Dubious Skrevet 1. juli 2021 Del Skrevet 1. juli 2021 RJohannesen skrev (5 minutter siden): Og man må være obs på at dettedrivstofftilbudet som holdes kunstig i live i distriktene vil falle som en stein når forbruket synket ytterligere og støtten kuttes. Da blir folk nødt til å kjøre lengre for å hamstre drivstoff, og da kan bli ulovlig lagring. En kan lagre 50 liter bensin utendørs. Ikke noe maks liter på diesel, så her er det "bare" å kjøpe seg store fat/beholdere. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. juli 2021 Del Skrevet 1. juli 2021 Complexity skrev (1 minutt siden): Blir mange kanner, og dyrt, om alle kirkegårder i landet skal bruke slike kanner. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. juli 2021 Del Skrevet 1. juli 2021 (endret) 1 minute ago, Dubious said: Blir mange kanner, og dyrt, om alle kirkegårder i landet skal bruke slike kanner. Er vel ganske mange som bruker slik allerede. Gir en mye renere eksos. Også får man kjøpt det over alt. Europris selger det f.eks. Men om kirkegårdene synes det er dyrt å kjøpe inn får de vurdere å gå for elektriske plenklippere. De begynner å bli veldig gode og mye enklere å bruke. Endret 1. juli 2021 av Complexity 4 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juli 2021 Del Skrevet 1. juli 2021 (endret) 34 minutes ago, RJohannesen said: Men mange av disse drivstoffpumpene er ikke lønnsomme, desubsidieres for å holdes i live. Staten bruker hvert år millioner av kroner i støtte til etablering og vedlikehold av bensin og dieselpumper i distriktene. I første halvår av 2016 ble det f.eks. gitt 3,8 millioner i støtte til 13 ulike drivstoffanlegg. https://www.merkur-programmet.no/aktuelt/2016/9/22/merkur-sttte-til-bensinstasjon Ironisk når det stort sett er enkelte fra bygda som hevder at diesel er det eneste som duger der, og så duger det ikke likevel... Denne støtten gis jo hovedsaklig for å hindre handelslekkasje til større byer og tettsteder siden folk likegodt handler der når de først kjører dit for å fylle. Med elbiler som stort sett lader hjemme hadde ikke folk i distriktene behøvd å kjøre til byen for å fylle og handle. Så denne støtten kan/bør snart erstattes av støtte til ladeinfrastruktur i distriktene slik at det blir lettere å klare seg der med elbil. Og man må være obs på at dettedrivstofftilbudet som holdes kunstig i live i distriktene vil falle som en stein når forbruket synket ytterligere og støtten kuttes. Har levd på bygda med elbil siden ca. 2012 og klarer meg helt fint med hjemmelader som du sier. Men jeg har behov for å kjøre på jobb i Oslo hver dag siden ikke alle ledere liker tanken om hjemmekontor. Endret 1. juli 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. juli 2021 Del Skrevet 1. juli 2021 Complexity skrev (23 minutter siden): Men om kirkegårdene synes det er dyrt å kjøpe inn får de vurdere å gå for elektriske plenklippere. De begynner å bli veldig gode og mye enklere å bruke. Koster penger å bytte de ut, men mange bruker nå elektriske kantklippere, som sikkert ble byttet ut fordi de bensindrevne ble utslitt. Vi har også kjøpt elektrisk kantklipper, av samme grunn. Men den sluker batteri... brukte 2x 18v batteri (Milwaukee) På samme område med en kraftigere klipper på bensin så hadde jeg brukt halv tank. Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 1. juli 2021 Del Skrevet 1. juli 2021 Dubious skrev (5 timer siden): Da blir folk nødt til å kjøre lengre for å hamstre drivstoff, og da kan bli ulovlig lagring. En kan lagre 50 liter bensin utendørs. Ikke noe maks liter på diesel, så her er det "bare" å kjøpe seg store fat/beholdere. Men slik har det vært i mange år allerede, det blir stadig færre bensinstasjoner, og de nye som bygges er stort sett store stasjoner langs hovedveier og har gatekjøkken, bakevarer, dagligvarer og kioskvarer, i tillegg gjerne 20-50 hurtigladere, mcDonals/Burgerking og noen andre butikker/spisesteder som naboer. Siden drivstoff er dyrere i distriktene pga transportkostnader så fyller mange i byen når de er på jobb eller handler, dermed blir omsetningen i distriktene mindre og prisene må økes ytterligere. Derfor passer elbil perfekt for de som stort sett kjører i distriktene, da slipper de lange ekstraturer for å kjøpe drivstoff. Og mange som pendler bytter også til elbil pga mye kjøring. 1 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. juli 2021 Del Skrevet 2. juli 2021 Heiti skrev (15 timer siden): Lenge siden du har vært utenfor ring 3? Problemet med traktorer i dag er at de fort blir for tunge. Tyngden er først og fremst et problem når man kjører på marka og myra, og det kan delvis kompenseres for ved å benytte bredere dekk. Og ved å fjerne en tung og plasskrevende ice-motor kan man erstatte denne med 1-4 langt mindre og lettere motorer, og fremdeles ha god plass til et passelig stort "onboard" primærbatteri. Dette vil med god sannsynlighet kunne gi en langt bedre vektdistribusjon. Kanskje vil og en mulighet til å forskyve dette batteriets plassering føre til mindre behov for å faktisk bruke lodd, eller trenge mindre lodd når man har på tungt ekstrautstyr. Som jeg skrev, mange har på ekstravekt som kan være påkrevd for å holde balansen når man har tungt utstyr lastet enten foran eller bake. Denne ekstravekten trenger altså ikke være klumper med betong eller blylodd, men men med stor fordel heller være en batterikasse med ekstra fremdriftsbatteri. Og det kan også løses ved at man tar en tur eller to ekstra for å flytte disse fra hoved/sideveien og ut til marka der man skal jobbe. Problemet er som sagt der marka kan være bløt og/eller ustabil og/eller i veldig kupert terreng, men er ikke problem på grus og asfaltvei. På denne måten får man med seg batteriene der man skal stå og jobbe flere timer i strekk. Dermed har man ekstrabatterier klart når man jobber, men bare ett montert på traktoren oom gangen mens man jobber. Til å ta den Ring 3 kommentaren, virker du å være svært lite løsningsorientert, slik en god bonde må være. Kajac skrev (15 timer siden): Jeg tviler litt på dette, da det fremdeles er mange maskiner, generatorer og andre redskaper som går på bensin og diesel, og det vil også være tilfelle i 2045. Aggregater f.eks. må nesten gå på "flytende drivstoff". Eller kan vi ha en elektrisk strømgenerator? 😂 Men det blir nok ikke bensinpumper og bensinstasjoner slik det er i dag, det er nok riktig. Som antydet, det kan etterhvert bli lange avstander man må kjøre for å komme til nærmeste sted som selger slike produkter. Man kan ikke regne med at man får lov å kjøre motorolje og drivstoff på kanne i samme kjøretøy som kommer med påfyll av matvarer. Det andre er jo og det som andre har påpekt, hvor mye man har lov å oppbevare om gangen. Bedriften som selger må kanskje ha eget lager litt unna der folk går og oppholder seg. Det kan komplisere ting veldig. Dubious skrev (6 timer siden): Da blir folk nødt til å kjøre lengre for å hamstre drivstoff, og da kan bli ulovlig lagring. En kan lagre 50 liter bensin utendørs. Ikke noe maks liter på diesel, så her er det "bare" å kjøpe seg store fat/beholdere. Selv om det ikke er en slik grense på diesel, så skal de likevel oppbevares sikkert, som kan kreve at man har tilstrekkelig med plass i god nok avstand fra blant annet trevegger, varme kilder etc. Og så var det det med at man maks kan frakte 240 liter om gangen som privatperson. https://www.sikkerhverdag.no/gass/frakt-og-oppbevaring/transport-og-oppbevaring-av-diesel-og-fyringsolje/ Simen1 skrev (16 timer siden): Bensin/diesel-biler trenger bensinstasjon i nærområdet for å være praktisk fordi de ikke kan fylle drivstoff hjemme. Plugin-hybrider derimot, har tatt deler av markedet. De kan lade hjemme for normal bruk og har dermed ikke behov for nærliggende bensinstasjon. Det totale bensin/diesel-behovet synker også betraktelig så fremt man faktisk plugger den inn og småkjører mye. Antall bensinstasjoner og pumper per stasjon vil nok synke en god del, men etter hvert stagnere på grunn av avstand til nærmeste stasjon. Til slutt vil høye priser og driftstap på pumper gjøre at nettverket av stasjoner ranker helt. Jeg tipper det stagnerer på ca 4-500 stasjoner på landsbasis rundt 2035 og at fyllenettverket rakner helt rundt 2045. Da må veteranbilistene bestille og få levert bensin/diesel på kanner eller lignende for å få seg en tur med veteranen. Tror du er for optimistisk/pesismistisk (alt ettersom man ser glasset som halvfullt eller halvtomt) i forhold til hvor lenge bensinstasjonene vil overleve som bensinstasjoner. Spesielt om de ikke bygger om og blir energistasjoner. Problemer ser man allerede i små bygder og tettstrøk som er et stykke fra hovedvei, og ikke er langs en typisk gjennomfartsåre. Det vises jo i det @RJohannesen skriver her: RJohannesen skrev (8 timer siden): Men mange av disse drivstoffpumpene er ikke lønnsomme, desubsidieres for å holdes i live. Staten bruker hvert år millioner av kroner i støtte til etablering og vedlikehold av bensin og dieselpumper i distriktene. I første halvår av 2016 ble det f.eks. gitt 3,8 millioner i støtte til 13 ulike drivstoffanlegg. https://www.merkur-programmet.no/aktuelt/2016/9/22/merkur-sttte-til-bensinstasjon Ironisk når det stort sett er enkelte fra bygda som hevder at diesel er det eneste som duger der, og så duger det ikke likevel... Denne støtten gis jo hovedsaklig for å hindre handelslekkasje til større byer og tettsteder siden folk likegodt handler der når de først kjører dit for å fylle. Altså vil vi se at drivstoff-salget skrumper inn langt fortere enn man kanskje vil tro. 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juli 2021 Del Skrevet 2. juli 2021 Snowleopard skrev (7 timer siden): Tror du er for optimistisk/pesismistisk (alt ettersom man ser glasset som halvfullt eller halvtomt) i forhold til hvor lenge bensinstasjonene vil overleve som bensinstasjoner. Spesielt om de ikke bygger om og blir energistasjoner. Problemer ser man allerede i små bygder og tettstrøk som er et stykke fra hovedvei, og ikke er langs en typisk gjennomfartsåre. Det vises jo i det @RJohannesen skriver her: Jeg vet om Merkur-programmet og tror det vil fortsette i mange år. Det er myntet på de som bor avsidesliggende til og kjører mye lokalt uten mulighet for å lade bilene sine. Reduksjonen av antall bensinstasjoner tror jeg hovedsaklig vil komme i byer og tettsteder der det finnes flere stasjoner. Både på grunn av nedgangen i drivstoffsalg og at elbilister sjeldent har behov for hurtiglading i byer. Det meste av bykjøring utføres av de som bor og jobber der og dermed i all hovedsak har tilgang på saktelading. Ved langkjøring så er ofte byene enten avgangssted eller ankomststed. Altså begge deler egnet for saktelading, i eget anlegg eller ved å leie seg plass for saktelading (plugshare etc). Bensinstasjoner langs hovedfartsårer / europaveier vil derimot ha godt livsgrunnlag ved å supplere med hurtigladere og eventuelt frigjøre plass ved å redusere antall pumper. Sånn vil det nok fortsette i ~20 år med et visst minimumstilbud. Helt til det ikke gir mening lengre. Når det først begynner å dukke opp "sorte huller" i bensinstasjon-nettverket så hindrer det eierne i å bruke bilene fullt ut. Da blir de rullende museumsgjenstande a la Jay Lenos garage. Noe man i praksis ikke bruker i hverdagen. Da rakner økonomien i hele bensinstasjon-nettverket helt og det gir ikke mening å beholde pumpene lengre. Dieselen gror dieseldyr i de store tankene før den blir solgt. Diesel/bensinstasjoner blir som telefonkiosker etter at mobiltelefonen bredte om seg. Det gir mer mening å selge diesel og bensin fra kanner a la motorolje. Spådom: 2021: 1200 bensinstasjoner uten lademulighet, 300 med hurtigladere, 5-6 pumper i snitt, 700 hurtigladestasjoner uten bensin/diesel 2030: 200 bensinstasjoner uten lademulighet, 1300 med hurtigladere, 3-4 pumper i snitt, 2000 hurtigladestasjoner uten bensin/diesel 2040: 20 bensinstasjoner uten lademulighet, 1000 med hurtigladere, 2 pumper i snitt, 2500 hurtigladestasjoner uten bensin/diesel 2050: 0 bensinstasjoner uten lademulighet i drift (kum museum / vernede uten drivstoff i tankene), 3500 hurtigladestasjoner uten bensin/diesel. Bensin/diesel må kjøpes på kanne. Sammenlignbart med hvordan man kjøper propan til gassgrillen i dag. Storforbrukere som havner, flyplasser osv kan fortsatt kjøpe drivstoff fra industrianlegg. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 3. juli 2021 Del Skrevet 3. juli 2021 Snowleopard skrev (På 2.7.2021 den 2.49): virker du å være svært lite løsningsorientert, Er vell mer realist. Du kan jo regne litt på hva som skal til for at en traktor skal kunne levere god effekt 12-14 timer til dagen, med batteri. Lurer litt på hvilket utstyr du mener er sæ tungt? Har kjørt en del traktor, og aldri opplevd å måtte bruke det på noe annet en type gråtass. Tror også du hadde blitt overasket over hvor lite en dieselmotor veier o forhold til effekt. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 4. juli 2021 Del Skrevet 4. juli 2021 Heiti skrev (8 timer siden): Er vell mer realist. Du kan jo regne litt på hva som skal til for at en traktor skal kunne levere god effekt 12-14 timer til dagen, med batteri. Lurer litt på hvilket utstyr du mener er sæ tungt? Har kjørt en del traktor, og aldri opplevd å måtte bruke det på noe annet en type gråtass. Tror også du hadde blitt overasket over hvor lite en dieselmotor veier o forhold til effekt. Vet jo ikke hva du er vant til å bruke en traktor til, men i mine hjemtrakter så brukes disse til det meste, både snørydding, grøftegraving, tomtegraving, innhøsting inkludert kjøring av høyballer, slåmaskiner, harving og ploging. Faktisk er det mer sjeldent å se en traktor uten sementblokker enten foran eller bak, enn å se de med dette og slikt utstyr. Men klart, med både frontløfter med skuff og graver bake, så er kanskje disse nok balanserte. Men du synes kanskje ikke en frontløfter med skuff på 690 kg + last på opptil 550 kg er så veldig mye problem, uten lodd bake? https://www.wee.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&&b_kid=1650711&b_id=1732343 Eller en graver til traktor på 890 kg + last? https://www.wee.no/16008 Det er sikkert dager da en bonde bruker traktoren så lenge sammenhengende, med bare en liten matpause. Men de fleste dager står nok traktoren vel så mye som den brukes. Og oftest er man jo på eller nært gården, så som sagt, så går det da å sette ene tilleggsbatteriet på lading samtidig som man henter det andre som er ferdig ladet. Dermed trenger man ikke ha med seg innebygd batterikapasitet for 12-14 timer arbeid i strekk. Det var hele poenget med å ha minst to slike eksterne batterikasser i tillegg til et internt batteri i traktoren. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå