Gå til innhold

Hyundai Ioniq 5: Fire egenskaper vi elsker og to ting som irriterer oss ved en av årets beste elbiler


Anbefalte innlegg

Billig hurtiglading: Ja dette blir vel en viktig faktor mest for byfolk som meg selv som ikke har tilgang på lading hjemme. Da blir jo hurtigladingen veldig viktig, siden du helst vil kunne lade under en handletur, og ikke på gatelading som krever at du flytter bilen etter 3 timer (noe som virkelig ikke er like gøy sent på kvelden eller tidlig om morgenen dersom du egentlig ikke skal bruke bilen da).

 

Endret av Hallvis88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Hallvis88 Er du tørst skaffer du noe å drikke, er du sulten skaffer du noe å spise, er du varm prøver du å kjøle deg ned, mangler du saktelading skaffer du saktelading. Veldig enkelt i grunn. Synd at så mange tror hurtiglading er en erstatning for manglende saktelading. Ja det går an å spe på med hurtiglading som erstatning for manglende saktelading en gang i blant, men å basere seg på det som permanent løsning blir helt feil. Akkurat som å drikke øl fordi man er sulten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 hours ago, Complexity said:

Hvorfor det? Hver celle vil få samme spenning enten det er 400V eller 800V. Forsjellen er bare hvordan batteriene er koblet sammen.

Varmgangen vil øke betraktelig, og det kan bli vansklieg å kjøle godt nok under ladingen.

Jeg leste en artikkel ang. dette men er ikke istand til å finne den.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Håkon Pettersen_386952 said:

Får vår Ioniq 5 i løpet av august. Det blir så bra! Gadd ikke vente lenger på TMY.

Grattis! Virker som en veldig god bil du nok vil bli godt fornøyd med.

Model Y lar virkelig vente på seg så skjønner du ikke orker å vente mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/1/2021 at 2:14 AM, Xantippe said:

Varmgangen vil øke betraktelig, og det kan bli vansklieg å kjøle godt nok under ladingen.

Jeg leste en artikkel ang. dette men er ikke istand til å finne den.

Det blir noe mindre varmgang på 800V vs 400V på samme effekt. Denne varmingen er ikke lokalisert ved cellene dog, så det har neppe noen effekt på levetid.

Husk Effekt er spenning*strøm, mens resistiv varmeeffekt er resistans*strøm^2. Så om du dobler spenningen men har samme ladeeffekt, da har du en fjerdedel av varmgangen i tilførselskablene siden du kunne halvere strømmen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Håkon Pettersen_386952 skrev (På 3.7.2021 den 23.14):

Får vår Ioniq 5 i løpet av august. Det blir så bra! Gadd ikke vente lenger på TMY.

Skjønner deg/dere veldig godt. Har gått alvorlig i tenkeboksen jeg også, men må se grundig på bilen først. Akkurat DET burde være gjennomførbart, for jeg har sett den i trafikken en rekke ganger allerede, så det er tydeligvis demobiler ute hos forhandlerne.

Grattis forresten. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (På 30.6.2021 den 12.57):

Har lest at ioniq 5 faktisk ikke støtter trådløs apple car play/android auto så da blir det litt mer knotete

Kvar såg du det? Alle treffene på Google påstår at den vil støtte begge delar.

Carplay/Auto er redninga for dårleg infotainment, dårlege og uoppdaterte kart. Spotify-funksjonen er òg gull.

Ioniq 5 ser ut som ein god bil. For min del blir kanskje bagasjerommet litt knapt, men vanskeleg å vite ut frå bilete. Med bagasjerom i området 500-600 liter er uansett takboks noko eg kanskje ville vurdert, og då er det eit mindre problem.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Zeph said:

Kvar såg du det? Alle treffene på Google påstår at den vil støtte begge delar.

Carplay/Auto er redninga for dårleg infotainment, dårlege og uoppdaterte kart. Spotify-funksjonen er òg gull.

Ioniq 5 ser ut som ein god bil. For min del blir kanskje bagasjerommet litt knapt, men vanskeleg å vite ut frå bilete. Med bagasjerom i området 500-600 liter er uansett takboks noko eg kanskje ville vurdert, og då er det eit mindre problem.

Han autogefuhl fyren har bla bekrefta da, du får spørre forhandler hvis du ikke tror meg
Er fra denne videoen 

image.png.f275072e80fc50d2acee94b9f3f8aa76.png

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (10 minutter siden):

Han autogefuhl fyren har bla bekrefta da, du får spørre forhandler hvis du ikke tror meg
Er fra denne videoen 

«Afaik. not» er vel ikkje akkurat bekrefta.

