Gå til innhold

Noen råd med amd cpu?

LMH1

Anbefalte innlegg

4 hours ago, LMH1 said:

Venter på ubuntu og fedora gjør det samme, seriøst problemet er vel folk kjøper maskinvare som ikke er windows 11 kompaktibel, før var kravene mindre så men det er vel vista og windows ME generasjonen igjen man vet ikke hvordan det vil bli for mange pcer som ikke blir windows 11 kompaktibel. neste blir vel man må ha 128 bits cpu.

Det som skurrer her er at ryzen 3 3100 er kompatibel men ikke ryzen 1700 som er bedre i windows 10.

Så mange cpuer særlig atom og Pentium M og E450 som ikke burde være windows 10 kompaktibel.

Nå er det verken Ubuntu eller Fedora/Red Hat som gjør jobben med hardware støtte, men linux kjernen og de fjerner ikke støtte for noe så lenge folk bruker det. 128 bit cpuer kommer du ikke til å se med det første. 64 bit minneadresser(2^64) er enda mer enn nok.

Og nei, det skurrer ikke at 3100 er kompatibel og 1700 ikke er det. 3100 er laget på en nyere arkitektur(Zen2 vs Zen). Det har ikke noe med ytelse å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja hva skal man si? LMH1 mener at han har peiling på det han driver med og sier at han har holdt på med Linux i mange år. Da er det veldig merkelig at han ikke vet at maskinvarestøtten kommer igjennom kjernen og ikke distroene. Snakk om å drite seg ut da. Fantastisk. Kanskje du nå LMH1 skal inrømme at du ikke har peiling på det du snakker om? Det er det beste du kan gjøre og det beste for andre.

Men altså. Hvorfor er det så viktig for deg at det skal fungere i Linux? For det første, så finner du det ut hvis du prøver maskinvaren og for det andre, så har du ikke peiling på hvordan man fikser en eventuelt feil, så hvorfor bryr du deg om det liksom?

Endret av wil
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (1 time siden):

Hvis det er primært spilling så ville jeg valgt 5600x å heller bruke penge man har spart på et godt sett med ram med lave timings, lite spill ytelse å hente med 5900x og 3900x vil være betydelig tregere enn 5600x.

Blir nok noe blanding, sjekk steam i linux å bygge streambuffer der krever 100% cpu, hvordan de er med nyeste kan jo diskutere.

Har levd lenge med 1700 så men tror deadlight vil klare 100% cpu last i SLI med GTX 1080 eller nyere.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 timer siden):

Blir nok noe blanding, sjekk steam i linux å bygge streambuffer der krever 100% cpu, hvordan de er med nyeste kan jo diskutere.

Har levd lenge med 1700 så men tror deadlight vil klare 100% cpu last i SLI med GTX 1080 eller nyere.

Ja jeg hadde 2700x før og for å være ærlig når det gjelder spilling så var jeg ikke særlig fornøyd, er først ved 5000 serien at amd har tatt et kvantesprang når det gjelder slik ytelse. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er begrenset med lagringsplass på hovedkortene. Det er etter det jeg har forstått grunnen til at de ikke har tatt med alle Ryzen CPUene, de har ikke nok plass til å støtte alle variantene. Også vil de nok prioritere nye varianter fremfor eldre varianter.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 8.7.2021 den 23.11):

Det er begrenset med lagringsplass på hovedkortene. Det er etter det jeg har forstått grunnen til at de ikke har tatt med alle Ryzen CPUene, de har ikke nok plass til å støtte alle variantene. Også vil de nok prioritere nye varianter fremfor eldre varianter.

Seriøst dagens vits, bios i dag er 2x 32 mb ikke 1,5 mb så en cpu støtte tar vel 32kb eller noe slik, kanskje litt mere.

Så hvis det var slik kunne de lagt egen bios fil med første gen og så må man flashe før man bytter cpu. så er mulig å finne løsning.

Det er ikke 100% sikkert amd har lenge skryt over tilbakekompaktiblitet, men man føler man må vente lenge.

Sitat

here are many other high-end X570 motherboards on the market that pack one 32MB BIOS chip or a combination of two 16MB chips,

Men forstår ikke vitsen med dual bios, med mindre noen leveres med beta bios. Er vel viktigere med stabile release en mangefull bios.

Sitat

Ja jeg hadde 2700x før og for å være ærlig når det gjelder spilling så var jeg ikke særlig fornøyd, er først ved 5000 serien at amd har tatt et kvantesprang når det gjelder slik ytelse. 

Tror forskjellen mellom ryzen 7 1700 @ 3.87 GB mot AMD Ryzen 7 3700X er minimal man sløser bort 3000 kr for noe litt mindre tempratur om sommeren.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det finnes en del slike sammenligninger mellom forskjellige cpu'er på nett:

Ryzen 7 1700X vs Ryzen 5 5600X Review - CPUAgent

Ryzen 7 1700X vs Ryzen 5 5600X - Battlefield V with RTX 2070 SUPER Benchmarks 1080p, 1440p, Ultrawide, 4K Comparison - GPUCheck United States / USA

Ellers så skal jeg være enig i at det ikke nødvendigvis er nødvendig å oppgradere fra Ryzen 7 1700 om en ikke har behov for det. Det er rimeligere å kjøpe et hovedkort enn ny cpu. Men en får kanskje ikke kjøre Windows 11 med Ryzen 7 1700 det virker litt uavklart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
bruker-540634 skrev (På 29.6.2021 den 22.40):

Da bør du teste crysis Remaster og Dying light så der du ytelsen på cpu load Ikke uvanlig med rundt 80% med GTX 1080 TI? Ganske utrolig jobber alle her på forumet for AMD og Intel skal selge mest mulig? men når svarene uteblir eller selv komplett må gi opp og Asus. Er jo jeg som sitter med verditapet.

Hva forventer dere av X570 mot X370? At de hovedkortet med 2 m.2 slot skal klare dobbelt ytelse med 2 stk  https://www.komplett.no/product/1173105/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/wd-black-sn850-2tb-m2-ssd i raid 0?

Eller det skal være slutt på mangel på PCI-E Lans på x570?  Fleste handler om penger ikke å gi best ytelse mot prisen der er første genrasjon bedre kjøp eller andre genrasjon. Linux er ikke størst problem.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...