Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov om eierseksjoner (eierseksjonsloven) § 26.

Gjest ea16a...cd1

Anbefalte innlegg

Gjest ea16a...cd1

Hei, jeg sitter i rullestol og har utfordringer med en grinete formann i sameiet.

Ut til søppelanlegget bruker alle en dør som er like ved, jeg trenger elektrisk åpning på den men det nektes. NAV dekker automatikken men styret må si «OK» først.

Litt varierende forklaringer, lenge var det plassproblemer siden jeg måtte passere biler.

Påpekte at det var 2 meter fri passasje.

Da ble forklart at dette var en nødutgang, døra er i bruk av alle andre. Jeg påpekte det og ba om en saklig grunn slik loven sier.

Fikk beskjed at jeg måtte bruke hovedinngangen og gå i skrått, mørkt og ulendt terreng 250 meter. Hovedinngangen ble understreket.

Via døren i garasjen er det 2 meter til søppelanlegget.

Hva kan jeg gjøre for å et saklig svar fra styret? Er det kommunen som håndterer dette?

Rettssak synes utrolig kostbart og tungvint.

Dette er loven i sin helhet:

§ 26.Parkering og andre tiltak for seksjonseiere med nedsatt funksjonsevne

En seksjonseier kan med samtykke fra styret gjennomføre tiltak på fellesarealene som er nødvendige på grunn av seksjonseierens eller husstandsmedlemmenes nedsatte funksjonsevne. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.

Sameiet må i sine vedtekter, gjennom en bytteordning eller på annen måte, sikre at parkeringsplasser som i vedtak etter plan- og bygningsloven er krevet opparbeidet til bruk av personer med nedsatt funksjonsevne, gjøres tilgjengelige for disse. En seksjonseier med nedsatt funksjonsevne kan kreve at styret pålegger en seksjonseier uten behov for en tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Bytteretten gjelder bare dersom seksjonseieren med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Retten til å bruke en tilrettelagt plass varer så lenge et dokumentert behov er til stede. Vedtektsbestemmelsen kan bare endres dersom samtlige seksjonseiere uttrykkelig sier seg enige. Kommunen har vetorett mot endring av vedtektsbestemmelsen. Vedtekten må registreres i Foretaksregisteret. Sameier som nevnt i § 19 første ledd tredje punktum må registreres i Foretaksregisteret dersom de har vedtektsbestemmelser som nevnt i dette leddet.

Anonymous poster hash: ea16a...cd1

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Sitat

Hvis tilpasningene du ønsker å gjøre fører til endringer i fellesområde i et borettslag, må du søke borettslaget om godkjenning. Borettslaget kan ikke nekte uten saklig grunn. Samtidig er det ikke klart hva som defineres som en saklig grunn. Trenger du veiledning eller mer informasjon, kan du kontakte Likestillings- og diskrimineringsombudet. Kontaktinformasjon finner du på nettsiden www.ldo.no.

https://nhf.no/arbeidet-vart/vi-tilbyr-deg/dine-rettigheter/bolig/

Det står her at du kan kontakte et ombud. Vet ikke om du har fått svar på dette andre steder. 

Er det mulig at døra kan skyves åpen med en stokk eller lignende?

Lenke til kommentar

Ein veg å gå er sjølvsagt å berre få det montert, då må eventuelt styret ta saka med å vise til at dei har sakleg grunn til å nekte/demontere døropningsautomatikken. 

Ein anna veg å gå er å få generalforsamlinga til å binde styret ved at du kallet inn til ekstraordinær generalforsamling. Eg er heilt sikker på at naboane dine gjerne vil automatikk på døra inn til bossrommet slik at dei slepp å dra i ei tung dør, dette er jo ei rein standardaukning som ikkje har ulemper. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...