karlfr Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 (endret) Lurer på å kjøpe meg ny tlf etter at min forrige T610 tok kvelden... Valget står nå på 3 modeller som jeg har noen spm om: Nokia 6220: Har hatt en 7250 (ikke i) før, denne gav meg alt jeg egentlig har bruk for untatt dårlig poly lyder og MMS.Er det kun 4 kanals poly 6220 og ikke fulverdig MMS? E 700: Er egentlig ingen fan av klapp-tlf Nokia 6600: Trenger jeg egnelig alle mulighetene denne har? Hva kan jeg bruke denne til som jeg ikke kunne med min T610 f.eks? Hadde satt pris på alle tips, særlig anng. 6220, evetuellt hvor lenge jeg må vente på den 6230 eventuelt t630. Ble litt mye men hadde satt stor pris på om noen kunne gi meg et skikkelig svar om hva du vet om mobilen isteden for å gjøre dette til en diskusjon (igjen) om hvem tlf du mener er best.... Endret 7. januar 2004 av karlfr Lenke til kommentar
Mobildude Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 driver å trykker på en Nokia 6220 nå...den virker mycket bra synes jeg,lyd og video på MMs støtter den også,så trenger du ikke blåtann og symbian så vil jeg anbefale denne,skal teste den litt mere nå så får jeg se hva jeg kommer frem til.en ting er sikkert og det er at jeg hadde klart valgt denne fremfor E700 som jeg også har hatt,men det er jo smak og behag,synes Nokia'en virker mere"proff" Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Tror du har rett ja, virker som om E700 handlker mer om design og kameraet/skjermene enn proff funksjoner.. Det har den mangel på.. Og du som du sa trenger du ikke alle funksjonene til 6600, har hørt at mp3 spilleren er ubrukelig men det skal ikke jeg uttale meg om.. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 har hørt at mp3 spilleren er ubrukerlig den har ikke mp3 spiller Lenke til kommentar
Mobildude Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 (endret) du kan vel legge til mp3 spiller via symbian...men det er vel nesten bedre å teipe fast en radio på øret elns..... btw...jo mere jeg trykker og knoter på 6220 jo mere glad blir jeg iden...liker den jeg....hehe Endret 7. januar 2004 av Mobildude Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Dette stod i testen til 6600 :Siden 6600 er en profftelefon, har den nesten som en selvfølge høyttaler. Høyttaleren er av god kvalitet, og vi hadde ingen problemer med å føre samtaler med telefonen liggende på bordet. Under avspilling av MP3 var lyden eksepsjonelt bra. Eneste minus her, var at lyden var en tanke lavere enn under samtaler, slik at man ikke kan oppfatte lyden i støyende omgivelser. Et annet minus er at telefonen ikke har stereo lyd, slik som for eksempel Siemens SX1 kommer til å ha. Så da trodde jeg ihvertfall at den hadde mp3 spiller.... Og jeg har sett at folk her har sagt at den er dårlig.. Men saom sagt kan jeg ikke uttale meg om den er dårlig eller ikke fordi jeg har ikke hørt på den.. Lenke til kommentar
siemens:-) Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 har hørt at mp3 spilleren er ubrukerlig den har ikke mp3 spiller Nei, men jeg tror du skjønte hva han mente remerser Man kan jo skaffe mp3 som et 3. parts program Jeg tror ikke du kommer til å trenge alle funksjonene til 6600, E700 er ikke akkurat en proff telefon og hvis du ikke liker klapp telefoner ville jeg kankje ikke satset på denne. 6220 har som du sier selv det meste du trenger, det med at den kun har 4 kanalers poly-toner har ikke nødvendigvis så mye å si, det er hvor bra høytaleren er som bestemmer hvor bra lyd du får. Selvfølgelig har antall poly-toner mye og si det og, men hovedsaklig er det høytaleren. Er ikke sikker på om den har fullverdig MMS. T630 blir jo ganske lik som t610, eneste forskjellene er vell egentlig at t630 får bedre skjerm i sollys og at man kan interpolere bildene til VGA. Dessuten er jo designet nytt. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 litt om e700 e700, denne er ikke akkurat den beste telefonen fra samsung... her siterer jeg Chigu (en av forumets medlemmer) som har laget en rimelig god (og lang) liste over feil og mangler med e700 Etter å ha brukt telefonen en stund har man inntrykk av at softwaren ble laga i bakrus etter ei gigantisk fyllekule etter feiringen av hardware-designet. En ting er meny-systemet. Jeg tilhører den menighet som er mener at oversiktsmenyer er klart best. Å bla seg gjennom funksjoner var noe man gjorde på Ericsson-telefoner med 2-linjers display i 1995, forøvrig en merkelig tradisjon Nokia (utenom symbian-telefonene) og Samsung tviholder på. Men greit nok, mange syns ikke dette er noe problem - og selv om dette gir en ikke-intuitiv softwarekonstruksjon er det vel kanskje en vanesak For software-evalueringen utenom meny-systemet vil jeg nøye meg med å liste opp en rekke irriterende ting SMS: * Det finnes ingen utboks. Selv om det står "utboks" er dette i realiteten "sendte meldinger". Dette betyr at det ikke er mulig å skrive en melding for å sende den igjen senere. Det værste utfallet av dette er at hvis du kommer borti "legg på knappen" mens du skriver SMS blir du slengt tilbake til hovedskjermen, og meldingen er slettet, siden det ikke finnes noen utboks å legge den i. * Ikke stor bokstav etter punktum på T9 * Man kan ikke gå tilbake å bla gjennom ordforslag med T9 hvis man har gått videre. Dette betyr at hvis du skal skrive "lønne", men ikke oppdaga at det står "komme" før man har begynt å skrive neste ord, må man altså slette ordet og skrive det på nytt og bla seg fram til "lønne" Menynavigering: I 80% av tilfellene fungerer høyre funksjonstast som "back", mens av og til har den en funksjon (som f.eks. sletting, eller telefonbok) I 80% av tilfellene fungerer "c" som back, mens den av og til fungerer som "sletting" "Legg på"-knappen fungerer av og til som back, og av og til som "helt tilbake til hovedskjermbilde" E700 har altså 5 funksjonsknapper ("ring", "legg på", høyre- og venstre funksjonstast, og "c") i tillegg til 4-veis "joysticken". Likevel har de ikke greit å gjøre navigeringen konsistent. Hierarki: En komisk ting er rett og slett katalogiseringen av bilder. Hvis du blar deg fram til "media", har du to menyvalg som begge heter "bilder" (smart ikke sant? ). I den ene er det en katalog som heter "mine bilder" og to kataloger som heter "album 1" og "album 2". Den andre katalogen som heter "bilder" har ingen underkataloger. For å ta det første først, er dette bare en (av mange) dårlige oversettinger. Det viser seg at den første "bilder"-menyen inneholder "photos", mens den andre inneholder "images". Hva som er hensikten med å dele inn i to forskjellige grupper (med samme navn) kan man lure på. Alt er jo jpg-filer som man kan gjøre akkurat det samme med. Forøvrig vises oversikten i "photos" i form av thumbnails, mens i "images" som opplisting av filnavn. Noe så totalt dustete! Diverse: * Innboksen til MMS viser nummeret til avsenderen og ikke navnet * Muligens problem med å motta WAP-linker (har ikke testet dette selv) * Kalenderuken starter på søndag og man kan ikke endre dette * Man kan ikke velge fra ringetonene på alarmen. Man kan bare velge mellom 5 preinstallerte melodier. * Man kan ikke ha ringetone og vibrering samtidig * Selv om man har hurtigtast for å velge lydløs modus, må man knote seg inn på menyene for å slå av vibrering hvis man ikke ønsker å være tilgjengelig (f.eks. på kino) Listen er mye lengre, men dette holder for denne gang. Jeg (og evt andre) kan legge til ting etterhvert. Svakheter * Ikke mulighet til å overføre bilder og ringetoner til andre via IR * Ikke e-post klient * Ikke mulighet til å komponere egne ringetoner * Ikke datateller for GPRS * Ikke talememo * Ikke kodeliste * Ikke taleoppringing * Bare 3 "dotter" på batterindikatoren * Ikke profiler ...og til slutt. Personlig mener jeg den ytre OLED skjermen er idiotisk. Hvorfor i all verden implementerte ikke Samsung en passiv gråskala LCD-skjerm? Som alle andre fargeskjermer som lyser selv, suger E700's ytreskjerm strøm (Selv om OLED er relativt strømvennlig i forhold til andre fargeskjermer). Dette innebærer at skjermen går over i strømspare-modus etter noen sekunder. Faktisk er ytreskjermen køl svart 99% av tiden, og du må enten åpne telefonen eller holde inn volumknappen på siden for at den skal vise batteri/signalstyrke/klokke og evt. tapte anrop eller melding venter. Hadde det ikke vært for at 256 fargers OLED skjerm selger som hakka møkk til fjortis-generasjonen, hadde all fornuft sagt at Samsung burde valgt en passiv LCD-skjerm. Du verden så mye stiligere og funksjonell denne telefonen hadde vært med en skjerm på utsiden i stedet for en svart firkant. Når skjermen allerede har ekstremt begrenset anvendelsesverdi, har software-folka i Samsung klart å gjøre fadesen komplett. Når telefonen lader er det selvfølglig ikke noe vits i å gå over i strømsparemodus. Dette har selvfølgelig ikke software-folka skjønt... Det hadde jo vært greit om ytreskjermen i det minste kunne vist "telefonstatus" mens den ladet. Lenke til kommentar
mphones Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 litt om e700 e700, denne er ikke akkurat den beste telefonen fra samsung... her siterer jeg Chigu (en av forumets medlemmer) som har laget en rimelig god (og lang) liste over feil og mangler med e700 Etter å ha brukt telefonen en stund har man inntrykk av at softwaren ble laga i bakrus etter ei gigantisk fyllekule etter feiringen av hardware-designet. En ting er meny-systemet. Jeg tilhører den menighet som er mener at oversiktsmenyer er klart best. Å bla seg gjennom funksjoner var noe man gjorde på Ericsson-telefoner med 2-linjers display i 1995, forøvrig en merkelig tradisjon Nokia (utenom symbian-telefonene) og Samsung tviholder på. Men greit nok, mange syns ikke dette er noe problem - og selv om dette gir en ikke-intuitiv softwarekonstruksjon er det vel kanskje en vanesak For software-evalueringen utenom meny-systemet vil jeg nøye meg med å liste opp en rekke irriterende ting SMS: * Det finnes ingen utboks. Selv om det står "utboks" er dette i realiteten "sendte meldinger". Dette betyr at det ikke er mulig å skrive en melding for å sende den igjen senere. Det værste utfallet av dette er at hvis du kommer borti "legg på knappen" mens du skriver SMS blir du slengt tilbake til hovedskjermen, og meldingen er slettet, siden det ikke finnes noen utboks å legge den i. * Ikke stor bokstav etter punktum på T9 * Man kan ikke gå tilbake å bla gjennom ordforslag med T9 hvis man har gått videre. Dette betyr at hvis du skal skrive "lønne", men ikke oppdaga at det står "komme" før man har begynt å skrive neste ord, må man altså slette ordet og skrive det på nytt og bla seg fram til "lønne" Menynavigering: I 80% av tilfellene fungerer høyre funksjonstast som "back", mens av og til har den en funksjon (som f.eks. sletting, eller telefonbok) I 80% av tilfellene fungerer "c" som back, mens den av og til fungerer som "sletting" "Legg på"-knappen fungerer av og til som back, og av og til som "helt tilbake til hovedskjermbilde" E700 har altså 5 funksjonsknapper ("ring", "legg på", høyre- og venstre funksjonstast, og "c") i tillegg til 4-veis "joysticken". Likevel har de ikke greit å gjøre navigeringen konsistent. Hierarki: En komisk ting er rett og slett katalogiseringen av bilder. Hvis du blar deg fram til "media", har du to menyvalg som begge heter "bilder" (smart ikke sant? ). I den ene er det en katalog som heter "mine bilder" og to kataloger som heter "album 1" og "album 2". Den andre katalogen som heter "bilder" har ingen underkataloger. For å ta det første først, er dette bare en (av mange) dårlige oversettinger. Det viser seg at den første "bilder"-menyen inneholder "photos", mens den andre inneholder "images". Hva som er hensikten med å dele inn i to forskjellige grupper (med samme navn) kan man lure på. Alt er jo jpg-filer som man kan gjøre akkurat det samme med. Forøvrig vises oversikten i "photos" i form av thumbnails, mens i "images" som opplisting av filnavn. Noe så totalt dustete! Diverse: * Innboksen til MMS viser nummeret til avsenderen og ikke navnet * Muligens problem med å motta WAP-linker (har ikke testet dette selv) * Kalenderuken starter på søndag og man kan ikke endre dette * Man kan ikke velge fra ringetonene på alarmen. Man kan bare velge mellom 5 preinstallerte melodier. * Man kan ikke ha ringetone og vibrering samtidig * Selv om man har hurtigtast for å velge lydløs modus, må man knote seg inn på menyene for å slå av vibrering hvis man ikke ønsker å være tilgjengelig (f.eks. på kino) Listen er mye lengre, men dette holder for denne gang. Jeg (og evt andre) kan legge til ting etterhvert. Svakheter * Ikke mulighet til å overføre bilder og ringetoner til andre via IR * Ikke e-post klient * Ikke mulighet til å komponere egne ringetoner * Ikke datateller for GPRS * Ikke talememo * Ikke kodeliste * Ikke taleoppringing * Bare 3 "dotter" på batterindikatoren * Ikke profiler ...og til slutt. Personlig mener jeg den ytre OLED skjermen er idiotisk. Hvorfor i all verden implementerte ikke Samsung en passiv gråskala LCD-skjerm? Som alle andre fargeskjermer som lyser selv, suger E700's ytreskjerm strøm (Selv om OLED er relativt strømvennlig i forhold til andre fargeskjermer). Dette innebærer at skjermen går over i strømspare-modus etter noen sekunder. Faktisk er ytreskjermen køl svart 99% av tiden, og du må enten åpne telefonen eller holde inn volumknappen på siden for at den skal vise batteri/signalstyrke/klokke og evt. tapte anrop eller melding venter. Hadde det ikke vært for at 256 fargers OLED skjerm selger som hakka møkk til fjortis-generasjonen, hadde all fornuft sagt at Samsung burde valgt en passiv LCD-skjerm. Du verden så mye stiligere og funksjonell denne telefonen hadde vært med en skjerm på utsiden i stedet for en svart firkant. Når skjermen allerede har ekstremt begrenset anvendelsesverdi, har software-folka i Samsung klart å gjøre fadesen komplett. Når telefonen lader er det selvfølglig ikke noe vits i å gå over i strømsparemodus. Dette har selvfølgelig ikke software-folka skjønt... Det hadde jo vært greit om ytreskjermen i det minste kunne vist "telefonstatus" mens den ladet. hmm, syntes en del av de *komentarene* der egentlig er småbagateller..... noe er selvfølgelig riktig... men er par stykker av det som står der som ikke stemmer helt... mange av det tingene som står der, som jeg ikke har lagt noe merke til... så det innlegget der tar ikke jeg 100% "seriøst", hvis det er en riktig måte å si det på. Lenke til kommentar
mphones Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 nå får jeg sikkert så busta fyker tenker jeg, etter den forje posten jeg la ut.. menmen, kult å diskutere litt..... (folk blir ganske fort sure egentlig) Lenke til kommentar
Olaff Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Hadde jeg vært deg hadde jeg satsa på 6220. Den har alt man trenger og litt attpåtil. E700 mener jeg har for mange feil og mangler osv til at det er lønnsomt å kjøpe den...(joa, jeg er enig i at den har det tøffeste deisgnet en mobil noengang har hatt, men jeg som har hatt Smasung V200, som jeg ser overraskende nok har mange av de samme feilene som E700 "har ikke disse blitt retta opp " Feilene blir etter vært så iriterende at man ikke orker ha mobielen. Hør på meg å alle de som mener negativt om E700 og V200. Det er viktig. Ikke la deg lokke av design fremmfor funksjonalitet i dette tilfellet 6600 har antaklig nok så mye mer en du og de fleste har bruk for. Jeg har den og syns den har mye overflødig, og jeg syns også den er litt vel for stor. Ikke kjøp den. Skal du ha en Symbian så ta sx1 (som er noe midre og littebitte bedre, eller vent på noen av de nye lekkerbiskene som kommer (det skal jeg 6230 !!GÅ FOR 6220! Lenke til kommentar
Mobildude Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 (endret) 6220 har fullverdig MMS med lyd og video Synes Chigu sin fremstilling er litt unyansert...så håpløs er ikke E700...det handler mere om tilvenning mener nå jeg... Endret 7. januar 2004 av Mobildude Lenke til kommentar
Lexler Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 De beste telefonene jeg vet om, er de jeg kan prate i. stort mer trenger jeg ikke. Og siden jeg bruker den mye i jobbsammenheng vil jeg også si at jeg er en rimelig proff-bruker (hva nå enn det måtte være) ergo: proff tlf er en med snakkemuligheter og god lyd Lenke til kommentar
TheScorp Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 De beste telefonene jeg vet om, er de jeg kan prate i. stort mer trenger jeg ikke. Og siden jeg bruker den mye i jobbsammenheng vil jeg også si at jeg er en rimelig proff-bruker (hva nå enn det måtte være) ergo: proff tlf er en med snakkemuligheter og god lyd Hehe. Lar signaturen din tale for seg selv Lexler Lenke til kommentar
hei_det_er_robin Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 hva med P800/P900.. Det er profftelefoner så det holder... Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 6220 mangler BT og jeg ville av den grunn aldri kalt den for en profftelefon. Jeg har ikke fått testet en, men har tatt litt på den og må innrømme at den ser lekker ut. Skulle jeg kjøpt meg det jeg ville kalt profftelefon i dag hadde det nok blitt Siemens SX1.. uten tvil i grunnen. Personlig er jeg dritfornøyd med min Siemens S55 som jeg har hatt i litt over et år nå uten et eneste problem. Hvis du kan leve med en 256-fargers skjerm og ikke noe integrert kamera er det min anbefaling. Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 Jeg ville nå kjøpt 6600. Det er ikke så mange funksjoner på den egentlig. Bare viss du laster de ned. Den har bra lyd, bra skjerm, ganske fint design, og er iallefall ganske proff (har du sett reklamen? der er det enen proff fyr som ikke kommer gjennom tollen ) Go for 6600 6620 er ikke noe særlig tøff Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 (endret) Jeg ville nå kjøpt 6600. Det er ikke så mange funksjoner på den egentlig. Bare viss du laster de ned. Den har bra lyd, bra skjerm, ganske fint design, og er iallefall ganske proff (har du sett reklamen? der er det enen proff fyr som ikke kommer gjennom tollen ) Go for 6600 6620 er ikke noe særlig tøff Er det noen god grunn til å kjøpe 6600 i stedet for SX1? Prisen er jo tilnærmet lik, og SX1 er fysisk mindre og har flere funksjoner. Endret 7. januar 2004 av _Xorcist Lenke til kommentar
karlfr Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Takker så mye for sinnsykt mange svar! Blir mange stjerenr i boka mi karer. Må si jeg egentlig hadde bestemt meg for E 700 før jeg leste over her, nå virker det som om det kanskje blir en 6220 isteden. Ingen som har noe neg. å si om skjermen på denne telefonen altså? synes det ble litt dårlig jeg se, når jeg fikk se skjermer som T610, eller e 700 (Nå har jeg aldri sett en 6220 påskrudd da, men det er samme skjermen som i en 7250 ikke sant?) Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Jeg ville nå kjøpt 6600. Det er ikke så mange funksjoner på den egentlig. Bare viss du laster de ned. Den har bra lyd, bra skjerm, ganske fint design, og er iallefall ganske proff (har du sett reklamen? der er det enen proff fyr som ikke kommer gjennom tollen ) Go for 6600 6620 er ikke noe særlig tøff Er det noen god grunn til å kjøpe 6600 i stedet for SX1? Prisen er jo tilnærmet lik, og SX1 er fysisk mindre og har flere funksjoner. Tja.. Hvis du ikke liker taste oppsettet til SX1 så burde du gå for 6600. Er vel bare det egentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå