bra.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Oppvarming
Jeg forstår at det vil være mest å hente på oppvarming. Men om vinteren har ikke alle så mye valg utover panel og vifteovner. Ikke alle har lov til å installere varmepumpe i et borettslag, sameie el. da det går på utedelen (selv om den skjules). Jeg ser at vi har brukt vesentlig mer på oppvarming i vinter enn i fjor vinter (mye mildere vinter).

Noen bor også i hus, rekkehus og leiligheter hvor man er avhengig av å lufte oftere for å skifte ut "stale" inneluft.

Jeg forstår godt at borettslag og sameier har innvendinger mot støy fra varmepumper ja. Derimot så har borettslag en annen mulighet, de kan være store nok til å installere bergvarmepumper. Bergvarme gir mye billigere varme enn luft-til-luft varmepumper og mister dessuten ikke virkningsgrad om vinteren. Problemet er at de er mye dyrere å installere så det er en løsning for større installasjoner. Det *kan* gi rimelig varme for et borettslag men det er et større prosjekt og er nesten avhengig av noen i styret som tenner på ideen og kan drive det fremover.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Hvis jeg skal varme opp huset med de 6-7 kW som vedovnen leverer på kalde dager med kWh pris på 2 kroner blir det ganske dyrt.

Hvor mye får du får veden hvis du selger den i stedet for å bruke den selv? Bare der har du vel et par tusenlapper ekstra i året? Så var det energi

kostnaden. Ved koster ca 1-3 kr/kWh målt i avlevert varmeenergi, avhengig av kvanta, hvor det kjøpes osv. Strøm til panelovner koster ca 1 kr/kWh målt pr avlevert varmeenergi. Varmepumer koster rundt 0,3 kr/kWh også pr kWh avlevert varme. I verste fall koster altså veden opp mot 10 ganger så mye som å fyre med varmepumpe.

kremt skrev (1 time siden):

Landet vokser igjen og ingen hugger noe som helst.

Tja, det er nå en annen "problemstilling", med både positive og negative sider. Ser man bare skogen som et slags mineral som har som eneste mål å generere penger så er det jo negativt. Samme om det går direkte ut over utsikten der man bor eller ferdes. Men lagring av karbon i skog er svært bra for klimaet. Klodens store utfordring for tida.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...