Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mus og dens etterlatenskaper

Anbefalte innlegg

Hei,

Er i ferd med å flytte inn i et hus, og det har tydeligvis vært en del mus på loftet. Det er et uinnredet loft uten gulv annet enn noen planker som ligger slik at en kommer seg bort til ventilasjonsanlegget. Er vel noe slags isolasjon som ligger over takplatene. I hvert fall så er det en del muselort der og lurer på om jeg skal gjøre noe forsøk på å få det vekk eller bare la det ligge der siden jeg uansett ikke bruker loftet enda. Tenkte at jeg kunne forsøke å støvsuge det opp, men så leste jeg dette

"

• Ikke fei opp smågnagerlort (for eksempel muselort i hytta), men bruk heller en fuktig klut, og beskytt hendene med gummihansker. Smitte kan skje ved innpusting av støv fra syke dyr eller deres avføring. En bruksløsning av husholdningsklorin (1dl klorin i 5 liter vann) kan brukes for å fjerne smittestoffer.

"

her  https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/tularemi---veileder-for-helseperson/ i forbindelse med noe annet og lurer på om jeg utsetter meg for fare ved å støvsuge opp dette, kommer jeg til å spre evt. mikroorganismer ut i lufta gjennom støvsugeren som setter seg på tak, vegger og alt mulig eller tar filtrere i støvsugeren seg av det godt nok? (Gammel støvsuger sikkert uten HEPA filter). Dersom det ikke anbefales å bruke støvsugeren hvordan skal jeg få det vekk da? Eller bare la det ligge? Hva om jeg bestemmer meg for å bygge gulv der, skal jeg bare la det ligge under gulvplatene da også?

Tanker, erfaringer. Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...