Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forklare forskjellen på blårens og rødsprit?


Anbefalte innlegg

Hei!

Som 30-åring er det ikke leksehjelp jeg trenger, men underforumet ble valgt da jeg vil anta det er her folka med rette kompetansen er å finne 😃

Jeg skal igang med å vaske/rense/fikse litt elektronikk, bl.a. et bakgrunnsbelyst tastatur. I den anledning vil jeg tro det er lurt med et rengjøringsmiddel som er alkoholbasert og ikke legger igjen noe etter fordampning. Jeg tenker da rødsprit eller blårens, evt. ren isopropanol om det finnes. Alle tre nevnte midler er vel basert på isopropanol, men blårens og rødsprit må jo inneholde mer enn isopropanol og vann, da fargen er hhv. blå og rød. Eller er isopropanol ikke klar, men blå?

Jeg tar gjerne en kjemisk forklaring på dette om det hører med 😃

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rødsprit legger igjen brekkningsmiddel/smakstoff etter seg. Skal man f.eks trykke på tastaturet og spise noe samtidig så...

Greiest å kjøpe en "ferdig" boks med isopropanol som er merket "elektronikkrens". Den er ment for det, og inneholder ingenting som ikke fordamper bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere spurt produsenten om Blårens, her er svaret:

Det er tilsatt veldig lite farge i Blåtind Blårens for å gjøre den blå, det er veldig lite partikler som vil bli liggende igjen, tilnærmet ingenting.

Vet ikke hva du skal bruke det til, men er du usikker, kan du høre med leverandøren av varen du skal rense om du kan bruke Blårens,

eller kjøpe ren isopropanol/IPA.

 

Den har blitt solgt til det bruk som står i TDS’en og ikke fått noen klager på det.

 

Produktegenskaper og anvendelsesområder
Effektiv til flekkfjerning og rensing av diverse overflater. Utmerket som rensemiddel for
elektronikk, kretskort etc. Egner seg også som rensemiddel for forskjellige kontor og
datamaskiner, tastatur, strekkode- og kortlesere, telefoner og annet elektronisk utstyr. Kan
også brukes for rensing av forskjellige typer husholdningsapparater som f.eks kjøkkenvifter,
dørhåndtak, servanter og frisørutstyr. Blårens kan også benyttes til avtørring av fuktig
tre, jern og betong før maling/overflatebehandling.
Blårens er blandbar med vann i alle
forhold

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rødsprit består av denaturert etanol og gjerne også en blanding av denaturert etanol + 2-propanol (isoproanol) fra noen produsenter. Rødsprit lages primært for å brenne på en ren og god måte, men det funger også fint som avfetting og rensemiddel.

Blårens består av  2-propanol (isoproanol). Blårens lages primært for å brukes som avfetter og rensemiddel. 

Begge produktene inneholder i tillegg noe vann og farge.

For rensing av elektronikk er blåsprit førstevalget. Men rødsprit vil også fungere og er en del billigere. For alle praktiske formål etterlater ingen av de rester av seg selv (men det er ikke slik at de magisk tar med seg alt av skitt og støv når de fordamper, du må fortsatt skrubbe eller la skitt og støv renne bort). Jeg foretrekker lukta av blårens, noen produsenter av rødsprit har noe i som gjør at det luker dårlig.

Ellers: Det er langt fra så mye brekkmiddel i rødsprit at du vil merke noe som helst om du tar på en tørr overflate som har blitt behandlet med rødsprit. Ikke noe å bekymre seg for med mindre du har tenkt drikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar! Tydeligvis riktig subforum :p

 

Intensjonen er å bruke noe som - når fordampet/tørket - ikke legger igjen noe på elektriske kretser som kan lede strøm. Helst et middel som ikke legger igjen noen ting. Blårens høres ut som et godt valg. 
 

hva med å blande i litt (30%?) batterivann mhp. å bløtgjøre mitt slik at væsken kommer bedre til på små steder? Demineralisert vann vil vel heller ikke legge igjen noe etter fordamping? 

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Anterialis said:

Demineralisert vann vil vel heller ikke legge igjen noe etter fordamping? 

Jo. Alt det kommer i kontakt med. Det hjelper ikke å bare løse noe opp. Du må få det bort også. Stort sett regnes tastatur som ødelagt etter å ha fått brus/øl/melk/etc. over seg. Noen typer tåler dog mer enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, helt enig det du skriver der, sedsberg. Jeg kunne vært mer presis, poenget mitt var at jeg ikke tilfører noe mer fra vannet. Jeg er på litt tynn is her, men etter minforståelse legger «vanlig» vann fra seg en del forskjellige salter/ioner, e.g. kalkringene på en nyvasket - men ikke tørket - bil. Det jeg mente var om jeg får skylt godt nedi tastaturet med demineralisert vann og på den måten forhåpentligvis skylt vekk og tynnet ut sukkerlaken, så vil opplevelsen med tastaturet bli bedre. Får jeg tynnet ut sukkeret nok, vil det vel bli mindre og mindre klebete vil jeg tro. 

Henger teorien min på greip? Det er i alle fall slik jeg ser det for meg. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Så lenge det tørker skikkelig så tviler jeg at det er noe praktisk forskjell på springvann og demineralisert vann.

I mitt hode får jeg ikke dette til å stemme. Rent H2O vil vel fordampe 100%, ingenting blir igjen. Mens vanlig vann som er H2O og andre mineraler/salter vil vel legge igjen mye av mineralene/saltene da dette ikke fordamper? Derav kalkringene på en bil som er soltørket etter vask?

og salter/ioner leder vel strøm og en en grunn til at det bør unngås på elektriske kretser?

Lenke til kommentar

Vi er helt enige hva gjelder sukkerrestene. Jeg må få skylt det vekk på en måte. Men her har jeg gode nyheter; i går helte jeg moderate mengder batterivann delvis oppi tastaturet og lot det tørke til i dag opp ned. I dag merker jeg egentlig ingen ting til sukkeret. De forrige gangene jeg skylte (for dårlig) med vanlig vann, var klissefølelsen der allerede få timer etter forsøket. Nå har det gått 16 timer ca. 

Lurer fortsatt på om 50/50 blårens/batterivann ville vært enda bedre… Men om min teori stemmer om at demineralisert vann uansett fordamper i sin helhet (tilnærmet i alle fall..), er kanskje enste forskjellen at blårens/alkohol fordamper vesentlig raskere (sekunder vs. timer) og ingen av dem etterlater seg noe. 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Problemet er jo at demineralisert vann ikke er demineralisert lengre når det blandes med støv og dritt fra det du renser. Så da må det allerede være rent. Vanlig kaldt/lunkent vann er ikke så veldig bra for å løsne dritt. Det er mest for å skylle av ting som allerede er løsnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja den ser jeg og det er et godt poeng. Det er godt mulig jeg tar feil, men jeg tenker fremdeles at det må være bedre å bruke så rent vann som mulig da det i alle fall ikke blir værre / tilfører mer mineraler. Takk for gode tilbakemeldinger og fin diskusjon!

Avslutningsvis, kan du forklare årsaken til at det er bedre med varmt vann vs. kaldt vann? Rett og slett pga. raskere molekylbevegelse og dermed sterkere krefter til å dra/dytte med seg fastsittende materiale?

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Anterialis said:

Avslutningsvis, kan du forklare årsaken til at det er bedre med varmt vann vs. kaldt vann? Rett og slett pga. raskere molekylbevegelse og dermed sterkere krefter til å dra/dytte med seg fastsittende materiale?

Ja, og fordi temperaturen gjør at fett og oljer blir flytende og stoffer som sukker o.l løser seg lettere opp i varmt enn kaldt vann. Samme grunn til at å vaske med varmt vann har mer effekt enn å vaske med kaldt vann.

Du vil se stor forskjell om du legger en sukkerbit i et glass kaldt vann og en annen i et glass varmt vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ser jeg har to poster om dette (den andre i «maskinvare, kun tre-fire poster lang), ikke meningen å dobbelposte. Fortsetter denne da jeg nå ser denne er vesentlig lengre.

I dag merket jeg at sukker-/klissefølelsen var tilbake. Altså to-tre uker senere. Jeg dynket godt med vann forrige gang noe tastaturet tydeligvis tålte, og etter drøye to ukers tørking/fordamping er vannet borte, men litt av sukkeret fremdeles tilstede. 

Jeg gjør et nytt drøyere forsøk. Hva tenker dere, oppvarmet (50-60 gr?) rent batterivann, eller 50/50 batterivann og teknisk sprit/rødsprit? Det er kanskje ikke noe vits å legge til sprit med mindre jeg ønsker at blandingen skal fordampe raskere? Begge delene fordamper vel tilnærmet totalt til slutt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...