Smirkel Skrevet 30. juni 2021 Del Skrevet 30. juni 2021 Hei, Jeg lurer på om noen som jobber i bank / kjenner systemet kan være til hjelp. Jeg har boliglån som jeg ønsker å flytte, pga renten er høy i fht markedsrente (ikke mulig å prute mer), samt for å løse ut mine foreldre som er kausjonister (jeg har ca 50 % belåningsgrad, så kausjonist skal ikke lenger være nødvendig). Pga endret økonomisk situasjon (karrierebytte og lønnsnedgang som følge av det) i etterkant av at jeg fikk innvilget lånet, så er det nå blitt vanskelig å få tilbud fra andre banker. De som har gitt begrunnelse sier bare kort at det er pga likviditet. Litt info: - fast brutto inntekt 450.000 nå, var student i fjor så sikkert dårlig kredittscore. - skattefrie faste leieinntekter 60.000 årlig - ubrukt kredittkortramme 20.000 - studielån ca. 450.000 - ingen barn, bil etc. - 50% belåning (ca. 2 mill) Jeg antar det er evnen til å tåle fem prosentpoeng økt rente som er utslagsgivende. Men hvordan er det de beregner dette, er det standard SIFO-tall? Er det kun inntekt jeg kan påvirke i dette regnestykket? Det vil ikke påvirke å slette kredittkortet (bruker det kun for cashback)? Finnes det noe jeg kan gjøre å minske faren for å være låst til nåværende bank frem til neste lønnsforhandling? Tror ikke det blir aktuelt med personlig møte i banken, tenker mest på å slippe igjennom algoritmene/systemene i disse heldigitale bankene, da det hovedsakelig er de som kan tilby lavere rente enn jeg allerede har. Takknemlig for alle tips. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 1. juli 2021 Del Skrevet 1. juli 2021 De heldigitale løsningene er som regel kun for de som har god A4 økonomi og har som regel god sikkerhetsmargin på likviditet. De har såpass lave renter at dem ikke tåler mye mislighold og lav likviditet er det som oftest fører til mislighold. Det er her de fysiske bankene ser helheten. Slett kredittrammen da den tells fult ut som gjeld med 20% rente. I forhold til realkausjon så bruker ikke det å være noe problem å slette så lenge belåningsgraden er under 85%. Normalt holder dermed en mail/samtale til banken så fjerner dem det. Er det derimot medlånetakere så må lån innfris og nytt lån etableres. Hvis du er medlem av en fagforening så er det fort mulig å få gode vilkår i tilhørende samarbeidsbank. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. juli 2021 Del Skrevet 2. juli 2021 Kor mange bankar har du prata med? Om ein tar utgangspunkt i ei inntekt på 500k i året så vil du ha nesten 5x inntekt i lån. Med 500k og ingen born så trur eg du kan finne ein bank som går med på det, men det er ikkje uventa at mange vil gje avslag i din situasjon. Er du organisert så er det lurt å sjekke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå