Gå til innhold

Elbilsalget til himmels – nok en gang


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (5 minutter siden):

Gjennomsnittlig levetid på bilparken er 18 år. Om 9 år vil halvparten være bytte ut med noe nytt. Hvis vi regner at elbilandelen av salget stiger jevnt fra 60% i år til 90% om 9 år så blir middelverdien at 75% av nykjøpte biler de neste 9 årene blir elbiler. Altså 37,5% av den totale bilparken. Legg til at 14,3% av bilparken allerede er elbiler så blir det totalt 51,8% elbiler i 2030. Trekk fra litt fordi bilparken øker så havner vi på ca 50% i 2030, altså om 9 år og ikke 15 år.

 

Greier liksom ikke helt å se at det skal stemme med gjennomsnittsalder på 18 år når jeg se bilene som kjører rundt her på østlandet, selv om det nok er korrekt.

Hadde vært moro å sett gjennomsnittsalderen på biler hentet ut av ett gjennomsnittsforbruk på over 2000 km eller noe slikt, altså biler som er litt mer i normal bruk, enn en gammel veteranbil som kjøres noen kilometer i året på fine dager.

Ser det fort i Oslo om vinteren at det er en del biler som kjøres ekstremt lite på grunn av snøen som blir liggende igjen rundt dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (1 time siden):

Jeg tviler litt på dette, da det fremdeles er mange maskiner, generatorer og andre redskaper som går på bensin og diesel, og det vil også være tilfelle i 2045. Aggregater f.eks. må nesten gå på "flytende drivstoff". Eller kan vi ha en elektrisk strømgenerator? 😂

Men det blir nok ikke bensinpumper og bensinstasjoner slik det er i dag, det er nok riktig.

Batteribank, UPS er elektriske "jerrykanner". Riktignok dyrt så jeg tror ikke det vil brukes så mye på samme måte som jerrykanner. Derimot så kan man ha en egen "bensingenerator" på taket av f.eks hytter: solceller. Det kan man ikke med bensinaggregat. Akkurat som du kan ha hytte som er avhengig av at du henter vann i bøtter i stedet for innlagt vann, så kan du også ha hytte som er avhengig av at du jevnlig bringer bensinkanner. Upraktisk men mulig.

Gressklippere, motorsager, snøfresere osv må du regne med er bortimot 100% elektrisk i 2045.

Traktorer blir nok i stor grad plugin-hybrider framover mot 2045. Det er ikke hver dag man pløyer hele åkeren, men traktorene brukes daglig til småting som et moderat batteri klarer å forsyne.

Anleggsmaskiner vil nok elektrifiseres i stort tempo framover og levetiden er ikke all verden så regn med bortimot 100% elektrisk der også i 2045.

Tungtransport blir nok en miks av plugin-hybrid-drift (pga regenerering og rekkevidde) og ren elektrisk (pga drivstoffkostnader og krav) framover mot 2045.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (21 minutter siden):

Greier liksom ikke helt å se at det skal stemme med gjennomsnittsalder på 18 år når jeg se bilene som kjører rundt her på østlandet, selv om det nok er korrekt.

Gjennomsnittsalderen er noe annet enn gjennomsnittlig levetid. Tenk på f.eks mennesker. Gjennomsnittsalderen i Norge er ca 40 år, men gjennomsnittlig levetid er ca 83 år. Sånn er det for bilparken også. Også er det litt regionale forskjeller (siden du nevner Østlandet)

Spoiler

1501451092_Screenshot2021-07-01at11-38-3805522BilervraketmotpantetterstatistikkvariabelogrStatistikkbanken.png.ef1188f93842eb840e14c9cd5736f7e8.png2077251320_Screenshot2021-07-01at11-41-3705522BilervraketmotpantetterregionstatistikkvariabelogrStatistikkbanken.thumb.png.8bd7e3c26becb29eaab8d1acb5e5373b.png1670679166_Screenshot2021-07-01at11-40-4208581Registrerteperson-ogvarebileretteralderstatistikkvariabelogrStatistikkb....png.22faf9fdbb942a101dc0f7ca2eed7b82.png

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (16 minutter siden):

Greier liksom ikke helt å se at det skal stemme med gjennomsnittsalder på 18 år når jeg se bilene som kjører rundt her på østlandet, selv om det nok er korrekt.