Frå elbilforum 17. juni:

Sitat

Ellers var jeg skuffa over at samtlige Ioniq 5 som selges i Norge må ha ledning koblet til mobilen for at Apple carplay skal fungere. Dette fungerer Trådløst på ID.4. Selger sa at dersom man hadde valgt en mindre utstyrt modell (som ikke man får tak i Norge) så fungerer Apple Carplay trådløst.

https://elbilforum.no/index.php?topic=56584.0

Om det kun fungerer med kabel så er det betre enn ingenting. Trådlaust er betre, men eg må ha kabel i dag og det er heilt kurant.

Lenke til kommentar

Ville jo ikke vært noe problem om de hadde laget noe ordentlig selv.

Virker som at kartet i bilen er veldig hakkete og uresponsivt. Men det virker mye bedre enn det gjør i ID.4 hvor det virker helt håpløst å bruke det innebygde kartet. Ofte bare reagerer det ikke i det heletatt der.

Kan jo håpe det fikses i oppdateringer over tid da. Begge bilene har vel OTA nå.

Slik det er nå virker jo som at skjermene har svakere hardware enn klokka jeg har på armen min. Mobiltelefoner i dag har 120Hz skjerm og er supersmooth, men i biler må man leve med 5fps :p

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det er jo bare Kina-Y med LFP-celler. Mange har jo ventet på Berlin-Y med nye strukturelle 4680-celler som både vil senke vekt og øke batterikapasiteten og dermed gi lengre rekkevidde. Veldig få vanlige forbrukere trennger å lade til 100% særlig ofte, noe som er LFP sin fordel. Trist at det er så mange forsinkelser i byggingen av fabrikken øst for Berlin. Hadde jeg vært klar for ny bil nå så ville jeg ikke satt meg på venteliste for en bil med ukjent leveringsdato. Jeg ville heller ventet til de hadde biler til prøvekjøring og kort leveringstid. Bedre å komme litt bak i køa og være trygg på leveringa enn å leve i uvisshet på ubestemt tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Simen1 said:

Vel, det er jo bare Kina-Y med LFP-celler. Mange har jo ventet på Berlin-Y med nye strukturelle 4680-celler som både vil senke vekt og øke batterikapasiteten og dermed gi lengre rekkevidde. Veldig få vanlige forbrukere trennger å lade til 100% særlig ofte, noe som er LFP sin fordel. Trist at det er så mange forsinkelser i byggingen av fabrikken øst for Berlin. Hadde jeg vært klar for ny bil nå så ville jeg ikke satt meg på venteliste for en bil med ukjent leveringsdato. Jeg ville heller ventet til de hadde biler til prøvekjøring og kort leveringstid. Bedre å komme litt bak i køa og være trygg på leveringa enn å leve i uvisshet på ubestemt tid.

Nei det er ikke LFP celler i long range utgavene. Kun SR+.

LFP celler tar mye mere plass, derfor de putta dem i SR+ bilene som ikke brukte all plassen i batteripakken med lithium celler.

Ettersom det i grove trekk er en forstørret Model 3 og har vært i salg lenge i USA er den vel en del mere testet enn Ioniq 5.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
solar_plexus skrev (På 30.6.2021 den 8.57):

I det Hyundai får tilgang til Supercharger nettverket til Tesla, får vel også alle andre det. Hvorfor skal man da velge IONIQ 5 eller Model Y kontra de mange andre, gode alternativene på markedet? Sistnevnte kommer antakelig heller ikke hit før til neste år, da vil det være enda flere alternativer.. Og ID.4, ENYAQ og Q4 vil etter sigende øke ladehastigheten. Selv om den allerede er god i praksis.

Tja, Ioniq 5 og Kia EV6 kan trekke 1500kg, mens Model Y kan trekke 1600kg. ID.4, Q4 og Enyaq kun 1200kg. Det er faktisk en ganske enorm forskjell, med 1500kg kan du trekke svært mange campingvogner, med 1200kg svært få. Bare det er diskvalifiseringsgrunn for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 23.1.2022 den 22.20):

Tja, Ioniq 5 og Kia EV6 kan trekke 1500kg, mens Model Y kan trekke 1600kg. ID.4, Q4 og Enyaq kun 1200kg. Det er faktisk en ganske enorm forskjell, med 1500kg kan du trekke svært mange campingvogner, med 1200kg svært få. Bare det er diskvalifiseringsgrunn for min del. 

Jeg vet ikke med EV6 men Ioniq 5 kan trekke 1600kg, ikke 1500.

Lenke til kommentar
nomore skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke med EV6 men Ioniq 5 kan trekke 1600kg, ikke 1500

Nesten..! Kommer an på modellen, 1400 kg for 2WD og 1600 kg på 4WD, ser det ut til;

Sitat

IONIQ 5 kan ikke minst trekke tilhenger på 1.600 kilo når den har firehjulstrekk, mens bakhjulsdrevne utgaver klarer 1.400. Maksimal taklast er 80 kilo

Elbil24.no oppgir det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...