Gå til innhold

Hyundai Ioniq 5: Fire egenskaper vi elsker og to ting som irriterer oss ved en av årets beste elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Straks man får bekreftet at også Hyundai-biler får tilgang til superladenettverket til Tesla, så blir dette en heftig konkurrent til Model Y. I mine øyne den første reelle konkurrenten. Med Kia EV6 som en god nr. 2. Men avventer foreløpig. Spennende tider ja.

Ladeprisen for "ikke-Tesla'er" blir også avgjørende.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (7 timer siden):

Dersom eneste «svakheten» er noe så bagatellmessig som lade AI så kjøper jeg glatt bilen. Jeg klarer fint selv å planlegge langturen.

Enig i at dårlig ruteplanlegger- og ufullstendig informasjon om hurtigladere er til å leve med. Dette er et bransjeproblem. Ingen har en løsning som er helt til å stole på, selv om det burde vært løsbart. Vi har jo en rimelig oppdatert database over Norge og Sverige på Enova støttede(?) nobil.no Det er sikkert tilsvarende i mange andre land. Burde man hatt et felles Europeisk register for å gjøre det enklere for produsentene å ta i bruk denne?

Den andre, store svakheten som blir påpekt her, er imidlertid plassen i bagasjerommet. Bakruten er veldig skrå og hattehyllen er uvanlig lav. Og det er lite plass under gulvet, i alle fall om man har oppgradert lydanlegg.

Det aller største problemet sånn som jeg ser det, er kanskje at det ikke er noe delingsnett. Med to posisjoner. Som i alle tyske og svenske biler. Ellers kunne man tatt ut hattehyllen og lastet i høyden. Og det er kanskje heller ikke så lett å finne et 3. parts hundegitter som fungerer med variable bakseter? 

Endret av solar_plexus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Straks man får bekreftet at også Hyundai-biler får tilgang til superladenettverket til Tesla, så blir dette en heftig konkurrent til Model Y. I mine øyne den første reelle konkurrenten. Med Kia EV6 som en god nr. 2. Men avventer foreløpig. Spennende tider ja.

Ladeprisen for "ikke-Tesla'er" blir også avgjørende.

I det Hyundai får tilgang til Supercharger nettverket til Tesla, får vel også alle andre det. Hvorfor skal man da velge IONIQ 5 eller Model Y kontra de mange andre, gode alternativene på markedet? Sistnevnte kommer antakelig heller ikke hit før til neste år, da vil det være enda flere alternativer.. Og ID.4, ENYAQ og Q4 vil etter sigende øke ladehastigheten. Selv om den allerede er god i praksis.

At prisen for hurtiglading er avgjørende er en stor misforståelse. De fleste lader stort sett hjemme, på arbeidsplassen, på hytta eller andre steder. Om prisen ved lading på langtur er 2 eller 7 kroner per kWh har forsvinnende liten betydning for totalkostnaden ved bilholdet. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Straks man får bekreftet at også Hyundai-biler får tilgang til superladenettverket til Tesla, så blir dette en heftig konkurrent til Model Y. I mine øyne den første reelle konkurrenten. Med Kia EV6 som en god nr. 2. Men avventer foreløpig. Spennende tider ja.

Ladeprisen for "ikke-Tesla'er" blir også avgjørende.

Vel tesla sitt er 400 volt basert så får ikke full hastighet på denne, tesla lader og med litt mer ampere på suc så spørs hva max amp er på denne.

Model y blir nok en bedre bil for små barns familie med større bagasje rom og større frunk

 

Lenke til kommentar
solar_plexus skrev (1 time siden):

I det Hyundai får tilgang til Supercharger nettverket til Tesla, får vel også alle andre det. Hvorfor skal man da velge IONIQ 5 eller Model Y kontra de mange andre, gode alternativene på markedet? Sistnevnte kommer antakelig heller ikke hit før til neste år, da vil det være enda flere alternativer.. Og ID.4, ENYAQ og Q4 vil etter sigende øke ladehastigheten. Selv om den allerede er god i praksis.

Hvordan åpningen av Tesla-nettverket kommer til å bli gjennomført er det vel ingen som vet enda?

Regner med at det blir omtrent som med Ionity-nettverket, at de forskjellige bilprodusentene kjøper seg inn, og da kan det bli til forskjellige tider, og med forskjellige priser (?).

VAG-bilene er ikke aktuelle for oss, og ikke Mustang-e heller. Men er åpen for andre alternativer.

Sitat

At prisen for hurtiglading er avgjørende er en stor misforståelse. De fleste lader stort sett hjemme, på arbeidsplassen, på hytta eller andre steder. Om prisen ved lading på langtur er 2 eller 7 kroner per kWh har forsvinnende liten betydning for totalkostnaden ved bilholdet. 

Ja jeg kan kun uttale meg for min egen del. Hva "de fleste" gjør får være opp til dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (36 minutter siden):

Vel tesla sitt er 400 volt basert så får ikke full hastighet på denne, tesla lader og med litt mer ampere på suc så spørs hva max amp er på denne.

Model y blir nok en bedre bil for små barns familie med større bagasje rom og større frunk

Tesla's V3 ladere lader vel med opptil 250 kW, og de er under full utbygging.

Vi er ikke en småbarnsfamile lenger. Har kun et par lange tenåringer, så plassforholdene i Ioniq 5 skulle passet oss helt glimrende, utfra hva jeg har lest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
solar_plexus skrev (1 time siden):

Den andre, store svakheten som blir påpekt her, er imidlertid plassen i bagasjerommet. Bakruten er veldig skrå og hattehyllen er uvanlig lav. Og det er lite plass under gulvet, i alle fall om man har oppgradert lydanlegg.

Ikke verre enn at man kan leve med det når man ikke skal ha plass til barnevogner og akebrett,

image.png.52418a16a4fa0b2f2120658446598dc3.png

Sitat

Det aller største problemet sånn som jeg ser det, er kanskje at det ikke er noe delingsnett. Med to posisjoner. Som i alle tyske og svenske biler. Ellers kunne man tatt ut hattehyllen og lastet i høyden. Og det er kanskje heller ikke så lett å finne et 3. parts hundegitter som fungerer med variable bakseter? 

Tredjeparts delingsnett kommer nok på markedet rimelig fort.

Hundebur går vel også bra, hvis ikke hunden er stor.

image.png.d970baf0d5cf907f740a68d62d81289d.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
solar_plexus skrev (2 timer siden):

Enig i at dårlig ruteplanlegger- og ufullstendig informasjon om hurtigladere er til å leve med. Dette er et bransjeproblem. Ingen har en løsning som er helt til å stole på, selv om det burde vært løsbart.

Ingen? Jeg opplever Teslas løsning som til å stole på.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Ingen? Jeg opplever Teslas løsning som til å stole på.

ABRP har allerede ei beta-versjon som fungerer mot apple carplay og android auto. Så så lenge Ioniq 5 støtter slikt, så kommer man kjapt rundt problemet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, oophus said:

ABRP har allerede ei beta-versjon som fungerer mot apple carplay og android auto. Så så lenge Ioniq 5 støtter slikt, så kommer man kjapt rundt problemet. 

Litt dumt å måtte bruke mobilen tilkoblet bilen for at det innebygde er for dårlig da.

Blir veldig enkelt for produsentene å slurve i timen og bare si: fiks det selv. Vi har lagt inn Carplay så bare å kjøpe deg en nyere iPhone så er problemet løst.

Polestar 2 har jo fådd ABRP til bilens infotainment. En bedre løsning, men appen der er langt ifra perfekt enda.

Endret av Complexity
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Spennende å følge med på dette her, og med en el-bilandel på 10-15% så ser det allerede ut til at ladeutfordringen omtales med like mange spaltemeter som bilens bruksegenskaper. Denne omtalen var av de mer balanserte i så måte, men jeg lurer fortsatt på hvor forberedt samfunnet er på ladefasilitetene som må til for hurtig lading. Har lest om at tyskerne diskuterer om det skal være en betingelse for å etablere "eksklusive" ladestasjoner at  de skal være åpne for alle. Og i USA er Homeland Security bekymret for risikoen for sammenbrudd i strømnettet i Los Angelesregionen. I Texas skal Tesla i det stille ha etablert et 100MW batteri for å avhjelpe effekttopper, osv.

Det mangler en plan også her hjemme, og vi får bare håpe at kloke hoder jobber med saken. Jeg mener å huske fra en fransk og en svensk studie at effektbelastningen på nettet kan øke med inntil 15% i perioder, og det er jo mye.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Litt dumt å måtte bruke mobilen tilkoblet bilen for at det innebygde er for dårlig da.

Har man Apple Carplay eller Android Auto tilgjengelighet, så blir nok det brukt av de fleste. Mobilen blir koblet til trådløst automatisk. 

 

Complexity skrev (6 minutter siden):

Blir veldig enkelt for produsentene å slurve i timen og bare si: fiks det selv. Vi har lagt inn Carplay så bare å kjøpe deg en nyere iPhone så er problemet løst.

Vi ramler inn i en standard der SW kan forbedres underveis. Det at nye biler nå kommer uferdig er nok noe vi må bli vandt med, og vi alle er inneforstått med at Ioniq 5 kommer til å bli bedre med tiden. 

Complexity skrev (8 minutter siden):

Polestar 2 har jo fådd ABRP til bilens infotainment. En bedre løsning, men appen der er langt ifra perfekt enda.

ABRP Beta med OBD er nok det nærmeste man kommer nå med full pakke. Da bruker jo ABRP bilens forbruk og inkluderer vær og vind samt høydemetre sammen med lade-informasjon på tvers av ladenettverkene for å gi deg best mulig opplevelse. 

Forskjellen mellom Polestar 2 og Ioniq 5 angående Auto/Carplay vil være den samme. Eneste forskjellen er jo at man må ha med seg mobilen i lomma hos Ioniq 5, mens hos Polestar 2 så er slikt innebygget. Måten å bruke auto/carplay blir jo rimelig likt. Alt går automatisk for seg så kjapt man går inn i bilen og mobilen kobler seg til trådløst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, oophus said:

Har man Apple Carplay eller Android Auto tilgjengelighet, så blir nok det brukt av de fleste. Mobilen blir koblet til trådløst automatisk. 

 

Vi ramler inn i en standard der SW kan forbedres underveis. Det at nye biler nå kommer uferdig er nok noe vi må bli vandt med, og vi alle er inneforstått med at Ioniq 5 kommer til å bli bedre med tiden. 

ABRP Beta med OBD er nok det nærmeste man kommer nå med full pakke. Da bruker jo ABRP bilens forbruk og inkluderer vær og vind samt høydemetre sammen med lade-informasjon på tvers av ladenettverkene for å gi deg best mulig opplevelse. 

Forskjellen mellom Polestar 2 og Ioniq 5 angående Auto/Carplay vil være den samme. Eneste forskjellen er jo at man må ha med seg mobilen i lomma hos Ioniq 5, mens hos Polestar 2 så er slikt innebygget. Måten å bruke auto/carplay blir jo rimelig likt. Alt går automatisk for seg så kjapt man går inn i bilen og mobilen kobler seg til trådløst. 

Har lest at ioniq 5 faktisk ikke støtter trådløs apple car play/android auto så da blir det litt mer knotete

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...