Gå til innhold

Private bilskilt - pengene går til trafikksikkerhetsformål (flere ansatte)


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Det meste av bilrelaterte skatter og avgifter går ikke til bilrelaterte utgifter. 

Jeg er redd disse nye pengene fører til enda flere ansatte i det offentlige og veldig lite økt trafikksikkerhet. 

Produksjonskostnaden for et slikt skilt er 110-170 kr. De som skal ha det må ut med 9000 kr. Argumentet er at de ikke MÅ ha det, at det er luksus. Jeg er i prinsippet i mot at staten skal selge oss noe som helst, og at dette burde vært lagt ut på anbud så vi kunne fått prisen ned. Prinsippet er også at staten ikke skal ha fortjeneste på salg, fordi det fører til ekstra penger fra oss til det offentlige som ALLTID fører til flere offentlig ansatte, som ALLTID fører til ekstra kostnader ut over lønna. De nye ansatte skal ha kontor, møter, vikarer, kantine, bil, laptop - og skal styres av overordnede. Vi har tre store eksempler på det: Norsk Tipping, Kartverket, NRK. Med hhv 410, 890, 3500 ansatte (77 bare i same-TV). De selger oss varer og tjenester, samt at de selv styrer pengene, rettigheter, patenter og salget. i NRK er det mange ansatte som kjøper materiale i dyre dommer og viser oss, men lager ikke så mye selv. Dette materialet kunne de droppet å kjøpe, så kan vi se det på andre kanaler som er billigere. Da trenger de ikke innkjøpere og de som ville kunne se det på andre kanaler. 

Vi trenger ikke flere offentlig ansatte nå. Det holder med 950 000 i det offentlige som er godt på vei til 50%. Muligens 44% av alle jobber, med litt kreativ statistikk.

Tyskland, Spania og Storbritannia har etter sigende under 15% og Sverige ca 25%. En nobelprisvinner for noen år siden sa at 25% må være maks, ellers vil systemet bli selvstyrt/selvdrevet og begynne å vokse ukontrollert, altså ingen vei tilbake.

https://dinside.dagbladet.no/motor/apner-for-flere-storrelser/73182416

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/hvor-mange-jobber-er-det-i-norge 

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mesteparten av kostnaden ved personlege bilskilt er garantert meirarbeidet med å bestille og registrere bilskilta. Produksjonskostnaden er nok ein svært liten del av kostnaden.

Det sagt så er prisen på 9000 kr også ei avgift, for sjølv om overskotet er øyremerka til bruk til trafikksikringstiltak så er det ikkje ønskeleg at for mange har personlege bilskilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
The Avatar skrev (På 28.6.2021 den 13.59):

Mesteparten av kostnaden ved personlege bilskilt er garantert meirarbeidet med å bestille og registrere bilskilta. Produksjonskostnaden er nok ein svært liten del av kostnaden.

 

Ja - da må det ansettes folk i det offentlige for å lage dem og administrere det. Bedre om staten droppa det, og heller gjorde ting som dekkes under eksisterende bemanningstall og nødvendige oppgaver. Alt sånt er å starte "butikk i butikken" og belemre staten med ting den ikke skal drive med. Mener jeg. 

Når det er sagt kan vi begynne å sparke 50 tusen pr år av de offentlig ansatte, og bestemme at andelen til slutt skal være under 25%.  Andre klarer det, men ikke vi i Norge. Mulig det er alt for sent. Alle overskridelsene som blir godkjent tyder på det. Den polske politisjefen sa at han ville sparke de som overskred budsjettet for innføringen av dagens politidatasystem på 200 mill. De klarte det akkurat. Ingen turde finne på noe bøll som økte kostnadene eller krevet flere ansatte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sedsberg skrev (På 28.6.2021 den 14.04):

Håper det blir mulighet for å bruke emojier på bilskiltene slik som i Australia. :D

Det som trekker til seg blikket er kanskje positivt. Det får trafikantene til å identifisere andre trafikanter lettere. En som brukte en diger gul hatt i Oslo gikk hensynsløst konsekvent på rødt lys flere ganger og ble sett. Til slutt gikk det ut en melding om å stoppe og bøtelegge fyren. Stopp fyren med gul hatt. Uten den gule hatten hadde han ikke blitt tatt.

Lenke til kommentar
Dart skrev (17 minutter siden):

Når det er sagt kan vi begynne å sparke 50 tusen pr år av de offentlig ansatte, og bestemme at andelen til slutt skal være under 25%.  Andre klarer det, men ikke vi i Norge. Mulig det er alt for sent. Alle overskridelsene som blir godkjent tyder på det. Den polske politisjefen sa at han ville sparke de som overskred budsjettet for innføringen av dagens politidatasystem på 200 mill. De klarte det akkurat. Ingen turde finne på noe bøll som økte kostnadene eller krevet flere ansatte.

Det er ein fin balanse mellom for mange byråkratar som kostar for mykje og for få byråkratar slik at innbyggerane ikkje får tenestane dei treng. Om det blir for lite byråkrati så blir det ofte meir korrupsjon ettersom folk må betale under bordet for å få fortgang i sine saker.

Også i det offentlege er det mulig å få ting gjort utan budsjettoverskridingar, det handlar stort sett berre om å slutte å utføre arbeidsoppgåver samt å redusere kvaliteten på det ein produserer.
Statens vegvesen kan både droppe å drifte dei digitale verktøya og kvitte seg med mesteparten av arbeidstakarane, men resultatet blir stort sett lang ventetid og/eller dårlegare kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En tankevekker kan også være at de samme som prøver å lage et politidatasystem i Norge er de samme som laget det i Polen. Polen er som kjent mye større enn Norge. Vi vet jo hva det systemet hittil har kostet i Norge.... Mange sier at alt blir så dyrt i Norge fordi vi har så høye fjell og dype daler. Den forklaringen blir brukt på alt fra øl via mobiltelefonpriser til biler.

Jeg har sett OBOS ta 6000 kr for å taste litt på en PC, skrive ut et ark og sette det i en mappe. Vedk som gjør det innrømmet at det var dyrt og at det bare tok maks 10 min.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Svenskene har sett et utslag av tapt kostnadskontroll i sitt vegvesen. Skattebetalernes penger er ubevoktet, og jeg ser for med en geitebukk med hodet dypt nedi en sekk med korn. Noen ganger ser jeg en hel familie med bukker ivrig opptatt med samme syssel, spise av lasset. 

https://samnytt.se/riksrevisionen-trafikverket-ar-ett-slukhal-dar-skattemiljarder-forsvinner-utan-kontroll/

Alle kommuner, etater og institusjoner skal ha en internkontroll. Rådmannen er ansvarlig for at denne kontrollen gjennomføres med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dart skrev (Akkurat nå):

Svenskene har sett et utslag av tapt kostnadskontroll i sitt vegvesen. Skattebetalernes penger er ubevoktet, og jeg ser for meg en geitebukk med hodet dypt nedi en sekk med korn. Noen ganger ser jeg en hel familie med bukker ivrig opptatt med samme syssel, spise av lasset. Høye brekelyder tilkaller andre nepotisk plasserte og korrupte individer.

https://samnytt.se/riksrevisionen-trafikverket-ar-ett-slukhal-dar-skattemiljarder-forsvinner-utan-kontroll/

Alle kommuner, etater og institusjoner skal ha en internkontroll. Rådmannen er ansvarlig for at denne kontrollen gjennomføres med jevne mellomrom.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...