Siden eldre biler kjøres mindre enn nyere biler, så vil nyere biler være "overrepresentert" av dem du møter i trafikken, i forhold til andelen nyere biler som er registrert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Simen1 said:

Gjennomsnittlig levetid på bilparken er 18 år. Om 9 år vil halvparten være bytte ut med noe nytt

Det er ikke hva gjennomsnitt betyr. Hvis medianalderen på en bil til skroting hadde vært 18 år (jeg vet ikke hva den er b.t.w.) da hadde dette vært rett. Gjennomsnitt blir imidlertid vektet av faktisk alder ved skroting, dermed er ikke populasjonen av skrotete biler nødvendigvis 50% under 18 år og 50% over.

Om alle bilene som skrotes i ung alder enten fordi de kjøres opp av omreisende salgsfolk (bruker ofte opp en bil på to år) eller av 'barnedødelighet' (I.e. ulykker) utgjør en stor andel kan medianalderen fint være høyere enn snittalderen. Den kan også være lavere om det som veier tyngst er veteranbilene.

Lenke til kommentar

@sverreb Du har helt rett. Median og gjennomsnitt er ikke det samme. Jeg trodde bare ikke vi skulle dra debatten helt til det detaljnivået. Sannsynligvis er medianen og gjennomsnittet ikke så veldig langt unna hverandre. Må variablene ha såpass med presisjon at man skiller mellom median og gjennomsnitt så er i praksis debatten sablet ned. Dessuten kan man ikke spå noe sikkert om framtida likevel. Jeg prøver bare å ressonere fram noen moderate estimater for å se hvor kursen går for både drivstoffbransjen, hurtigladebransjen, oss forbrukere og bilforhandlerne. Det holder for meg. Fasiten får vi ikke før framtida blir nåtid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

@sverreb Du har helt rett. Median og gjennomsnitt er ikke det samme. Jeg trodde bare ikke vi skulle dra debatten helt til det detaljnivået. Sannsynligvis er medianen og gjennomsnittet ikke så veldig langt unna hverandre.

Den kan nok avvike ganske mye, og både median og snitt vil endre seg dramatisk for ICE biler ettersom det selges færre. Viktigere tror jeg er det å se på hvordan drivstoffsalg utvikler seg. Da må du også vekte inn forbruket som funksjon av alder. Dubious har imidlertid et poeng i at det er mye mer enn personbiler som benytter drivstoff, så tilgang til diesel vil nok være greit i mange år etter at det bare er vetaranbiler igjen med ICE motorer blant personbilene, selv om distribusjonen nok kan endre seg.

Lenke til kommentar

Bruker aggregat så sjeldent at jeg lett kunne hatt ett på batteri, som ladet i lastebilen mens jeg kjørte, og i framtiden, ble ladet samtidig som lastebilen ble ladet.

Batterimaskinen er som regel kraftig nok til det jeg har behov å gjøre.

Vi har planer om å kjøpe "ny" lastebil, men det har enda ikke kommet noen gode nok el-lastebiler.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 timer siden):

De tjener mer på pølsene sine, og elbillistene har mye tid til å spise pølser.

Holder med 1 dieselpumpe.
Ser det er drivstoffpumper i de fleste avhøl, de er gamle, men de fungerer.
Som regel 1 for bensin og 1 for diesel.

Ja det er jo det jeg mener. De bytter ut til elbil, de tjener mer penger. 

 

En dieselpumpe krever vedlikehold, det er veldig strengt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

En dieselpumpe krever vedlikehold, det er veldig strengt. 

Vil tro at bensin er mye strengere, og det kommer til å bli en pumpe med det i lang tid framover.
Har ikke sett noe om forbud mot salg av redskap på bensin, som gressklippere.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 timer siden):

Jeg gleder meg virkelig til man kan våkne om vinteren uten å kjenne hodepine eller stanken av diesel i vinterlufta samt slippe å sykle i eksostett luft til jobb om sommeren.

Ja, til vanlig merker man ikke så mye til det, men av og til er det veldig tydelig stank av fossilt drivstoff i luften. Da innser man at man blir forgiftet, men man blir det også når man kanskje ikke merker lukten så godt heller.

Så at politikerne driver og fjerner insentivene for elbiler... det er jo nesten drap. De vet at jo flere fossilbiler det er, desto flere giftige gasser må folk puste inn, og flere blir syke eller til og med dør av det eller får livsvarige skader.

Alle fossilbiler må byttes ut med elbiler, derfor må alle elbiler, uansett pris, ha fulle insentiver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3FKY9EYR skrev (17 timer siden):

¨Momsfritaket må erstattes av en refusjonsordning som er oppad begrenset i antall kroner. Da får en bort sponsing av luksusbiler. Ingen andre land enn Norge som praktiserer ubegrenset fritak. Jo dyrere bil du kjøper, jo større nominelt fritak får du!

Helt uenig. Se mitt forrige innlegg. Å ikke legge så godt til rette for elbiler som mulig er nesten som å skade og drepe folk helt bevisst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I likhet med røykeloven kommer eksos-forbudet trinnvis og til store protester hver gang, men i ettertid vil det bli hyllet som en genistrek og fantastisk lettelse. Ingen vil tilbake til røyking inne i cafeer, barer, kantina på jobben, i taxien, heisen, på flyet osv. Det er bare et spørsmål om tid før vi ser på eksosutslipp på samme måte.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

I likhet med røykeloven kommer eksos-forbudet trinnvis og til store protester hver gang, men i ettertid vil det bli hyllet som en genistrek og fantastisk lettelse. Ingen vil tilbake til røyking inne i cafeer, barer, kantina på jobben, i taxien, heisen, på flyet osv. Det er bare et spørsmål om tid før vi ser på eksosutslipp på samme måte.

Eksos har vært en plage helt siden jeg gikk 3km langs veien til skole hver dag som liten pjokk. Ble rett og slett dårlig av den. 

Dette kan ikke komme fort nok for meg etter et langt liv med eksos.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

De tjener mer på pølsene sine, og elbillistene har mye tid til å spise pølser.

Holder med 1 dieselpumpe.
Ser det er drivstoffpumper i de fleste avhøl, de er gamle, men de fungerer.
Som regel 1 for bensin og 1 for diesel.

Men mange av disse drivstoffpumpene er ikke lønnsomme, desubsidieres for å holdes i live. Staten bruker hvert år millioner av kroner i støtte til etablering og vedlikehold av bensin og dieselpumper i distriktene. 

I første halvår av 2016 ble det f.eks. gitt 3,8 millioner i støtte til 13 ulike drivstoffanlegg.

https://www.merkur-programmet.no/aktuelt/2016/9/22/merkur-sttte-til-bensinstasjon

Ironisk når det stort sett er enkelte fra bygda som hevder at diesel er det eneste som duger der, og så duger det ikke likevel...

Denne støtten gis jo hovedsaklig for å hindre handelslekkasje til større byer og tettsteder siden folk likegodt handler der når de først kjører dit for å fylle.

 

Med elbiler som stort sett lader hjemme hadde ikke folk i distriktene behøvd å kjøre til byen for å fylle og handle. Så denne støtten kan/bør snart erstattes av støtte til ladeinfrastruktur i distriktene slik at det blir lettere å klare seg der med elbil.

Og man må være obs på at dettedrivstofftilbudet som holdes kunstig i live i distriktene vil falle som en stein når forbruket synket ytterligere  og støtten kuttes.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...