Gå til innhold

kjøpe bil og bolig, trenger forslag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er selv født i '94, så vi er ikke så langt unna aldersmessig, så kan kanskje dele min erfaring her.

Først og fremst - Du bor hjemme, noe som er en økonomisk drøm! Det jeg ville gjort er å starte sparingen mot bolig, så må nesten bil komme etterpå. Bil er skikkelig moro, men det er allikevel mye penger ut vinduet. Her bør du tenke og kjøpe med hodet, og ikke hjertet. Nå aner jeg ikke hvor du befinner deg i landet, men man kommer dessverre ikke langt med bare 150k i egenkapital. Så det jeg ville gjort her er å jobbe så mye du kan (og orker) i mens du bor hjemme. Når boligen er i boks kan du starte med å leve en hel del mer fritt og samtidig starte sparingen mot bil.

Å kjøpe en råtass av en bil før bolig er ikke en økonomisk smart idé, og kanskje heller ikke særlig "kult" ovenfor dine foreldre som lar deg bo hjemme :) Ved å kjøpe råtassen først, vil du med stor sannsynlighet dytte utflyttingen med mange år. Eventuelt så må du kaste deg ut på leiemarkedet.

Kjøp en billig pendlerbil som kan ta deg billig og enkelt til og fra jobb. Sett deg et godt sparemål som er mulig å oppnå, så blir det hele mye enklere. Min anbefaling vil være å kjøpe en bil med mest mulig cash, altså så lite lån (eller ikke noe lån i det hele tatt om mulig). Det kan bli dyrt for deg å betjene både boliglån og billån.

Billige pendlerbiler faller heller ikke så mye i pris år til år. Følger du opp med EU-kontroller og det nødvendige, taper du generelt ganske lite penger. Dyre tyske biler blant annet? En helt annen historie.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

150 000 i egenkapital rekker ikke til en hybel en gang 😮

Alt du har av lån fra før trekker ned hva du kan låne til bolig. Så for all del kjøp bolig først. Kjøp en så billig bil som mulig nå, gjerne ikke mer enn et par titalls tusen kroner maks. Gjerne mindre også. Så sparer du som bare juling resten de neste 12 månedene. Om du har en noen lunde normal lønn og bor hjemme, bør du klare å spare minst 20 000 i måneden, med mindre du må betale mye husleie og diverse til dine foreldre. Sparer du dette hver måned i ett år, så bør du ha rundt 400k i egenkapital til neste sommer, som gir nok egenkapital til en bolig til 2,6 millioner, som bør gi en grei førstegangsleilighet (med mindre du absolutt MÅ bo i Oslo sentrum).

Når boligen er kjøpt og du har levd noen måneder og ser hvordan økonomien er i forhold til lån, husvedlikehold, strøm, etc., så kan du vurdere å kjøpe bil :)

Lenke til kommentar
On 6/27/2021 at 5:39 PM, Ungkar97 said:

kjøpe en el bil til 200-3k? De vil jo ikke ha driftskostnader. Cashe ut denne og ta opp bolig lån så fort som mulig

Hva betyr dette? Du har 150'000 i oppsparte midler. Hvordan kan du cashe ut det dobbelte av hva du har? Har du en egen sparekonto for bilkjøp? En bil faller fort i verdi, ikke unormalt med 10% i året. Så om du kjøper en bil til 500'000 tar det ikke mange år før du har tapt alle sparepengene dine... 

Du trenger minst 150'000 i egenkapital pr million du skal kjøpe bolig for.  

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte bil i 2015 og den blir nedbetalt i 2022...

Noen ganger angrer jeg på kjøpet, men det er kjekt å ha en skikkelig bil.

Jeg bor billig, så hus har aldri vært en prioritet, og skal jeg kjøpe hus som jeg har råd til, så må jeg ha bil, for der går det ikke busser.

Om du får lov å bo hjemme i 7+ år, så kjøp deg bil...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...