Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skjer med søvnen?

Gjest ccfe5...784

Anbefalte innlegg

Gjest ccfe5...784

Hei,

De siste 7-8 dagene har jeg hatt en ekstremt unormal søvn. Jeg legger meg kl 03, og deretter står jeg opp kl 06, hver gang. Skulle tro hjernen var aktivert til å stå opp nøyaktig da. Når jeg våkner, så er det umulig å sovne igjen.

Jeg sover altså 2t, våkner, og finnes ikke trøtt til å sovne igjen, så da blir jeg liggende der og ikke får sove..

Hva skyldes dette? Bør lege undersøkes? Melatonin har jeg prøvd, 3 mg, funker nada.

Anonymous poster hash: ccfe5...784

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kroppen har en indre klokke, og det kan hende at du bare er veldig vant med å våkne opp kl. 06 om morgen. Sånn at du konstant våkner opp den tiden. Hvis nei, hva kan være andre årsaker?

I all hovedsak er det mange årsaker til søvnproblemer, og det er vanskelig å peke ut hva som er problemet ettersom symptomene varier fra person til person. Med andre ord kan symptomene dine være helt lik et annet individ sitt, og selve årsaken kan være noe helt annet. Forbløffende. 

Det er mye du kan gjøre for å forebygge søvnproblemer. Først og fremst bør du holde deg unna kaffe. Koffein er et stoff som virker sterkt aktiverende, som alle vet. Det forsinker innsovningen, og hele søvnprosessen kan virke fragmentert. Man blir nærmest aldri uthvilt.

Prøv å sove tidligere. Hvis du enda opplever at du våkner opp for tidlig, besøk fastlegen. Han/hun kan da sette diagnoser.

Lenke til kommentar
Gjest ccfe5...784
Dubious skrev (16 minutter siden):

Hva har du forandret de siste 7-8 dagene?

Hvorfor legger du deg kl. 3?

Ingenting, vil jeg si. Men har slitt med helseangst/mye stress for noe i over en mnd, har gitt seg sakte men sikkert nå, kan jo være det. Ellers er kostholdet og alle andre rutiner nøyaktig de samme. Men hvorfor er det slik at hjernen min er aktivert til å våkne kl 06? Er det en klokke i hjernen?

Det har jeg alltid gjort, ikke spør hvorfor. Legger meg 03, våkner kl 11/12.(Jobber sent).

Anonymous poster hash: ccfe5...784

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...