Gå til innhold

Elbilsalget til himmels – nok en gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om en ukes tid får vi halvårs-fasiten fra OFV. Her er i hvert fall et diagram over tidligere års utvikling i nybilsalget. Jeg kan ikke se tegn til at utviklingen skal stagnere eller snu nå. Jeg gjetter på at nybilsalget når 80% ladbart i 2021 og 90% i 2023.

Elbilsalget.thumb.jpg.10db50534eb7d048f7715be0b0ae5e48.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Herlige nyheter. Hadde man bare vært like villige til å holde insentivene i gang helt 2025 så kunne man senket skulderne litt og tenkt at dette ville gå bra.

Jeg gleder meg virkelig til man kan våkne om vinteren uten å kjenne hodepine eller stanken av diesel i vinterlufta samt slippe å sykle i eksostett luft til jobb om sommeren.

Håpet var kanskje å oppleve det før 2030 men det spørs med den vinglete politikken som føres.

Endret av Theo343
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er nå ikke så veldig stor andel pickuper i bygdene heller. Folk flest trenger ikke det. Selv i bygdene er ikke folk flest jord- eller skogbrukere. I Valdres ble det i mai 2021 solgt 35 nybiler. 22 av disse var elbil. Kun én var dieselbil. Kilde (betalartikkel, sorry): https://www.avisa-valdres.no/i-mai-valgte-22-av-35-bilkjopere-elbil-nykommer-topper-bilstatistikken-i-valdres/s/5-54-593155?&session=181d0ace-2f11-4d36-90e3-ee6a799200a8

Man ser allerede tendensen til at bensinstasjoner i de små bygdene sliter. Gamle slitte pumper og betalingsterminaler. Når de ryker er det ikke økonomi til å oppgradere. Strøm er det i samtlige husstander. Da er det nærliggende å velge elbil ved neste bytte. Selv en 1. generasjon Leaf tar deg til hytta på Beitostølen, om du bor i Øystre Slidre.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

¨Momsfritaket må erstattes av en refusjonsordning som er oppad begrenset i antall kroner. Da får en bort sponsing av luksusbiler. Ingen andre land enn Norge som praktiserer ubegrenset fritak. Jo dyrere bil du kjøper, jo større nominelt fritak får du!

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (4 timer siden):

Man ser allerede tendensen til at bensinstasjoner i de små bygdene sliter. Gamle slitte pumper og betalingsterminaler. Når de ryker er det ikke økonomi til å oppgradere.

Derfor kjøper man diesel.

Lenge til lastebilene går over til strøm, så det vil være nødvenig med dieselpumper i 20 år til.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Lenge til lastebilene går over til strøm, så det vil være nødvenig med dieselpumper i 20 år til.

Men hvor mange av dagens dieselpumper vil det være marked for, ettersom dieselbil-andelen synker ned til et marginalt nivå?

10%? 20%?

Endret av Hanhijnn
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dersom de er dum nok til å innføre toppmoms før 2025 kan vi nok se langt etter det målet.

Og trodde poenget var å ha et 100% elbilsalg i 2025. Andelen elbiler totalt vil nok aldri nå 100 %, da det alltid vil finnes veteranbiler, etc.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Derfor kjøper man diesel.

Lenge til lastebilene går over til strøm, så det vil være nødvenig med dieselpumper i 20 år til.

Bensinstasjonene tjener såvidt på drivstoff. De gir seg nok med relativt små endringer, som vi allerede ser nå. Utgiftene blir for store til at det svarer seg om salget går ned. Blir nok spesial stasjoner for fylling. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Derfor kjøper man diesel.

Det hjelper ikke når stasjonen er lagt ned, og du må kjøre 3-4 mil én vei for å kunne kjøpe drivstoff. Hjemme er betalingsterminalen kaputt, så nå er det ikke mulig å kjøpe drivstoff i helgene eller om kvelden. Kun i arbeidstida. Lettvint, NOT! Snøballen ruller videre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (40 minutter siden):

Bensinstasjonene tjener såvidt på drivstoff. De gir seg nok med relativt små endringer, som vi allerede ser nå. Utgiftene blir for store til at det svarer seg om salget går ned. Blir nok spesial stasjoner for fylling. 

De tjener mer på pølsene sine, og elbillistene har mye tid til å spise pølser.

Holder med 1 dieselpumpe.
Ser det er drivstoffpumper i de fleste avhøl, de er gamle, men de fungerer.
Som regel 1 for bensin og 1 for diesel.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 minutter siden):

De tjener mer på pølsene sine, og elbillistene har mye tid til å spise pølser.

Holder med 1 dieselpumpe.
Ser det er drivstoffpumper i de fleste avhøl, de er gamle, men de fungerer.
Som regel 1 for bensin og 1 for diesel.

Prisen på pumpe og service er nå så sin sak, men det koster og å få kjørt ut drivstoffet til de stedene som ligger langt fra gjennomfartsåra. Går salget kraftig nok ned, så må prisen økes endel mer for at det skal lønne seg å få tilkjørt drivstoffet.

Da vil vi oppleve at bygdefolket må ha elbil for å komme seg frem. Når de da i tillegg oppdager at det blir nesten gratis å kjøre til naboene både i samme bygda og nabobygdene, så kommer de etterhvert til å etterspørre elektriske traktorer og utstyr beregnet for slikt.

Mange traktorer har jo idag sementblokker med seg for å balansere vekta, noe som kan bli unødvendig med el-traktor. Bare å plassere batteripakka der man trenger vekten. Gjør man i tillegg batteripakka slik at gode deler av den kan byttes raskt av bonden selv, så kan ene stå til lading, mens andre brukes til traktoren der og da. Når bonden så trenger pause etter første halve arbeidsdagen, så settes det første batteriet til lading, mens man kobler til det andre. Et mindre batteri sitter da i traktoren, og lades enten separat eller fra et slikt hovedbatteri, slik at det kan fungere mens man bytter på batteripakkene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bensin/diesel-biler trenger bensinstasjon i nærområdet for å være praktisk fordi de ikke kan fylle drivstoff hjemme.

Plugin-hybrider derimot, har tatt deler av markedet. De kan lade hjemme for normal bruk og har dermed ikke behov for nærliggende bensinstasjon. Det totale bensin/diesel-behovet synker også betraktelig så fremt man faktisk plugger den inn og småkjører mye.

Antall bensinstasjoner og pumper per stasjon vil nok synke en god del, men etter hvert stagnere på grunn av avstand til nærmeste stasjon. Til slutt vil høye priser og driftstap på pumper gjøre at nettverket av stasjoner ranker helt. Jeg tipper det stagnerer på ca 4-500 stasjoner på landsbasis rundt 2035 og at fyllenettverket rakner helt rundt 2045. Da må veteranbilistene bestille og få levert bensin/diesel på kanner eller lignende for å få seg en tur med veteranen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

...fyllenettverket rakner helt rundt 2045. Da må veteranbilistene bestille og få levert bensin/diesel på kanner eller lignende for å få seg en tur med veteranen.

Jeg tviler litt på dette, da det fremdeles er mange maskiner, generatorer og andre redskaper som går på bensin og diesel, og det vil også være tilfelle i 2045. Aggregater f.eks. må nesten gå på "flytende drivstoff". Eller kan vi ha en elektrisk strømgenerator? 😂

Men det blir nok ikke bensinpumper og bensinstasjoner slik det er i dag, det er nok riktig.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Jeg tviler litt på dette, da det fremdeles er mange maskiner, generatorer og andre redskaper som går på bensin og diesel, og det vil også være tilfelle i 2045. Aggregater f.eks. må nesten gå på "flytende drivstoff". Eller kan vi ha en elektrisk strømgenerator? 😂

Men det blir nok ikke bensinpumper og bensinstasjoner slik det er i dag, det er nok riktig.

Kanskje behovet for aggregat synker en del ettersom man kan bare plugge utstyr til direkte i bilen og få strøm fra den? Bare se på F150 Lightning og Cybertruck (og forøvrig Ioniq 5, som også har eget 230V uttak).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Dersom de er dum nok til å innføre toppmoms før 2025 kan vi nok se langt etter det målet.

Og trodde poenget var å ha et 100% elbilsalg i 2025. Andelen elbiler totalt vil nok aldri nå 100 %, da det alltid vil finnes veteranbiler, etc.

Du ha missforstått overskriftene når det handler om salg av biler fra 2025. Det er rene fossil biler som det ikke er love å selge mer. De må ha en type eldrift, så hybrider vil det fortsatt være mulig å selge. 

MrMarbles skrev (3 minutter siden):

Kanskje behovet for aggregat synker en del ettersom man kan bare plugge utstyr til direkte i bilen og få strøm fra den? Bare se på F150 Lightning og Cybertruck (og forøvrig Ioniq 5, som også har eget 230V uttak).

Riktig. Det kommer biler som blir tilpasset bruks hverdagen flere, når flere starter å lage elbil.

Smågeneratorer for å levere mye kraft finnes nok, men er nok fortsatt for upaktisk pga. vekt vil jeg tro hvis man skal benytte litt mer strømkrevende utstyr enn lys og lade batteriutstyr. Men kommer nok noe her også for de stedene hvor bilen ikke kommer inn.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (57 minutter siden):

Disse tallene betyr vel at om 15 år vil halvparten av bilene fortsatt være avhengig av drivstoff. Da blir det vel etanol og biodiesel som overtar?

Gjennomsnittlig levetid på bilparken er 18 år. Om 9 år vil halvparten være bytte ut med noe nytt. Hvis vi regner at elbilandelen av salget stiger jevnt fra 60% i år til 90% om 9 år så blir middelverdien at 75% av nykjøpte biler de neste 9 årene blir elbiler. Altså 37,5% av den totale bilparken. Legg til at 14,3% av bilparken allerede er elbiler så blir det totalt 51,8% elbiler i 2030. Trekk fra litt fordi bilparken øker så havner vi på ca 50% i 2030, altså om 9 år og ikke 15 år.

Jeg prøver bare å ressonere litt matematisk her.

I tillegg vet vi fra SSB-statistikk at nye biler brukes vesentlig mer enn eldre biler. Sånn røffly dobbelt så mye for 0-10 år gamle biler enn for 10-25 år gamle biler. Dvs. at bilparkens totale kjørte distanse vil fordele seg omtrent med 67% helelektrisk og 33% med en kombinasjon av pluginhybrider og rent drivstoffavhengige biler. Plugin-hybridene vil utgjøre omtrent 8% av bilparken i 2030 og kjøres ca 80% elektrisk. Dvs. at omtrent 73% av all personbilkjøring er strømdrevet i 2030.

Bensinstasjonkjedene bør altså regne med et fall på 73% i drivstoffsalget til personbiler i 2030, sammenlignet med toppåret 2014. Regner vi inn faktoren at det er hovedsaklig de eldste og mest drivstoffslukende bilene som fases ut først og de nyere og mer drivstoffgjerrige som beholdes til 2030+ så vil nok drivstoffsalget synke ennå litt mer enn 73%.

Spoiler

1459355788_Screenshot_2021-01-30Nedgangisalavdrivstofftilvegtrafikken.png.4d71da0ce8d25e4e7ba2bf63897f4335.png

I tillegg begynner det å elektrifiseres litt for andre kjøretøy enn personbiler. Blant annet busser og en del anleggsmaskiner. Samt at gressklippere, motorsager, gresstrimmere og snøfresere som regel skiftes ut med elektriske varianter. Drivstoffbransjen bør ikke være naive, men være tidlig ute med å tilpasse seg til endringene i markedet for å unngå å sitte igjen med dyre anlegg med lav omsetning. Hurtigladere er alfa og omega for overlevelse. Reduksjon av antall pumper også. Tilleggstjenester som mat og værbeskyttelse når man lader, bilvask osv. Lokasjon har også mye å si for overlevelse fordi bruksmønsteret endrer seg.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...