Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nytt bud etter "avtalt" salg.

johnnyboy0g

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lagde akkurat en konto da jeg sitter i en stiuasjon jeg ikke vet hvordan man håndterer.

Jeg har lagt ut noe til salg på Finn.No. Jrg har snakket smålig med en interesser kjøper og nevnte for han at jeg vil prioritere at varen hentes fremfor sendes. Han ønsket at jeg holdte den av i mellomtiden om det kun skulle være folk som ønsket å sende også, slik at han lå fremst i køen der.

Etter en stund fikk jeg noen forespørseler og hørte derfor med den potensielle kjøperen igjen og etterspurte et svar lktt hyppig. Han godtok og jeg sa enkelt  at jeg anser varen som kjøpt.

Deretter fikk jeg høyere bud på produktet. Hvordan står situasjonen når kjøp faktisk ikke er gjennomført og da kjøper ikke har mulighet til å faktisk utføre kjøpet før om 6 dager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Han godtok og jeg sa enkelt  at jeg anser varen som kjøpt." 

Gjennom denne handlingen er dere begge bundet, jfr Norges eldste gjeldende lov (min understreking):  "En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver." (Kristian Kvints (Kong Chrisitan Vs) norske lov av 1687, femte bok, første kapittel og første artikkel). 

Jeg kan ta med andre artikke av samme bok/kapiel også, den er like gjeldende: "Alle Contracter som frivilligen giøris af dennem, der ere Myndige, og komne til deris Lavalder, være sig Kiøb, Sal, .... og andet ved hvad Navn det nævnis kand, som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter, saasom de indgangne ere". Et kjøp er utført når tilbud + aksept foreligger (som her) likegyldig om det er gjennomført eller ikke på dette tidspunktet. 

Endret av GJESTESVAR
Siste setning lagt til.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...