Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tilhenger - dårlig påløpsbrems?

Anbefalte innlegg

Hei og hå! 

Jeg har en TK Trailer BT 850 (båthenger) med dårlig påløpsbrems. Hengeren tar igjen bilen og "klunker" når jeg bremser, men bremsene virker i det minste. 

Draget er av typen AL KO 90S/3, og det er to smørenippler på draget. 

Når påløpsbremsen har slakk på denne måten, vil det hjelpe å smøre gjennom niplene i draget? (Evt. med hva?)

Eller er jeg nødt til å bytte bremsesylinderen (stødemperen) uansett? Bør jeg bytte bøssinger osv. samtidig i så fall? Ganske nytt for meg med hengere med brems og det var overraskende lite info på nett og youtube å finne. Tyder jo på at folk bare driter i hengerne sine..😅

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtdemperens funksjon er å sørge for at påløpet ikke kan presses sammen lett. Kan du lett presse det sammen for hånd/med kneet eller krever det innsats?

Låser hjulene dersom du setter på håndbrekket? Kan testes ved å trekke/dytte hengeren for hånd -> ulåste hjul må feilsøkes. Låste hjul ->test med litt last og trukket av bil.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm. Skal se om jeg klarer å komprimere det manuelt.

Bremsene funker som sagt, også håndbrekket. 

Mistanken min er vel at støtdemperen er dårlig siden hengeren gir et "klunk" når jeg bremser, men jeg prøver å finne ut om det er noe annet som også kan forårsake det..

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (34 minutter siden):

Nå prøvde jeg å dytte inn bremsen med håndkraft, og jeg komprimerer enkelt bremsen på draget.

Det mest interessante er hvor langt inn du kan dytte draget før du har full brems (skal stoppe på rundt halvparten av total vandring), samt om den siger fint ut igjen.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (20 timer siden):

Det mest interessante er hvor langt inn du kan dytte draget før du har full brems (skal stoppe på rundt halvparten av total vandring), samt om den siger fint ut igjen.

Kan dytte den helt inn. Kommer ikke ut igjen av seg selv. 

Bremsene funker, men usikker når de tar i vandring på draget. 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (2 timer siden):

Da trenger du ny demper ja. Men få justert bremsene. Det er det som ødelegger demperen.

Hvordan ødelegger dem demperen? 

Tenkte å gå over hele hengern snart, men de ødelegger kanskje av å bli koblet inn for sent?

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (18 timer siden):

Demperen blir overbelastet når det er for stor vandring. Bremsene skal ta på ca halve vandringen.

Fort gjort å justere skoene da. Jekke opp, sikre, av med propp i bakkant, justere med flatt skrujern inntil bremsen tar litt men hjulet fremdeles kan tørnes uten makt.

Ja, det skal jeg gjøre. Tusen takk!  for tipsene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...