Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 (endret) 5 hours ago, GJZwart said: Jeg har testet StarLink i California hos en kjenning, og i Innlandet med «egen» antenne og router. Funker fint til surfing, men voip/videochat og gaming kan man bare glemme. Selskapet jeg jobber for har adresse i UK, og brukte den adressen da jeg var der satte meg på venteliste for å beta-teste. Er ikke noe vanskelig å få tak i antenne og router hvis du har bekjente i enten USA, Canada eller UK som du kan låne adressen av. De sjekker ikke opp mot et «folkeregister» eller andre instanser om du faktisk bor på oppgitt adresse. Sjekk ut subredditen for Starlink, og du detter borti en og annen Normann… Det er egentlig litt imponerende at det er noen som helst dekning her i Norge. Satellittene beveger seg ikke lengre nord enn 53 grader, og det er heller ikke bygget ut bakkestasjoner her. Så da vil man kommunisere med noen få satellitter som er såvidt over horisonten mot sør, som så tar ned trafikken til en bakkestasjon i Tyskland, eller noe lignende. For å få god ytelse her må man vente til SpaceX har fått sendt opp satellittene som skal i polare baner, over ca de neste 12 månedene. I California derimot bør det fungere ganske brukbart - når var det du prøvde det ut i California? Her må man huske at ting har blitt fortløpende bedre måned for måned. Om det var f.eks for 6 måneder siden så er det noe helt annerledes enn å prøve det i dag. Endret 16. juli 2021 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
GJZwart Skrevet 17. juli 2021 Del Skrevet 17. juli 2021 (endret) On 7/16/2021 at 3:43 PM, Espen Hugaas Andersen said: Det er egentlig litt imponerende at det er noen som helst dekning her i Norge. Satellittene beveger seg ikke lengre nord enn 53 grader, og det er heller ikke bygget ut bakkestasjoner her. Så da vil man kommunisere med noen få satellitter som er såvidt over horisonten mot sør, som så tar ned trafikken til en bakkestasjon i Tyskland, eller noe lignende. For å få god ytelse her må man vente til SpaceX har fått sendt opp satellittene som skal i polare baner, over ca de neste 12 månedene. I California derimot bør det fungere ganske brukbart - når var det du prøvde det ut i California? Her må man huske at ting har blitt fortløpende bedre måned for måned. Om det var f.eks for 6 måneder siden så er det noe helt annerledes enn å prøve det i dag. Muligens det er dekningsproblemet som er årsaken, jeg opplevde det som latency-problemer som gikk i bølger. Eneste logisk forklaring var latency økte betraktelig under handover. I utgangspunktet burde man få bra dekning her, da det er dekning til nord i Skottland. Selskapet har adresse i Edinburgh, og beta-søknaden skulle vel ha blitt avvist om det ikke var dekning så langt nord. Var det ikke for at utstyret ble sendt i retur for 2 mnd siden, kunne jeg ha testet det i UK, men tenkte aldri tanken. Sist jeg prøvde Starlink nettet i USA var for en mnd siden, da var det fortsatt helt jævlig. Akkurat samme problem, flukturerende latency, i ca 10-20 sekunders sykluser. Endret 17. juli 2021 av GJZwart Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. juli 2021 Del Skrevet 17. juli 2021 1 hour ago, GJZwart said: Muligens det er dekningsproblemet som er årsaken, jeg opplevde det som latency-problemer som gikk i bølger. Eneste logisk forklaring var latency økte betraktelig under handover. I utgangspunktet burde man få bra dekning her, da det er dekning til nord i Skottland. Selskapet har adresse i Edinburgh, og beta-søknaden skulle vel ha blitt avvist om det ikke var dekning så langt nord. Var det ikke for at utstyret ble sendt i retur for 2 mnd siden, kunne jeg ha testet det i UK, men tenkte aldri tanken. Edinburgh er en del sør for mesteparten av Norge. Forskjellen til f.eks Oslo er omkring 4 grader eller 450 km. Det betyr at der man ser satellittene inntil 56 grader over horisonten mot sør i Edinburgh så ser man de inntil 31 grader over horisonten mot sør i Oslo. Det skal ikke være mye trær, bebyggelse e.l. før man har null sikt. 1 hour ago, GJZwart said: Sist jeg prøvde Starlink nettet i USA var for en mnd siden, da var det fortsatt helt jævlig. Akkurat samme problem, flukturerende latency, i ca 10-20 sekunders sykluser. Hm. Det er litt rart. Har ikke hørt om lignende opplevelse fra andre som har prøvd det. Men utelukker ikke at det er sant. De jobber fortsatt med algoritmene for å bytte mellom satelliter o.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå