Styrmann Smisk Skrevet 28. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2021 (endret) Ørliten oppdatering. Har spilt RDR2 i en etappe på 20 minutter nå. GPU1 er oppe i 60-70 grader, og GPU2 oppe i maks 85 ved 99% last. CPU 1-6 ligger på rundt 60 grader. Eneste jeg har gjort til nå er å laste ned alt av resterende drivere til chipset, hovedkort og skjermkort. Skal teste dette noen timer før jeg friskmelder noe som helst. Endret 28. juni 2021 av Sydvest Lenke til kommentar
Verm Skrevet 30. juni 2021 Del Skrevet 30. juni 2021 Jeg hadde også problemer med at maskinen frøs ved kjøring av spill der eneste vei ut var svenskeknappen. Det ble verre og verre med tiden og etterhvert oppstod artifacts og etterhvert gikk det ikke an å boote inn i Windows en gang. Altså, tilsynelatende varme-relatert, variabelt og forverrende. Løsningen for meg var en re-flow med varmepistol. Jeg synes beskrivelsen din likner, men det kan selvfølgelig også være noe annet. Hvis du finner ut at det er grafikkortet ditt som fusker, og at det fortsetter å oppføre seg rart, så er det flere videoer på YouTube om hvordan man kan fikse det. Det funket for meg! Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 4. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2021 Litta oppdatering. Spilte RDR2 i 1 times tid i windowed mode her sist mandag. Boota så opp MW i fullscreen, og blacka ut på minutter. Rørte egentlig ikke maskinen igjen før i går kveld/natt. Da var det litt kjøligere temperatur. Jeg boota MW og skrudde ned oppløsningen fra 1440 for å fjerne litt stress fra skjermkortet. Og da spilte jeg i flere timer uten stans. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. juli 2021 Del Skrevet 4. juli 2021 Hva slags AMD CPU og hva slags Chipset på hovedkortet? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 4. juli 2021 Del Skrevet 4. juli 2021 Sydvest skrev (På 28.6.2021 den 21.03): Ørliten oppdatering. Har spilt RDR2 i en etappe på 20 minutter nå. GPU1 er oppe i 60-70 grader, og GPU2 oppe i maks 85 ved 99% last. CPU 1-6 ligger på rundt 60 grader. Eneste jeg har gjort til nå er å laste ned alt av resterende drivere til chipset, hovedkort og skjermkort. Skal teste dette noen timer før jeg friskmelder noe som helst. Når du sier GPU2, hva legger du i det? Sensor 2 på GPUen eller har du to kort? 85 grader er litt for varmt. Hvilket grafikkort har du og hvordan måler du temperatur? Har du sjekka event logger? Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 4. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2021 Flin skrev (24 minutter siden): Når du sier GPU2, hva legger du i det? Sensor 2 på GPUen eller har du to kort? 85 grader er litt for varmt. Hvilket grafikkort har du og hvordan måler du temperatur? Har du sjekka event logger? Har bare et skjermkort. Så regner med at MSI Afterburner da måler på flere sensorer i kortet. Kortet er et PowerColor Red Devil RX 5700 XT. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 4. juli 2021 Del Skrevet 4. juli 2021 (endret) Bare en tanke: Om du reduserer max power på skjermkortet med f.eks 6% så vil det kjøre litt kjøligere. Kan være nok om det er temperatur eller power som er problemet. Alternative måter er å redusere boost-frekvens eller kjøre kjølingen hardere. Sammenlign gjerne temperaturer med tester gjort av lignende kort. Endret 4. juli 2021 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 4. juli 2021 Del Skrevet 4. juli 2021 Sydvest skrev (3 timer siden): Har bare et skjermkort. Så regner med at MSI Afterburner da måler på flere sensorer i kortet. Kortet er et PowerColor Red Devil RX 5700 XT. Ok, virker som om det er flere som har problemer med det kortet. Sjekk at du har nyeste drivere over hele fjøla Test med en og en ram brikke. Test med en annen PSU. For meg virker det som om kortet blir for varmt eller kanskje drar for mye spenning. Hvilken PSU har du? Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 4. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2021 Flin skrev (11 minutter siden): Hvilken PSU har du? Corsair HX1200i. Kjøpt i 2019 samtidig som skjermkortet. Men det jeg har gjort som funker er å spille i 1920x1080. Så virker som at det går uten problemer når jeg tar litt last fra kortet. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 4. juli 2021 Del Skrevet 4. juli 2021 RX 5700XT-kortet mitt (Asus ROG STRIX) kom med for lange skruer og dermed for dårlig kontakt mellom kjøler og brikke. Tror det var AMD som oppgav feil data til produsentene, så mulig Powercolor har samme problem. Jeg løste det med nye skruer og plastskiver på trykkskruene som holder kjøleren til GPU-brikka og ny kjølepasta. Gikk fra 90C til 65C under 100% load. Ditt kort holder seg jo innenfor 60-70C på GPU, men kanskje det klokkes det ned for å oppnå det? Det kan forklare krasj i spill. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 4. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2021 Dette er et nytt fenomen. Hadde ikke noen problemer med dette i fjorårets sommerhete. Lenke til kommentar
Radford Skrevet 4. juli 2021 Del Skrevet 4. juli 2021 Sydvest skrev (5 timer siden): Corsair HX1200i. Kjøpt i 2019 samtidig som skjermkortet. Men det jeg har gjort som funker er å spille i 1920x1080. Så virker som at det går uten problemer når jeg tar litt last fra kortet. Da foreslår jeg at du tester Svein M sin potensielle fix, å "underklokke" GPU for å redusere varme. 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 4. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2021 Stilte ned power limit 6% og satte samtidig viftene på gpu til å nå 100% fra 80 grader. Satte så oppløsning på Mw tilbake til 1440p, og ender opp med noe helt annet enn svart skjerm som jeg opprinnelig var plaget med. Nå får jeg en feilkode fra spillet som jeg mener å ha vært borti før. "DEV ERROR 6068". Er for sent for at jeg orker å finne ut av om det er samme årsak til begge problemene. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 25. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2021 25 Juli Satte i et annet sett ram-brikker, og byttet skjermkort ut med et gammelt 780. Har så langt spilt en halvtimes tid uten kræsj. Skal teste om det skjer noe i et spill til. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 25. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2021 PC kræsjer ikke med annen GPU. Har ikke noe å si om jeg bruker nye eller gamle minnebrikker. Hvordan går jeg frem for å fullstendig utelukke at det kan være noe annet enn skjermkortet? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 25. juli 2021 Del Skrevet 25. juli 2021 (endret) En kan bruke benchmark programmer, f.eks disse: Heaven benchmark | UNIGINE Benchmarks FurMark > Home (geeks3d.com) Så ville jeg skrudd litt ned kortet kanskje power limit -15%. Max frekvens litt ned, f.eks -5%. Og sett om kortet tålte noen minutter med disse benchmarkene, eller spilling med disse settingene. Jeg er ikke sikker hva det tåler av temperatur, men 75-79 grader er vel normalt at GPU ligger på. Endret 25. juli 2021 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 25. juli 2021 Del Skrevet 25. juli 2021 (endret) Ser på denne siden How to fix Dev Error 6068 [Overclock, DirectX, Warzone] (windowsreport.com) at de foreslår å sette Max frekvensen ned med 20% på AMD Radeon kort. Edit: Det er i grunnen bedre å gå ned på frekvens enn å gå ned på power limit for spill-ytelsens sin del. Men virker kortet når en skrur ned begge så er det varmen (eller frekvens) kortet ikke tåler. Endret 25. juli 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 26. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2021 Fikset Dev Error (tror jeg), pc skrur seg av før jeg i det hele tatt rekker å starte et game med AMD-kortet i PCen. Kunne spille uavbrutt med Geforce-kortet 😊 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 26. juli 2021 Del Skrevet 26. juli 2021 Det virker vel ganske rimelig at det er skjermkortet sin skyld. Hvis du har testa med et annet kort og alt går fint i det tilfellet. Du lurer på hvordan man kan være sikker? Det er ikke så lett egentlig. Det kan selvfølgelig være noe sånn som kombinasjonen av skjermkort og hovedkort/strømforsyning. Kanskje det nye kortet trekker mer strøm og overbelaster strøm, men en Corsair HX1200i burde vel takle det ganske greit. Det kan funke å teste kortet ditt i en helt annen rigg og se om det funker. Samtidig tror jeg egentlig det er unødvendig, hvis du kan spille fint med et annet kort og det ikke funker i det hele tatt med det andre så er det nok skjermkortet ja. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 26. juli 2021 Del Skrevet 26. juli 2021 Jeg regner med du har vanlige strømkabler 2x8 pins tilkoblet slik det skal. Jeg tror vel at det er skjermkortet når det er slik som du beskriver det her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå