Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbilen havarerte etter et par kilometer - nå vet ikke Hilde sin arme råd


LMH1

Anbefalte innlegg

Bruktbilen havarerte etter et par kilometer - nå vet ikke Hilde sin arme råd

noen som har meninger her? for ser ofte på bruktbil salg på finn er ofte slik kjøper ofte sitter med risikoen for undersøkelse og overtagelse,  men man kan vel ikke være helt rettsløs heller? Så hva mener dere burde slik som opplever slik uansett hvor mye\lite de betaler få mulighet å heve kjøpet hvis man ikke ble informert om det ikke vi gå mye km før man opplever problemer?

Om det det slik er kjøpers risiko betyr det fritt fram for de som selger biler å gjøre dårlig jobb med reprasjoner og tjene mye på elendig service.

Eller er råde å leie tidsubestemt kontrakt? så slipper man slike problemer?

Siden forhandler løser problemet å selge garantiutvidelse som salgs forsikring som dekker uhell eller dårlig utført arbeidet, men hjelper lite da det ikke er kjøpers feil man ender slik. Flest har ikke greie på bil så man burde forvente noe.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"En 2006-modell, som har gått 179.000 kilometer."

Mulig det bare er meg, men en bil som er 15 år gammel og gått nærmere 200 000 tusen har jeg ingen forventninger til. Jeg har kjørt bil av aldersklassen der på huggeren selv, så alt man får ut av en slik bil må anses som positivt. I tillegg når man ikke kjenner bilen selv er det et gigantisk sjansespill.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det handler mer om å gjøre folk oppmerksomme på hvor galt det kan gå, fremfor å føle seg snytt fordi man ikke fikk avkastning på risikoen man tok. I de aller fleste tilfeller så er slike problemer like overraskende og frustrerende for selger som for kjøper.

Jeg anbefaler ikke uerfarne å kjøpe gamle tyske biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så er bedre å kjøpe volvo 240 eller veteranbiler?

Sitat

fremfor å føle seg snytt fordi man ikke fikk avkastning på risikoen man tok.

Så hvis du hadde gitt 150 000 kr for en bil som ikke klarte en ferietur er bare å kaste penger ut av vindu? Faktisk kan vel elbil i samme sum gå lengere uten havari, så nå er det ikke dumt å ha peiling hvor risikoen er, men uansett er vel største problemet at er siste eier som taper, de kan jo håpe ny kjøper ikke finner ut av bilen er ødlagt men sansynligheten er vel liten. Man kan jo si kjøper burde oppdage det på lengere prøvetur uansett er det surt å ende slik. Da kostnaden for reprasjon kan fort overgå det man betalte for bilen.

Faktisk burde man minst ha 3 måneds garanti så hvis bilen feiler etter det burde man ha noe rettigheter men gjelder vel bare kritiske feil ikke slitt kluch eller ting man bør regne med på eldre biler.

Lenke til kommentar

Man har rettigheter ved kjøp av bruktbil. Er det havari med årsak som burde ha vært informert om, og det ikke ble gjort, så er det selgerens ansvar. Finn.no skal vel ha noen hjelp for slike saker. 
 

Er alltid greit å ta vare på skjermbilder av annonsen, og eventuelt dokumentere alt som påpekes muntlig. Folk lyver og tar omtrent aldri ansvar når de er skyldig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det er jo en eldre og forholdsvis rimelig bil, men den så pen ut både innvendig og utvendig.

De hadde prøvekjørt bilen, så den var kjørt mer enn et par kilometer, og jeg ville heller ikke tatt bilen tilbake uten at det har blitt dokumentert hva som har skjedd.

Forrige eier kunne ha kjørt bilen rolig, og aldri være oppe i noe høyt turtall.
Så kommer ny eier og tar bilen i høyt turtall med en gang og kjører hardere, da vil det skje noe galt.

Lenke til kommentar
dDork skrev (12 minutter siden):

Man har rettigheter ved kjøp av bruktbil. Er det havari med årsak som burde ha vært informert om, og det ikke ble gjort, så er det selgerens ansvar. Finn.no skal vel ha noen hjelp for slike saker.

Er alltid greit å ta vare på skjermbilder av annonsen, og eventuelt dokumentere alt som påpekes muntlig. Folk lyver og tar omtrent aldri ansvar når de er skyldig. 

Men hva har man rett på? For selv større forhandlere vil være vanskelige, prøver vel å vri seg unna hvis tapene er store, man ser jo tesla saken: https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-med-flest-feil-av-alle/72608058

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/729kW/tesla-eiere-flere-feil-paa-bilen-men-vi-elsker-den

Audi går ofte for å være overpriset og mye feil på sammenlignet med andre bilmerker.

Spørs man har rett på leiebil bestefall får man pengene igjen.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (21 minutter siden):

Men hva har man rett på? For selv større forhandlere vil være vanskelige, prøver vel å vri seg unna hvis tapene er store, man ser jo tesla saken: https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-med-flest-feil-av-alle/72608058

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/729kW/tesla-eiere-flere-feil-paa-bilen-men-vi-elsker-den

Audi går ofte for å være overpriset og mye feil på sammenlignet med andre bilmerker.

Spørs man har rett på leiebil bestefall får man pengene igjen.

Man har svært mange rettigheter. Som heving av kjøpet, eller kreve at selgeren betaler for reparasjon. Det er vanlig kjøpslov som gjelder. 

Men det er som du sier, mange gjør forsøk på å vri seg unna. Virkemidlene er mange for å gjøre dette. Det er derfor det er svært viktig å dokumentere alt. Uansett. 

 

Litt informasjon finner man her:

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, dDork said:

Man har svært mange rettigheter. Som heving av kjøpet, eller kreve at selgeren betaler for reparasjon. Det er vanlig kjøpslov som gjelder. 

Men det er som du sier, mange gjør forsøk på å vri seg unna. Virkemidlene er mange for å gjøre dette. Det er derfor det er svært viktig å dokumentere alt. Uansett. 

 

Litt informasjon finner man her:

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Man har i teorien mange rettigheter, men så er det også endel som i rettspraksis forsvinner grunnet salgspris. I dette sjiktet med 15 år gammel og ca. 200 000 stiller man dessverre i praksis svakt.

Hvilken bil hadde jeg kjøpt istedenfor? Antagelig veldig begrenset budsjett - Skoda Rapid 2015 får man til 60-.70 kNOK i 2015 modell med <80 000 km på klokka. Billig og snusfornuftig, antagelig bil i mange år. Absolutt ikke noe statussymbol. Den er 6 år  idag, og kan vel håpe på at den holder til 14-15 år ;) 

Endret av Wisd0m
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (Akkurat nå):

Man har i teorien mange rettigheter, men så er det også endel som i rettspraksis forsvinner grunnet salgspris. I dette sjiktet med 15 år gammel og ca. 200 000 stiller man dessverre i praksis svakt.

Hvilken bil hadde jeg kjøpt istedenfor? Antagelig veldig begrenset budsjett - Skoda Rapid 2015 får man til 60-.70 kNOK i 2015 modell med <80 000 km på klokka. Billig og snusfornuftig, antagelig bil i mange år. Absolutt ikke noe statussymobil. Den er 6 år  idag, og kan vel håpe på at den holder til 14-15 år ;) 

Absolutt. 

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (2 timer siden):

Man har i teorien mange rettigheter, men så er det også endel som i rettspraksis forsvinner grunnet salgspris. I dette sjiktet med 15 år gammel og ca. 200 000 stiller man dessverre i praksis svakt.

Hvilken bil hadde jeg kjøpt istedenfor? Antagelig veldig begrenset budsjett - Skoda Rapid 2015 får man til 60-.70 k NOK i 2015 modell med <80 000 km på klokka. Billig og snusfornuftig, antagelig bil i mange år. Absolutt ikke noe statussymbol. Den er 6 år  idag, og kan vel håpe på at den holder til 14-15 år ;) 

Tja vi vet ikke hva kjøper betalte, men godt mulig skoda er bedre kjøp eller man hadde bedre sak hvis man tok reklamasjon på den. Det som er vanskelig er at saken ofte tar 6 måneder og 12 måneder før man heletatt for svar, og de mener saken er minimal sansynlighet for å lage en tvist skulle gå gjennnom.  Noen som vet om EL bilfeller? Eller vil Think bil eller Renault ZOE være bedre kjøp? eller vil det være verre om hurtiglader eller at man må bytte batteri? Heldigvis for eldre biler er vel reprasjon enklere, men alikevel hvis er mye rust og slitasje så kan godt tenkes det blir dyrere en å bytte til annen bil. Er ikke sikkert alle delene er verdt tapet.

Sitat

Forrige eier kunne ha kjørt bilen rolig, og aldri være oppe i noe høyt turtall.
Så kommer ny eier og tar bilen i høyt turtall med en gang og kjører hardere, da vil det skje noe galt.

Det burde vel kunne bevises, vertfall med nyere biler. Men muligens eldre er vanskligere å bevise. Kan jo være både mangel på olje og for høye tempraturer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Får meg til å tenke på den gamle bilen min. Jeg leverte den til en forhandler som innbytte og sa som sant var at den ruster i hjel. Femten år gammel, reparert for et halvt år siden der mekanikeren sa at det var som kjeks under bilen. Og nå var det ulyder igjen. Synlig rust rundt hjulene og noen bobler i lakken. Jeg fikk noen få tusen i innbytte og regnet med at han kom til å skrote den. 

Så søkte jeg på regnummeret på Finn, og tror du ikke den hadde havnet hos en oppkjøper som ville ha gode penger for den. 

Stakkars den som kjøpte den der. En rullende verkstedsregning. 

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (5 timer siden):

"En 2006-modell, som har gått 179.000 kilometer."

Mulig det bare er meg, men en bil som er 15 år gammel og gått nærmere 200 000 tusen har jeg ingen forventninger til.

Støttes. Når en bil er 15 år og har blitt brukt 12000 km/år er den 90 % oppbrukt - og da får man det man faktisk kjøpte, nemlig 10 % bil som kan bryte sammen når som helst og uten forvarsel. Så bør selvsagt også prisen være fornuftig i forhold til nettopp dette. 

LMH1 skrev (5 timer siden):

Faktisk burde man minst ha 3 måneds garanti så hvis bilen feiler etter det burde man ha noe rettigheter men gjelder vel bare kritiske feil ikke slitt kluch eller ting man bør regne med på eldre biler.

Det finnes rrikelig av dem som klarer å kjøre en sunn og velholdt bil til nedslitt rak i løpet av tre måneder, så dette er ingen god ide. Som sagt, kjøper man 90 % oppbrukt får man 90 % oppbrukt - samme hvor velpolert lakken er. Slike biler plukker man fra hverandre når man kjøper dem om man vil sikre sitt kjøp best mulig, man "prøvekjører" dem ikke tre kvartaler rundt. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (23 timer siden):

Selger må ta tilbake bilen tenker jeg og retunere kjøpesummen.

 

sedsberg skrev (23 timer siden):

Hvis han visste om, eller burde ha visst om feilen ja. Eller hvis han hadde vært forhandler. De har et større ansvar.

Sitat

Støttes. Når en bil er 15 år og har blitt brukt 12000 km/år er den 90 % oppbrukt - og da får man det man faktisk kjøpte, nemlig 10 % bil som kan bryte sammen når som helst og uten forvarsel. Så bør selvsagt også prisen være fornuftig i forhold til nettopp dette. 

Etisk sett muligens? men virker ut som har mistanke at forbrukerrådet er på selgers side bilen er utbrukt at man ikke kan ha store forventinger til den synd for de uerfarne kjøperne men vi vet jo ikke hvordan det vil ende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...