Gå til innhold

Gode alternativer til Sbanken?

Gjest c29cb...409

Anbefalte innlegg

Stein58 skrev (På 18.5.2024 den 10:46 PM):

Jeg er kommet i omtrent samme båt som de som flykter fra Sbanken. Forskjellen er bare at jeg vil flytte fra Danske Bank.

Har egentlig vært fornøyd med Danske Bank og også god låneavtale der. Men fra nyttår så blir vi flyttet til Nordea fordi Nordea har kjøpt opp personkundedelen fra Danske Bank.

Nordea er ikke en bank som passer meg!

Alternativer jeg har sett på er Bulder Bank, Landkreditt og Nybygger.

Men nå ser jeg noen i denne tråden skriver at Bulder har ikke nettbank. Da må man bruke app. Det synes jeg blir et stort minus for Bulder. Stemmer dette?

Noen som kjenner til Landkreditt eller Nybygger?

Andre gode forslag til gode banker?

Bulder har bare app ja, men hva trenger du nettbank til?

Dvs. du kan kjøre Bulder-appen for iOS på Mac, og da får du noe som er litt nærmere nettbank.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (2 minutter siden):

men hva trenger du nettbank til

Tror du finner svaret tidligere i tråden, jeg har i alle fall gitt mine grunner til å foretrekke nettbank..
Mye enklere å kopiere lange KID nummer og å knote med en liten skjerm er dumt når du har en god pc med god skjerm... 
Ikke veldig mange bank-ansatte som gjør jobben sin over en stusslig app på mobilen heller...

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvorfor bruke en liten knotete skjerm når man har det mye mer behagelig og oversiktlig med PC og nettbank. Mye mer kontroll på hva en foretar seg og også flere muligheter!

Selv så liker jeg ikke utviklingen at alt blir mer og mer app på små telefonskjermer og endatil ikke et skikkelig tastatur!

Særlig for meg som har gammel smart telefon og synes det er greit.

Kunne sikkert ramset opp mange andre fordeler med nettbank hvis jeg hadde gitt meg tid på det.

Bare pølsefingeren som koser seg med bank på app! 😁

• Liker 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Markiii skrev (På 30.5.2024 den 5:08 PM):

Bulder har bare app ja, men hva trenger du nettbank til?

Dvs. du kan kjøre Bulder-appen for iOS på Mac, og da får du noe som er litt nærmere nettbank.

Jeg har ikke iOS på Mac.

Endret av Stein58
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Stein58 skrev (26 minutter siden):

Jeg har ikke iOS på Mac.

Trengs ikke. iOS-appen fungerer på Mac med OSX, selv om appen er merket "Designet for iPad".
Den er i Apple Store, jeg sjekket selv nettopp. Får ikke installert den for å bevise at det virkert, for de må visst ha kredittkortinformasjon selv om appen er gratis. Dette gidder jeg ikke å gi dem nå. Jeg skal ikke ha noen apper som koster penger.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Tungvint å få Android Apps til å fungere på både Windows og Linux.

Ikke alle nettbanker heller som er tilrettelagt for store skjermer. Det merket jeg når jeg skulle bruke Handelsbanken på mitt 12,5" nettbrett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
DJViking skrev (9 timer siden):

Ikke alle nettbanker heller som er tilrettelagt for store skjermer. Det merket jeg når jeg skulle bruke Handelsbanken på mitt 12,5" nettbrett.

Ikke mange Androidapper som er tilpasset nettbrett. Mye bedre på iPad.

Lenke til kommentar

Skalerbart design kan være ganske vanskelig når ting kan variere så ekstremt mye størrelsesmessig. Litt variasjon kan takles rimelig bra. Den enkle løsningen på dette er ren zoom så lenge aspekt-ratioen er der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har fått innvilget lån hos Landkreditt bank. Bra rente begge veier og ser ut til å ha både oversiktlig og brukervennlig nettbank og app. Virker som om de har gode betingelser. Er blant de øverste på bytt.no.

Så da regner jeg med at det blir signert i løpet av uka og blir totalkunde der.

Lenke til kommentar

Har selv vært kunde hos Sbanken hele mitt voksne liv. Synes den nye appen er temmelig krise. Er jeg den eneste som ikke klarer å forstå hvordan jeg kan pause innbetaling til spareavtale? Jeg forsøker å få forbrukskonto til å gå i så nære 0 som mulig per mnd, og betaler alt med kredittkort for bonus osv. Det har jo blitt helt umulig nå som jeg ikke finner noen enkel måte å pause diverse innbetalinger til spareavtaler når det trengs.. Og innbetalinger kjøper fond osv automatisk, så er jo ikke bare å hente det ut igjen heller for da skal jo skattlegges osv..

