Gå til innhold

DV og animasjonsfilm

Anbefalte innlegg

Er det noen som har peiling på hvordan man kan lage tegnefilm/animasjonsfilm med DV kamera.

I gamle gode dager var dette ikke noe problem, da stillte man bare inn kamera på enkeltbilder, deretter knipset men et etter et og ferdig med det.

Man må jo kunne ta enkeltbilder. Er dette i det hele tatt mulig å få til med et videokamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Du kan gjøre det med et videokamera som har innebygget stillbilde funskjon eller egen animasjonsfunksjon. Du kan også ta snapshots hvor du bare tar opp i 1 sekund eller mindre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hvis du vil lage animasjonsfilm i nærheten av PC-en din, er det null problem.

Da kbler du kamera til PC via firewire, og bruker kamera som et "øye" for PC-en, dvs at bildene du tar lagres direkte på HD, i stedenfor på tape eller minnebrikke i kamera.

Det finnes flere programmer for animasjon som støtter DV. Jeg bruker et som heter StopMotionPro www.stopmotionpro.com. Et mer avansert og dyrere er animatorDV, men det har jeg lite erfaring med. Det har et altfor rotete interface til at jeg har giddet å prøve det ut.

Fordelen med å gjøre det på nevnte måte, er at du da har full kontroll over hva du driver med. Du kan slette bilder midt i en sekvens, se animasjonen spilles av, sammenligne forrige det siste bildet du tok med det du ser live fra kamera osv osv.

Se hva som går an med animatorDV og StopMotionPro.

Så alt du trenger i tillegg til kameraet ditt er et slikt program og et OHCI-kompatibelt Firewire-kort ieee1394 og selvsagt en Firewire-kabel. Skal du lage animasjonsfilm ute i jungelen bruker du samme prosedyre, men med en bærbar PC.

Endret av legofred
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Går det an og lage en modell med animasjoner i et modellprogram og så putte det inn i film man har på pc'en eller?

Null problem om man kan det der med animasjon. Bare synd det er vanskelig å få til noe pent noe.

Men ellers er det ikke noe i veien for det.

Har en kamerat som har holdt på med 3DS Max i et par år. Han har laget noen modeller, og puttet det inn i litt klipp vi har tatt og sånn. Ser ikke realistisk ut, akkurat, men så lenge det ikke er snakk om pene organismer med pels, ser det helt greit ut (hermetikkbokser og sånn er pent). :p

Ellers har jeg dødslyst til å lære meg skikkelig stop motion. Digger filmene til Svankmajer og sånn, men jeg har vel et stykke igjen dit. Modellskitt er vel et sted å begynne, ved PC-en, med videokamera på stativ.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Vi har vært igjennom dette før på forumet, så sjekk tidligere poster.

Frame rec. på kameraet funker, men dårlig fordi ved frame rec tar kameraet 5-6 bilder. Det klarer ikke å ta bare ett.Den beste løsningen er et program + firewire.

Jeg bruker Animator DV og er veldig fornøyd med det. Det kommer i forskjellige versioner, og min kostet ikke mer en 300-400 kroner. Sjekk hjemmesiden.

Lenke til kommentar

Evt. bruke framerec og en fjernkontroll slik jeg hadde gjort. (om jeg ikke hadde pc i nærheten) når den da er ferdig finner jeg ut hvor mange bilder kameraet har tatt (mitt tar 4 per frame) - så stiller jeg bare DVgrab inn korrekt

Setter output til TIFF bilder, og setter den til å ta hvert fjerde bilde. Det er kjempelett og greit! :D (Nå er imidlertid DVgrab kun for Linux, men jeg vedder på at det finnes liknende program til Windows/OS X)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...