Gå til innhold

Mer om LCD-skjermer

GunnarAI

Anbefalte innlegg

:thumbup: Flott artikkel!

Jeg har en del spørsmål om skjermer som går utenom de reelle fakta (hw). Kan du (eller andre) si noe om dette?

Dell har kommet med en 17" LCD-skjerm i formatet 16:9 (for HDTV). tror du dette formatet vil bli utbredt også i dataverdenen, og evt. når?

Det finnes også skjermer som kan vris 90 grader (landskap/portrett). tror du dette vil bli mer vanlig?

Hva kan du si om plasmaskjermer i forhold til LCD (pris/kvalitet/levetid etc.)?

Med digitalkameraer med høy oppløsning vil en 17"/19" skjerm med 1200 x 1024 punkter være altfor dårlig til å vise bildet. Når kommer høyoppløselige LCD-skjermer der vi kan se hele bildet uten å forminske dette? Det er blant annet snakk om skjermer som har samme oppløsning som skrivere.

Det er jo ganske traumatisk å bare se en del av bildet på skjermen. Det er minst like stor nedtur å betale for masse pixler i bildet for så å måtte skave bort mesteparten for å se hele bildet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tipper det er meg du spør.

Skal prøve å spå fremtiden innen LCD.

Jeg tror at 16:9 formatet er noe som bare kommer mer og mer. Vi ser allerde de første widescreen skjermene nå, og det kommer stadig flere. Dette fordi markedet ønsker det. Det med 90 graders vridning tro jeg også vil bli mer og mer vanlig.

Når du skal ha monitor under 24" er nok LCD å foretrekke, men plasma tv'er har sine fordeler når det gjelder større skjermer (tv'er i stua). Levetid er jeg usikker på, men en plasma skjerm holder i 15 år med tv titting, og da har du sikkert tapetsert stua med ny skjermteknologi.

LCd skjermer med kjempe oppløsning finnes på markedet, men jeg tror ikke vi vil få noe særlig større oppløsning enn 1600 x 1200 innen privatmarkedet. Få har behov for noe mer.

Skjermene vil bli billigere i fremtiden, men jeg tror ikke på noe særlig prisfall før høsten 2004.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...