Vurderer sterkt å bytte, men finner ingen fullverdige alternativer. Og foreløpig så har ikke DNB skakkjørt konseptet såpass at det er noe poeng å bytte, utenom fjerning av Apple Play, men betaler uansett alltid med kredittkort og det støtter heldigvis Apple Pay, så det har ikke påvirket meg. Men fjerning av nettbank og nye appen er jo dårligere på alle, mulige, måter.

Lenke til kommentar
RamGuy skrev (7 timer siden):

Og foreløpig så har ikke DNB skakkjørt konseptet såpass at det er noe poeng å bytte,

Ikke enda nei, men så har de jo ikke hatt all verdens tid på å ødelegge heller da...
Er selv i samme situasjon, har enda ikke byttet, dette grunnet at alternativene er få og arbeidet som kreves er rimelig stort. Men de skal ikke gi MEG mange flere grunner før det er farvel! 😒

• Liker 1
Lenke til kommentar
RamGuy skrev (8 timer siden):

Og innbetalinger kjøper fond osv automatisk, så er jo ikke bare å hente det ut igjen heller for da skal jo skattlegges osv..

Så lenge fonda står på ASK-konto kan du ta ut alt du har investert og la gevinsten stå att, utan å skatte ei krone bortsett frå evt. formueskatt dersom du betalar det.

Lenke til kommentar

Sbanken sørgellig. Idag ville jeg skjekke hvor mye jeg har overført til nordnet dette året / evt 2023. Hvordan kan man det i appen??? (Kontoutskrift/overføring til et spesielt konto) Ja, gikk fint i sbanken på pc i gamledager .... og det gikk også når jeg logget meg inn på pc via dnb HELDIGVIS (men bare for  siste 3år)!

Men vi sbanken-kunder skal egendlig ikke har tilgang til dnb - det var bare en nødløsning fra dnb :(

Så jeg begynner å lurer på - gidder jeg være sbanken kunde? Er det ikke bedre å bli dnb kunde - de har vunnet uansett.

Men .... jeg kan dra ut alle penger jeg har på fond og rentefond å sette de over til nordnet ;) Inntill skattefribeløp ihvertfall. Ellers må man skatte av gevinst eller vente XXX mnd om man flytter ASK.

Ellers går det greit med sbanken appen - lønn, regninger /efaktura fungerer - trenger man mer?

Plan B - jeg har OBOS-banken og bankkort fra dem. Og fond bruker jeg primært nordnet PÅ PC :) 

Lenke til kommentar
RamGuy skrev (På 10.6.2024 den 9:23 AM):

Har selv vært kunde hos Sbanken hele mitt voksne liv. Synes den nye appen er temmelig krise. Er jeg den eneste som ikke klarer å forstå hvordan jeg kan pause innbetaling til spareavtale? Jeg forsøker å få forbrukskonto til å gå i så nære 0 som mulig per mnd, og betaler alt med kredittkort for bonus osv. Det har jo blitt helt umulig nå som jeg ikke finner noen enkel måte å pause diverse innbetalinger til spareavtaler når det trengs.. Og innbetalinger kjøper fond osv automatisk, så er jo ikke bare å hente det ut igjen heller for da skal jo skattlegges osv..

Vurderer sterkt å bytte, men finner ingen fullverdige alternativer. Og foreløpig så har ikke DNB skakkjørt konseptet såpass at det er noe poeng å bytte, utenom fjerning av Apple Play, men betaler uansett alltid med kredittkort og det støtter heldigvis Apple Pay, så det har ikke påvirket meg. Men fjerning av nettbank og nye appen er jo dårligere på alle, mulige, måter.

Er det ikke bare å overføre manuelt en gang i måneden? Jeg synes ikke automatisering fungerer særlig bra uansett om formålet er å ha tilnærmet null kroner på brukskonto hver måned. Kanskje man kan gå vekk fra et slikt strengt regime ved å velge en bank med høyere rente på brukskonto? Mybank tilbyr rundt 4.5% rente og e-faktura/avtalegiro.

Man får uansett legge tæring etter næring, men er enig i at det ikke finnes noen fullgode alternativer til Sbanken uten at det går på bekostning av noe. Selv har jeg restrukturert og står nå mye friere til å velge hvilken bank som helst for all fremtid.

Lenke til kommentar

Det ble ut med Handelsbanken  til Bulder på lånet og Sparebank 1 som "bruksbank". Lei av nettbanken og appen hos Handelsbanken, i tillegg kan jeg få noe bedre rente både hos Sbanken og Bulder. Jeg går i fra og ha lån og brukskontoer samlet til splittet. Ser vel ikke noen annen mulighet hvis man vil ha god nettbank og samtidig gode betingelser på lån.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...