jannicken Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 Det er en myte at de er vanskelige å jobbe med. Her er seks kjøreregler for dem som leder primadonnaer [Ekstra] Lenke til kommentar
Antattbest Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 I ny og ne, skjønner jeg at forsker ikke er en beskyttet tittel. 2 Lenke til kommentar
NZ2593 Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 I motsetning til forrige kommentar, så likte jeg artikkelen godt. "Vanskelige" medarbeidere kan ofte også være blant de beste hvis man håndterer dem riktig, og primadonnaen er en stereotypi av en type "vanskelig" ansatt. Jeg har selv opplevd at problemansatte har blomstret og levert over all forventning ved å gi dem riktig oppmerksomhet, gode tilbakemeldinger og ved å utfordre dem faglig på det de er gode på. Å utfordre dem til å forbedre seg på det de sliter med, som f.eks. en primadonnas temperament, kan derimot ha motsatt effekt. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) Det rareste jeg har opplevd i denne sammenheng var en arbeidsplass hvor man opprettet et tankepoliti for hva som var riktig tankesett å ha på jobb. Alle som ikke var innenfor dette tankesettet ble fryst ut og stemplet. Det kunne være så bagatellmessig at hvis du hadde et fagelig innspill i en sak og en av de dominerende partene ikke var enig med deg så ble du stemplet som "vanskelig å jobbe med" og da befinne seg utenfor ønsket "tankesett". Å dra lasset samme vei ble fordummet ned til at man alltid skulle være enig og helst ikke ha egne meninger eller innspill utover det som var "bestemt". I tillegg til dette drev man stadig vekk å motarbeidet hverandre så det er utrolig at noen arbeidsplasser i det hele tatt fungerer. Endret 25. juni 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 Theo343 skrev (1 time siden): Det rareste jeg har opplevd i denne sammenheng var en arbeidsplass hvor man opprettet et tankepoliti for hva som var riktig tankesett å ha på jobb. Alle som ikke var innenfor dette tankesettet ble fryst ut og stemplet. Det kunne være så bagatellmessig at hvis du hadde et fagelig innspill i en sak og en av de dominerende partene ikke var enig med deg så ble du stemplet som "vanskelig å jobbe med" og da befinne seg utenfor ønsket "tankesett". Å dra lasset samme vei ble fordummet ned til at man alltid skulle være enig og helst ikke ha egne meninger eller innspill utover det som var "bestemt". I tillegg til dette drev man stadig vekk å motarbeidet hverandre så det er utrolig at noen arbeidsplasser i det hele tatt fungerer. Var «primadonnaen» den dominerende eller uenige parten? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. juni 2021 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) 6 hours ago, Memento scientiam said: Var «primadonnaen» den dominerende eller uenige parten? Jeg vil si at den dominerende som ikke tålte andres saklige meninger rundt temaet utpeker seg som primadonnaen Det var heller ikke snakk om å gå i mot noe man allerede hadde satt på papiret men i prosessen å forme det til å være bestemt. Man brukte ufine metoder som å ikke kalle inn de man mente kunne ha andre meninger til møter osv. Rett og slett type "my way or the highway" type opplegg. Når enkelte likevel ikke godtok denne nedtrykkende greia så begynte man med ufine personangrep, underminering og den slags taktikker. Endret 25. juni 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 26. juni 2021 Del Skrevet 26. juni 2021 Theo343 skrev (På 25.6.2021 den 18.12): Jeg vil si at den dominerende som ikke tålte andres saklige meninger rundt temaet utpeker seg som primadonnaen Det var heller ikke snakk om å gå i mot noe man allerede hadde satt på papiret men i prosessen å forme det til å være bestemt. Man brukte ufine metoder som å ikke kalle inn de man mente kunne ha andre meninger til møter osv. Rett og slett type "my way or the highway" type opplegg. Når enkelte likevel ikke godtok denne nedtrykkende greia så begynte man med ufine personangrep, underminering og den slags taktikker. Så primadonnaen var lederen? Basert på det artikkelen lister opp, så syns jeg ærlig talt at det passer meg bra… Faget er for meg definitivt viktigere enn bedriften, og jeg blir ofte litt gal når folk mangler kompetanse, tenker kortsiktig, osv. Samtidig liker jeg å arbeide, men bare når vi alle arbeider for og mot det samme, med like høyt fokus på kvalitet. Jeg vil dog aldri ha problemer med saklige innspill??? Det høres helt merkelig ut. Det å ha diskusjoner rundt arbeidet er jo kjempeviktig? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 (endret) 13 hours ago, Memento scientiam said: Så primadonnaen var lederen? Basert på det artikkelen lister opp, så syns jeg ærlig talt at det passer meg bra… Faget er for meg definitivt viktigere enn bedriften, og jeg blir ofte litt gal når folk mangler kompetanse, tenker kortsiktig, osv. Samtidig liker jeg å arbeide, men bare når vi alle arbeider for og mot det samme, med like høyt fokus på kvalitet. Jeg vil dog aldri ha problemer med saklige innspill??? Det høres helt merkelig ut. Det å ha diskusjoner rundt arbeidet er jo kjempeviktig? Helt enig. Vedkommende var ikke leder men se for deg at avdelingen er delt opp i teams med én overordnet sjef, teamledere og så mindre faggrupper hvor hver gruppe har en fagansvarlig. Én av de litt yngre meget ambisiøse fagansvarlige kjørte "my way or the highway" type mentalitet. Han kalte gjerne andre primadonnaer men sannheten var at han ikke tålte andre som hadde like sterke meninger som han selv. Sjefen var overarbeidet og tillot det og teamledere bare jattet med. Hvis man hadde gode saklige meninger som han ikke var enig i og det skjedde flere ganger så ble du etterhvert pekt ut som "et problem". Dette var en primadonna som også hadde et par "flying monkeys" for å alltid trumfe sine ønsker og disse hadde han selv sørget for å ansette ved å melde seg til å avhjelpe sjefen med ansettelser. Det var uvesentlig om du var en likeverdig fagansvarlig. Hadde man gode faglige innspill som ikke falt i god jord hos denne personen så begynte prosessen med motarbeidelse, baksnakking aka "han er vanskelig å jobbe med", selv om man var en god teamplayer. Manipulering ift. hvilke viktige møter man ikke ble kalt inn, sørge for at personer var hjemmekontor eller kurs når de planla å gjøre ting man burde vært med på og mye mer. Etterhvert stadig mer personangrep for på den måten å stilne de som ikke var "agreeable" med hans tankesett. På det verste foregikk det planlagt sabotasje av andres arbeid via "planlagte endringer" når den fagansvarlige var borte eller på ferie for så å "steppe inn og fikse problemet" i all offentlighet. På den måten jobbet man for å få andre til å se mindre kompetent ut og alt ble selvsagt rapportert til ledelsen bak ryggen på de det gjaldt. Man skapte stadig flere problemer for områder andre hadde ansvaret for både for å få det til å se ut som ett "problemområde" samt gjør personen opptatt med problemer. Og dette var bare noe av det som foregikk. Jeg har vært borti en del vanskelige primadonner i mitt liv og forskjellige grader av hvordan de kan underminere andre de (feilaktig) ser som "hindringer" eller kanskje bare ikke liker. Men denne var virkelig noe av det verste jeg har vært borti. Og ledere gjorde ikke noe med det men kalte det "internjustis" så lenge arbeid ble tatt tak i. Til syvende og sist ble dette gjort for å fremme seg selv, være i rampelyset, tråkke andre ned for å virke bedre og i ytterste konsekvens få forfremmelsene og de beste lønnspakkene. Unødvendig å si at turnover var betydelig men siden den var høy i hele bedriften så man ikke det som noen varsellampe. Jeg har også sett styggere ting enn dette. EDIT Viktig å si at slike personer jeg her fremhever nok har noen flere tilleggsfakter utover det å være en primadonna. En såkalt primadonna behøver på ingen måte å opptre slik som dette men det virker å være en sammenheng i mange tilfeller. Endret 27. juni 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 (endret) *feilpost* Endret 27. juni 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 (endret) 13 hours ago, Memento scientiam said: Faget er for meg definitivt viktigere enn bedriften, og jeg blir ofte litt gal når folk mangler kompetanse, tenker kortsiktig, osv. Samtidig liker jeg å arbeide, men bare når vi alle arbeider for og mot det samme, med like høyt fokus på kvalitet. Jeg ser ikke hva betalingsartikkelen lister opp rundt primadonna men jeg kjenner meg igjen i og identifiserer meg med det du sier her. Dessverre er det veldig sjelden man opplever en slik drømmesituasjon og man blir da lett neddynket i arbeid og får ikke den tiden og overskuddsenergien man trenger til å kultivere teamet og andre. 😕 I mine øyne har man muligens forskjellige typer primadonnaer. De som brenner for faget og elsker å jobbe i samme retning med alle som drar sin vekt (paradis for min del) men så har man også de primadonnaene som ønsker å dominere og trumfe og ikke bidrar til noe felles god teamspirit. Jeg er også glad i å lære bort og løfte andre. Men om man hele tiden må bære andre blir det nedbrytende over tid. Gjennom mine snart 30 år kan jeg telle på én hånd de gangene jeg har fått bistand til å løftes i et fag og har i majoriteten brukt tiden min på å løfte andre i fag og drive catchup på egne ting. Det er greit om man er "lærer" eller jobber i en kursbedrift men kan bli tungt når man jobber i type programvarehus eller større driftsavdelinger med en travel hverdag og selv også må utvikle seg. Endret 27. juni 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 En del folk misoppfattes av andre og blir heller uglesett og forhatt enn forstått. Dette skjer stadig støtt. Det er også blitt moteriktig å sette diagnose på folk man strengt tatt ikke kjenner. Det er også blitt vanlig med å baksnakke enhver de ikke liker, spre dumme ting om dem i chatteforum, og lignende. Enkelte oppretter egne sider på Facebook for og kollektivt drive med slik mobbing. For sjeldent er det mer enn en kollektiv vrangforestilling, og det er direkte ulovlig å bedrive slik. Jeg har sett dette skje med mange. Folk generelt har dårligere evner til å komme med rett bedømmelse enn de selv tror. Og blir man en flokk så er man enda verre. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 (endret) @dDork Dette er helt riktig. Ble selv forsøkt invitert til å delta i en slik "mobbe/trakaseringsgruppe" og siden jeg forakter den slags, sa hva jeg mente om slikt og avslo, gjorde jeg meg selv til target i akkurat det tilfellet. Her gjorde man ting som å uoppfordret ta bilder av folk med mobilen i uheldige situasjoner eller når de var slitne for å henge de ut i FB gruppa og andre steder. Man forsøkte å finne "dritt" på folk for å lage drittpakker uavhengig om informasjonen var sann eller ei (i majoriteten usann) og mye annet rart. Brøt seg inn i andres skap, stjal ting osv. Jeg ble vist bilder av andre ansatte de hadde som "next target" og jeg rapporterte dette til HR når jeg selv valgte å ikke være en del av en slik forkastelig bedriftskultur lenger. Jeg tviler på at det ble gjort noe med men som jeg sa bla. til HR "folk lider under dette og derfor må det løftes". Dette er definitivt ulovlig men det tåkelegges i så stor grad at de som forsøkte å gå mot det ble helt nedslitt. Og det foregår på "de beste" plasser hvor man ikke forventer slikt. Endret 27. juni 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå