Gå til innhold

Ni av ti båtturer er innen rekkevidden til elbåtene. Her er noen av modellene som er på vei inn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Seilbåter kan jo egentlig lade opp batteriet ved å bruke motoren som generator også når det er gode forhold. Er det noen som gjør det?

5 knop høres ikke særlig trygt ut. Er det nok til å holde båten unna trøbbel hvis forholdene forverres mens man er ute?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var et utsagn jeg ikke kunne unngå å legge merke til:

《Men i motsetning til snekker som ofte har en ganske høylytt semidiesel ombord.

..》

Har sett og opplevd store og små fiskebåter med semidiesel da jeg var ung for flere tiår siden. Noen er vernet og tatt vare på i dag.

Snekke med semi...finnes det noen?

Her skjønner jeg ikke hvor herr Valmot har vert...og tydeligvis ganske nylig.🤔

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 6/26/2021 at 3:10 PM, Lynxman said:

Seilbåter kan jo egentlig lade opp batteriet ved å bruke motoren som generator også når det er gode forhold. Er det noen som gjør det?

5 knop høres ikke særlig trygt ut. Er det nok til å holde båten unna trøbbel hvis forholdene forverres mens man er ute?

 

Ja det er et selskap (husker ikke navnet) fra enten Ukraina eller Croatia som som også bygger elektriske seilbåter. Motorene går i regen når de seiler og lader da batteribanken. Propellene endrer pitch eller noe. Søk på el seilbåt så finner du dem. De har også solceller naturligvis. Også katamaraner er det elektriske versjoner av. Både med seil og uten. De uten seil fra Silent Yachts har også en generator på diesel som kan startes om det trengs mer strøm. Silent Yachts leverer batteripakker på opp mot 480 kwh el noe mer som tilvalg. Katamaran uten seil får jo veldig store flater å legge solceller på, uten skygger fra mast, seil og tauverk. De har også strøm nok til å drive air condition i gjestehavna, induksjonsovn, kjøl og frys osv kort sagt alt av forbruk kan drives av solceller når du ligger i gjestehavn, eller for anker på svai.  

Hm trodde Marna diesel var regnet som selveste snekkediesel'n? En snekke bør forresten være en grei kandidat for elektrifisering, der er det jo stort sett dorgefart som gjelder. 

Det skjer nok mye spennende på elbåt fronten de neste ti åra. Den typiske norske skjærgårdsjeepen blir kostbar som elektrisk pga det krever stor batteripakke, svenskene har jo en modell som kan levers med opp til 200kwh batteripakke som tilvalg irc. Men det blir nok ikke for massene ennå. Også kommer det jo helt an på bruken. Skal en bare ut å bade litt eller gli over  på hyttebesøk til naboen eller på en restaurant så trenger en kanskje ikke enorm rekkevidde men ønsker man likevel minst planefart og helst (mye(?)) mer. Men da blir det fort kostbart. 

Edited: Salona fra croatia tenkte jeg på. Sålangt har de en helelektrisk modell på noen og førti fot. De jobber visstnok med å øke utvalget. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er jo bra. Samtidig synes jeg mer bør gjøres for å tilgjengeliggjøre den fremdriftsformen som allerede var oppfunnet for 1000 år siden. Bruk av seil bør gjøres enklere. Mindre skjøter og knoper og mer automatikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tradisjonelle saktegående snekker er nok de som er mest velegnet til elektrifisering. Det finnes fine framdriftsystemer i form av en pod som kan monteres på roret. Dette gir kjempebra manøvreringsegenskaper og man slipper skroggjennomføring for propellakselen. Planende båter vil nok kreve en bedre batteriteknologi med mye høyere energitetthet enn dagens batterier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, esfets said:

Dette er jo bra. Samtidig synes jeg mer bør gjøres for å tilgjengeliggjøre den fremdriftsformen som allerede var oppfunnet for 1000 år siden. Bruk av seil bør gjøres enklere. Mindre skjøter og knoper og mer automatikk.

Vel "knappseiling" har jo vært et begrep i et par tiår nå. Det er mulig med elektriske vinsjer og en spinnaker som ruller seg ut av seg selv. En av de svenske mer kostbare seilbåtene kunne fåes med dette for lenge siden, var det HR kanskje? Franske Amel benytter seg vel også av dette, mulig det er tilvalg bare men det er altså i salg. Det er vel strengt tatt ikke proprietær greie fra hver enkelt båtprodusent, men utviklet av tredjeparter. Som med vinsjer til seilbåter. Så i teorien er det vel faktisk mulig å ettermontere, feks ved oppgradering av seilgarderoben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, johnrixn said:

Tradisjonelle saktegående snekker er nok de som er mest velegnet til elektrifisering. Det finnes fine framdriftsystemer i form av en pod som kan monteres på roret. Dette gir kjempebra manøvreringsegenskaper og man slipper skroggjennomføring for propellakselen. Planende båter vil nok kreve en bedre batteriteknologi med mye høyere energitetthet enn dagens batterier.

Vel det kommer jo i stor grad an på både kundens lommebok og skrogets utforming hvor kostbar batteripakken må bli. Hydrofoiler er jo veldig effektive, de løfter skroget opp og ut av vannet slik at det blir mindre friksjon og våte flate. Så hydrofoiler bør også være godt egnet. Seilbåter er godt egnet, og katamaraner. Både med og uten seil. Så det er allerede flere båttyper som kan gjøres elektrisk alt med dagens batterikapasitet og teknologi. Despleasment skrog som feks sjark, eller saktegående "hyttebåter" kan også fungere greit om eier ikke skal veldig langt. 

 

Lenke til kommentar
TorHansen skrev (2 minutter siden):

En seilbåt eller en god gammel trekogg er jo vesentlig mer miljøvennelig enn disse elbåtene her.

Selges ikke mange seilbåter som ikke har en ice-motor. Og mengden seilbåteiere som ikke kan seile, øker. Elmotor er/vil bli et alternativ til ice-motoren. Men om du har en optimistjolle eller annen båt uten motor, så vil den helt klart være det miljømessig beste alternativet. Det nest beste er en ice-motor som ikke brukes.

Etter det kommer det veldig an på bruken. Om en elbåt ikke blir brukt noe særlig, så vil den utgjøre en større mengde utslipp per nautiske mil enn en ice-motorbåt som brukes tilsvarende lite pga større utslipp ved produksjon. Det vil da komme an på hvor tort bruk det er, men hvor "breaking point vil være, er jeg ikke klar over, så her håper jeg vi kan få noen kontrollerbare tall på bordet.

Men så vil jo stillheten være et poeng i seg selv, i tillegg til fravær av diesel/bensinsøl og avgasser fra forbrenningen, og så være et poeng. Og ihvertfall båter som baserer seg på hydrofoil sies jo å gi en langt mer behagelig reise, og sammen med manglende avgasser fra bensin/dieselforbrenning/søl, redusert fare for båtsyke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 timer siden):

Selges ikke mange seilbåter som ikke har en ice-motor. Og mengden seilbåteiere som ikke kan seile, øker. Elmotor er/vil bli et alternativ til ice-motoren. Men om du har en optimistjolle eller annen båt uten motor, så vil den helt klart være det miljømessig beste alternativet. Det nest beste er en ice-motor som ikke brukes.

Etter det kommer det veldig an på bruken. Om en elbåt ikke blir brukt noe særlig, så vil den utgjøre en større mengde utslipp per nautiske mil enn en ice-motorbåt som brukes tilsvarende lite pga større utslipp ved produksjon. Det vil da komme an på hvor tort bruk det er, men hvor "breaking point vil være, er jeg ikke klar over, så her håper jeg vi kan få noen kontrollerbare tall på bordet.

Men så vil jo stillheten være et poeng i seg selv, i tillegg til fravær av diesel/bensinsøl og avgasser fra forbrenningen, og så være et poeng. Og ihvertfall båter som baserer seg på hydrofoil sies jo å gi en langt mer behagelig reise, og sammen med manglende avgasser fra bensin/dieselforbrenning/søl, redusert fare for båtsyke.

Energiforbruket til en seilbåt og trekogg med en vanlig liten diesel- eller  bensinmotor er så lavt at de vil ha et vesentlig mindre miljøfortavtrykk over levetiden enn disse nye båtene med store batterier. De går på lukten av bensin eller diesel, bokstavlig talt. 

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar

Flere hundre volt høykapasitets ladekabler høres ut som et sikkerhetsproblem på brygga. Og hvilken invirkning vil all denne elektrisiteten, og krypstrømmen som kommer med den i et maritimt miljø, invirke på anodene vi alle bruker for a beskytte skingjennomføringer i metal. Ser for meg noen vil finne anodene er helt borte etter en halv sommer mens andre vil finne båten sunket fordi diverse beskyttende metal senket i saltvann har blitt oppløst grunnet dezincifisering. For ikke å snakke om propelakslinger, drev og lignende som vil ende opp rosenrøde. Verst vil det gå ut over metalbåten som har et par helelektiske naboer.

Lenke til kommentar
QCDDDENF skrev (3 timer siden):

"Tradisjonelle saktegående snekker er nok de som er mest velegnet til elektrifisering."

Man må jo ha med høytalere da - slik at man får spilt av "snekkelyden" også. Det er vel den ultimate lyden av sommer......

Tror jeg foretrekker bølgeskvulp over snekkelyden, men ser helt klart at den har et nostalgisk preg over seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...