Marinade87 Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Jeg har en ES2L som er lovlig i Norge og går maks 20km/t. Men det finnes også en internasjonal variant av denne som heter ES2 som går i 25km/t og dermed er ulovlig. Disse to er helt identiske bortsett fra at firmware er forskjellig på styringsenheten, i tillegg til at motoren er litt kraftigere på ES2 (men det er ikke motorkraften som avgjør 20 vs 25km/t). Jeg har tilbud om å kjøpe en billig brukt ES2 som jeg vil ha til delesparkesykkel. Har lyst å flytte motoren fra denne over på den jeg allerede har for å få litt mer trekk i oppoverbakker (uten å øke toppfart). Men så har jeg jo da den andre som likevel vil gå for fort. Hadde jo vært greit å ha den i lovlig og kjørbar stand også. Hvis man flasher firmwaren ned til samme firmwareversjon som den norske varianten og dermed får den til å gå maks 20km/t, blir den da lovlig? Det er litt vanskelig å tolke reglene helt. Det står at grensen skal være satt fra fabrikk og at det ikke skal være mulig for brukeren å endre på den via hastighetsinnstilling på selve sparkesykkelen eller i app. Noen som har litt greie på det? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Ja, så lenge det ikke er mulig å endre topphastighet(over lovlig hastighet) via app eller en knapp på sparkesykkelen. En flash er ikke noe man kan gjøre ved en håndvending, f.eks ved en kontroll. Så slik jeg tolker loven så vil en software limitasjon du selv legger inn ved å flashe firmwaren, slik at topphastigheten ligger ved eller under lovlig hastighet, være lovlig. Lenke til kommentar
Marinade87 Skrevet 27. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2021 Det tenker jeg også. Hensikten med regelen er jo oppfylt når den er begrenset i firmware. Jeg vet ikke hvordan politiet/SVV tester dette, om de kjører den på en trommel og sjekker det slik, eller om de går etter de originale spesifikasjonene på sykkelen. Er ikke så redd for en vanlig kontroll, men det er jo viktig å ha alt på det rene hvis det skulle skjedd noe mtp erstatningsansvar og slikt. Lenke til kommentar
Marinade87 Skrevet 29. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2021 Finnes det noen man kan kontakte for å få et faktisk svar på slikt? Sitat fra vegvesenets nettside: Sitat Sperret for hastighet over 20 km/t Det er ikke fartsgrenser for bruk av små elektriske kjøretøy, men krav om hastighetssperre. Det er produsenten som skal ha satt på en hastighetsperre som gjør at det ikke skal være mulig å oppnå høyere hastighet enn 20 km/t med motorkraft. Kravet er ikke oppfylt hvis brukeren kan endre maks hastighet via en bryter, ulike moduser eller ved en app. Her forstår jeg jo at hensikten med dette, er at man ikke skal kunne kjøpe en sparkesykkel som har mulighet til å gå i 30km/t, men kjøre den med en manuell begrensning på 20km/t satt i app eller på displayet osv. Den skal altså maks kunne gå 20km/t uansett modus osv, som tiltenkt fra produsenten. Men spørsmålet er jo hva som ligger i ordet "produsenten" og "ulike moduser eller ved en app". Jeg klarer ikke å finne den faktiske lovteksten om temaet, sitatet over er fra vegvesenet som da sikkert har skrevet dette for å være forståelig for folk flest. Flashing av firmware kan jo gjøres med tredjeparts app slik at hastigheten kan settes både opp og ned. Lenke til kommentar
Marinade87 Skrevet 29. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2021 Beklager å mase mye her, men jeg ingen jurist. Jeg lurer på om noen er litt flink til å lese lovverk og vite at man har tenkt på alt. Jeg finner denne linken fra regjeringen fra den gangen elsparkesyklene ble lovlige: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/sma-elektriske-kjoretoy-blir-likestilt-med-sykkel/id2596831/ Der er det henvist til en rekke forskriftsendringer på bunnen. Det er kun i den øverste og andre linken jeg kan se at det står noe om sparkesyklene og hastighet. (https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2018-04-09-544 ) Begge steder står det: Sitat § 2-5 nr. 12 nytt femte ledd skal lyde: Som sykkel regnes også elektrisk drevet kjøretøy for transport av én person (føreren). Innretningen må ha egenvekt ikke over 70 kg (inklusive batteri), bredde ikke over 85 cm, lengde ikke over 120 cm og konstruktiv hastighet ikke over 20 km/t. Kjøretøy uten selvbalanserende teknologi tillates ikke å ha sitteinnretning. Kjøretøy som nevnt i dette ledd anses ikke som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2. Her står det kun om konstruktiv hastighet på 20km/t, men ingenting om dette at den må være satt fra fabrikk. Vet ikke om dette er den eneste forskriften som har betydning eller om det kan være flere begrensninger. En annen inneholdt div. krav til sykkel, blant annet reflekser og slikt, men ingenting der om hastighet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå