Gå til innhold

Gode alternativer til Sbanken?


Gjest c29cb...409

Anbefalte innlegg

Morrow Bank virker å ha det beste kredittkortet
4 % bonus på alle kjøp hos Komplett.no
2 % bonus på kjøp av varer på internett*
1 % bonus på øvrige varekjøp

Jeg ser fordelen av å ha flere kredittkort for å samle opp maks bonus.
Etter ca. 200000kr, så har man allerede nådd grensen hvor mye bonus man kan samle opp for et helt år.

Men 20% på nesten alt hos Power var veldig bra. Man kan da spare mye hvis man en dag skal kjøpe nye hvitevarer.

Dessverre så hvis man har flere kredittkort, så vil alle de telle opp for samlet gjeld i gjeldsregisteret. Dette kan senere skape problemer hvis man skal refinanisere eller få nytt boliglån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (1 time siden):

Morrow Bank virker å ha det beste kredittkortet
4 % bonus på alle kjøp hos Komplett.no
2 % bonus på kjøp av varer på internett*
1 % bonus på øvrige varekjøp

Men dette kan tilsynelatende ikke tas ut som kontanter, men må brukes mot kredittkortregningen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Markiii skrev (10 minutter siden):

Men dette kan tilsynelatende ikke tas ut som kontanter, men må brukes mot kredittkortregningen?

Du kan bruke det som delbetaling på neste månedsfaktura.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (49 minutter siden):

Du kan bruke det som delbetaling på neste månedsfaktura.

Ah, ja da skjønner jeg. Man trekker det fra på nedbetalingen på kortet man gjør for å slippe rente f.eks. Da har det jo noe for seg. Jeg tenkte først at det kun var hvis man betalte renter, men det er jo ikke tilfelle. Jeg blandet litt.

Lenke til kommentar

En ting som har irritert meg med SBanken (vet ikke om andre banker gjør det enklere), er når jeg skal betale eFaktura.

Når lønningen kommer (15 i hver måned) foretrekker jeg å betale alle eFaktura som ligger inne for den måneden. Selv om forfallsdatoen er senere i måneden. Hvis man bare legger den til forfall, så blir den liggende og ikke trekt fra konto før forfallsdatoen.

Da må jeg gå inn i "Endre" på eFaktura og sette dagens dato, og det må jeg gjøre på flere. Det er ganske tungvint. Av og til må jeg også godkjenne endringen med PIN, så det blir mange tastetrykk.

Er det noen andre banker som gjør dette enklere? At ved bare en knapp "Betal nå", så kan man betale en eFaktura på dagens dato.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
DJViking skrev (8 minutter siden):

Når lønningen kommer (15 i hver måned) foretrekker jeg å betale alle eFaktura som ligger inne for den måneden. Selv om forfallsdatoen er senere i måneden.

OT: Hvorfor? Du taper jo renter på å gjøre dette.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (11 minutter siden):

Taper renter ved å betale faktura før forfall?

Ja. Fakturaene er presumptivt ikke rentebærende før forfall. Du får renter på penger som er på konto fram til du betaler. Så du taper noen dagers rente hver gang du betaler en faktura for tidlig. 

Det er ekstremt lite penger for hver enkelt faktura, men kan kanskje summere seg opp til litt penger over tid.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (32 minutter siden):

En ting som har irritert meg med SBanken (vet ikke om andre banker gjør det enklere), er når jeg skal betale eFaktura.

Når lønningen kommer (15 i hver måned) foretrekker jeg å betale alle eFaktura som ligger inne for den måneden. Selv om forfallsdatoen er senere i måneden. Hvis man bare legger den til forfall, så blir den liggende og ikke trekt fra konto før forfallsdatoen.

Da må jeg gå inn i "Endre" på eFaktura og sette dagens dato, og det må jeg gjøre på flere. Det er ganske tungvint. Av og til må jeg også godkjenne endringen med PIN, så det blir mange tastetrykk.

Er det noen andre banker som gjør dette enklere? At ved bare en knapp "Betal nå", så kan man betale en eFaktura på dagens dato.

Jeg har aldri opplevd at noen banker har en annen løsning enn det du beskriver, nei. Forfallsdatoen er en del av efakturaen, og alle banker jeg har brukt har efakturaens forfallsdato som standard, ikke dagens dato.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (10 minutter siden):

Ja. Fakturaene er presumptivt ikke rentebærende før forfall. Du får renter på penger som er på konto fram til du betaler. Så du taper noen dagers rente hver gang du betaler en faktura for tidlig. 

Det er ekstremt lite penger for hver enkelt faktura, men kan kanskje summere seg opp til litt penger over tid.  

Det er svært liten rente på vanlig brukskonto. Det er ikke mye å spare å la pengene ligge på konto i noen dager eller uker til.

Lenke til kommentar

På ein brukskonto blir det veldig lite av det om du har ein typisk konto med under 0.3% rente. Har du derimot eit system som flyttar pengane over på ein sparekonto eller konto med endå høgare rente, utan avgrensingar, så kan det bli litt meir.

Om du har 40 000 som kjem inn og går ut av kontoen kvar månad med 2.5% rente blir det 1000 kr i året, 780 kr etter skatt. Har du konto med 4% rente så blir det 1248 kr etter skatt.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

På ein brukskonto blir det veldig lite av det om du har ein typisk konto med under 0.3% rente. Har du derimot eit system som flyttar pengane over på ein sparekonto eller konto med endå høgare rente, utan avgrensingar, så kan det bli litt meir.

Om du har 40 000 som kjem inn og går ut av kontoen kvar månad med 2.5% rente blir det 1000 kr i året, 780 kr etter skatt. Har du konto med 4% rente så blir det 1248 kr etter skatt.

Etter alle regninger er betalt så flytter jeg normalt resterende inn på min Høyrentekonto hos SBanken.
Jeg lar liggende det som er nødvendig for å betale beløpet som ligger til forfall.

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Nukleosid skrev (3 timer siden):

Sbanken har hele 0,0% rente på brukskonto, så hos de spiller det ingen rolle når en regning betales.

Ikke direkte, men hvis hen kan sette beløpet på sparekonto frem til det skal betales, blir det litt renter.

Forøvrig har OBOS Banken 1,50 % rente på brukskonto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...