Tempuz Skrevet 26. juni 2021 Del Skrevet 26. juni 2021 Så, jeg kjøpte en Opel Astra sports tourer 2011 i januar. Og siden har det vært problemer. Bilen har gått 165k. 2l diesel. Noen av problemene har jeg fått fikset, men det som gjenstår vet ikke verkstedet helt hva kan komme av. Hver gang jeg slipper gassen kommer det en klakkelyd og et lite nykk i bilen. Et verksted mente det var drivakselen. Den ble byttet, men lyden fortsatte. Et annet verksted mente svinghjulet, men var ikke helt sikker. Girspaken har alltid vært noe hard, men nå har den begynt å bli skikkelig treg. Når jeg har kjørt en stund hopper den ikke lenger inn i fri mellom gira. Den blir stående til venstre/høyre og må dyttes mellom fri før nytt gir. Står bilen en stund og kjøler seg er den fin igjen. Byttet girolje for et par uker siden. Har smurt wire. Forrige uke hang bremsen seg på høyre side foran. Røyk og lukta svidd. Stod stille en stund, helte på vann og problemet var borte. Tok av calliper, ser fint ut. Dette skjedde etter mye bremsing i saktegående trafikk. Vært fin siden. I går skjedde det samme på venstre side, også etter mye bremsing i køkjøring. Calliper ser fin ut også der. Noen som har noen innspill for videre feilsøking? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Nytter ikke å bare se om caliperen ser fin ut. Den må testes. Går glieboltene lett? Er det lett å presse stempelet tilbake? Er støvhetta hel, eller har den satt seg fast/ekspandert og låst stempelet? Er det mye korrosjon på stempelet? Ellers kan det være bremseslangen ut til caliper. Dog skulle jeg ikke tro dette ville komme etter mye bremsing men heller være tilstede hele tiden. At den ikke vil ut av gir kan være clutchen. Når den blir treg kan du stoppe, skru av motoren og se om den går lett mellom girene da. Lenke til kommentar
Tempuz Skrevet 28. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2021 sedsberg skrev (9 timer siden): Nytter ikke å bare se om caliperen ser fin ut. Den må testes. Går glieboltene lett? Er det lett å presse stempelet tilbake? Er støvhetta hel, eller har den satt seg fast/ekspandert og låst stempelet? Er det mye korrosjon på stempelet? Ellers kan det være bremseslangen ut til caliper. Dog skulle jeg ikke tro dette ville komme etter mye bremsing men heller være tilstede hele tiden. At den ikke vil ut av gir kan være clutchen. Når den blir treg kan du stoppe, skru av motoren og se om den går lett mellom girene da. Takk for svar. Det er stefaren min som har sjekka caliper, jeg regner med han har testa alt det der. Når det gjelder gir så er den som sagt fin igjen etter å ha stått en stund og kjølt seg. Den er ikke fin ved å bare slå av motoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå