Gå til innhold

Harddisk KRISE !!! (raid) (lang)

Anbefalte innlegg

Har to WD 100Gb spesial edition disker som skal kjøre i raid på et Asus A7V kt133a hovedkort. Jeg leste og gjorde som det sto i manualen til hovedkortet og koblet en IDE kabel til hver av primary og secondary port på raid kontrolleren som er integrert på hovedkortet. Forøvrig kjører jeg på Primary IDE en 40Gb hd til OS m.m. og på secondary en 20Gb til backup. Jeg har også en cd-rom som slave på hver av kablene(cd-r og dvd)

Den ene disken har jeg hatt i ca 1 mnd og vet at den virket. Den var ikke formatert(det var data på disken) og var delt i to før jeg prøvde å sette den i raid. I følge manualen gjorde det ikke noe om disken ikke var tom, men det som var på den ville bli slettet. Den andre disken fikk jeg for noen dager siden, den har jeg kun laget en primary partisjon på 100% og formatert den etter på. Det har aldri vært noen data på denne.

Problem 1 :

Etter å ha koblet diskene til raid kontrolleren begynte raid biosen og lete etter disker ved oppstart da den var ferdig med å lete kunne jeg trykke Ctrl+f for å gå inn i bios'en. Der stod det bare at den ikke kunne finne noen disker "press any key to exit" så det var ikke mye å gjøre.

Problem 2:

Det virkelige problemet kom da jeg ville koble en av diskene tilbake på den vanlige IDE kontrolleren, da fantes ikke hd'en lenger hverken på primary eller secondary ide! Dette gjeller begge diskene, ingen av dem blir funnet i bios'en. Jeg har testet 3 forskjellige ide kabler.

Begynner å bli bekymret da dette er disker for over 5000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...