Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Løst varmeskjold eller løs innmat i katalysator?

Jovjo

Anbefalte innlegg

Hei 😊

Jeg har en gammel VW Polo 1,4 liter bensin fra 1999. I det siste har jeg hørt en raslelyd ved lavt turtall. Jeg fikk undersøkt litt nærmere i dag. Jeg la med ned ved siden av bilen mens samboeren ga gass når bilen sto i fri. Jeg lokaliserte raskt at lyden kom fra katalysatoren. Jeg brukte et skohorn av metall for å banke litt på deler under der. Når jeg presset skohornet mot varmeskjoldet til katalysatoren ga lyden seg. Jeg la merke til at varmeskjoldet var litt løst, men ikke særlig mye. Ikke kunne jeg se noen naturlig måte å feste det på heller. Jeg har ikke muligheten til å få løftet bilen helt opp. 

Jeg har googlet meg frem til at denne lyden mest sannsynlig enten skyldes løst varmeskjold eller løs innmat i katalysatoren. Det jeg lurer på er om noen her inne har noen tanker om hva det kan skyldes? Løst varmeskjold er vel ikke dyre jobben å fikse, men ny katalysator koster jo mer. Siden at lyden ga seg med litt press mot varmeakjoldet er det ikke da naturlig å tenke at det er det som er årsaken? 

Takker for alle svar 😊

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å komme seg under og se/kjenne på ting. Fungerer best om man er to så en kan operere gasspedalen mens den andre kan være under og se/høre. Kan være så mangt, men at innfestnning til diverse varmeskjold rundt katalysator og eksos ruster bort rundt og løsner er jo ikke unormalt.

Bare vær sikker på at den står skikkelig på bukker/klosser før man går under.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...