Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan jeg trekke visdomstennene overalt?

Anbefalte innlegg

hei.

Jeg har lenge gått å tenkt på om jeg bør trekke visdomstennene. Ifølge familien min så er det noe alle bør gjøre når man er litt over 20 år gammel. hva tenker folk om dette?

og så lurer jeg på om det går an å få trukket visdomstennene hvor som helst (min lokaltannlege er tannlege enebakk),  eller er det anbefalt å dra til større byer for noe som dette? takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du burde trekke visdomstennene er en vurdering du burde overlate til tannlegen din og ikke familien din.

Alle tannleger kan trekke visdomstenner, men om de ligger trangt/skjevt/ikke vokst ut ordentlig blir du henvist til en kjevekirurg i stedet for.

• Liker 7
Lenke til kommentar
arnejjonassen skrev (9 minutter siden):

hei.

Jeg har lenge gått å tenkt på om jeg bør trekke visdomstennene. Ifølge familien min så er det noe alle bør gjøre når man er litt over 20 år gammel. hva tenker folk om dette?

og så lurer jeg på om det går an å få trukket visdomstennene hvor som helst (min lokaltannlege er tannlege enebakk),  eller er det anbefalt å dra til større byer for noe som dette? takk for hjelp.

Hæ?! Å trekke visdomstenner gjør man dersom tannlegen vurderer det fornuftig fordi de vokser feil, kan føre til forskyvninger i tanngarden eller fordi de gir smerter grunnet feks hull eller infeksjoner, ikke fordi man bør gjøre det når man er 20.... Skulle det vært fornuft i utsagnet burde man ta de når man er 18-19 når tannlegeregningen er gratis eller heftig rabattert. 

Mitt tips er å gå til tannlegen en gang i året, og så trekker du de tennene dersom det er behov for det. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis du kjenner etter, og går til tannlege for kontroll en gang i året vil du merke/få beskjed om det er nødvendig.

Å trekke visdomstenner preventivt er noe forrige generasjon gjorde. Mulig litt eldre tannleger fortsatt gjør/anbefaler det. Min tannlege er litt yngre og sier at "ingen behandling uten diagnose" er det de lærer om det i dag, vi tar dem hvis de lager problemer, men ikke før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 timer siden):

Skulle det vært fornuft i utsagnet burde man ta de når man er 18-19 når tannlegeregningen er gratis eller heftig rabattert. 

Trekking av visdomstenner er tilnærmet gratis da staten tar en del av regninga.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 minutter siden):

Dette er ikke riktig.

Ukomplisert fjerning (vanlig trekking) av visdomstenner utløser ikke krav på refusjon, det må dreie seg om kirurgisk fjerning. Satsene har jeg ikke tid til å søke opp akkurat nå.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Staten dekker 50% ved kirurgisk behandling.
Når jeg gjorde dette i 2012, kostet det 5000 kr,- (kirurgi hos privat tannklinikk). Min egenandel ble 2500 kr,- pr tann. 

Dersom tanna vokser under tannkjøttet, kreves kirurgisk behandling. I mitt tilfelle vokste tennene sidelengs og støtet borti hjørnetanna og "presset" på så jeg fikk tannverk. 

Man MÅ ikke trekke visdomstennene. Som andre har sagt her inne, så gjøres det på tannlegens anbefaling. Rønken og tennenes plassering har mye å si. Så lenge du ikke har nevneverdig vondt - er det ikke nødvendig å gjøre noe. 

Vertical^ skrev (16 minutter siden):

Selv måtte jeg fjerne alle mine fire for ca. to år siden. Selv etter refusjon kom det på 10.000 kroner, så det er absolutt ikke gratis.

De fleste må trekke disse kirurgisk, og da må man vel til kjeveortoped.

Stemmer godt med min erfaring. Jeg betalte 5000 for to stk. Så da hadde det blitt 10 000 kr,- for fire. 

Ganske dyrt faktisk. Med tanke på at tannlegen brukte 2 minutter på prosessen, og kanskje 8 ekstra på hygiene, sette bedøvelse osv. Jeg satt vel i stolen i maks 10 minutter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv tannleger kan gjøre feil her. Etter den første som var et meget mislykket forsøk hos tannlege som feilvurderte sin egen evne tok jeg de resterende 3 hos kjevekirurg.

Etter 3 timer i tannlegestolen hvor de måtte bytte person etter 2 timer fordi det begynte å bli uansvarlig var det ikke tvil om hva som skulle skje på neste tann.

De neste 3 var gjort på 20min hver.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg valgte å beholde mine visdomstenner da de ikke vokste skjevt. Jeg hadde faktisk bare tre, og dette var visst svært vanlig. Er bare å huske å rengjøre dem ekstra skikkelig hver dag de første månedene, da de er svært utsatt for skader av syre og sukker den første tiden. 

Stort sett er selv små tannlegekontor bra. Som regel er det andre tannsykdommer som kan behøve et besøk hos større tannlegekontor i byene. 

Lenke til kommentar

Kjevekirurg er ofte lurt om de eks. kan være vanskelig å komme til. De er vesentlig flinkere på slike oppgaver.
Det kostet heller ikke noe særlig mer og opplevelsen var overasskende behagelig og uproblematisk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Kjevekirurg er ofte lurt om de eks. kan være vanskelig å komme til. De er vesentlig flinkere på slike oppgaver.
Det kostet heller ikke noe særlig mer og opplevelsen var overasskende behagelig og uproblematisk.

Enig i det. Mens en vanlig tannlege bruker tang og "graver seg ned" (virker det som). Deler en kjevekirurg visdomstanna i flere biter og bare pirker ut bitene etterpå. Det høres ille ut, og det er noen "knaselyder" - men ekstremt fort gjort, effektivt og greit. Null stress.

Lenke til kommentar
Just now, Kris85 said:

Enig i det. Mens en vanlig tannlege bruker tang og "graver seg ned" (virker det som). Deler en kjevekirurg visdomstanna i flere biter og bare pirker ut bitene etterpå. Det høres ille ut, og det er noen "knaselyder" - men ekstremt fort gjort, effektivt og greit. Null stress.

Jepp og hos meg ødela tannlegen kjevebenet og en god del andre skader som kunne vært unngått med en kompetent kjevekirurg med en gang.

Lenke til kommentar

...dette er slik klassesak som kan være vanskelig uten riktige kontakter:
Du får refusjon automatisk om du gjør alt riktig og slipper å betale alt selv hos tannlege -- men det krever at du vet hvor du må gå for å bli garantert å bli henvist til kirurg.

...og der kan muligens andre på forumet i samme by hjelpe deg.
Min mor trengte ikke å gå til kirurg, men ble henvist likevel fordi hun ikke aksepterte svaret.

Lenke til kommentar
Just now, Kris85 said:

Du vet du kan søke NPE om erstatning for slikt?
https://www.npe.no/no/Erstatningssoker/Soke-erstatning/kan-jeg-soke-erstatning/
Verd et forsøk kanskje. :p 

Skaden ble ikke så stor at jeg så det verdt det. Men det burde vært unødvendig å skave av kjevebenet ja :)

Det var mer de 3 timene i stolen som var horribel. Etter 2 timer kunne de ikke gi mer bedøvelse av sikkerhetshensyn samt at jeg sa "fuck it, bli ferdig". Siste timen var spesiell og jeg tok fri resten av dagen kontra de 3 andre visdomstennene hos kjevekirurg hvor jeg gikk til og fra jobboppdrag på timene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...