Gå til innhold

Burde Sport blandes med Politikk?

Anbefalte innlegg

herzeleid skrev (1 time siden):

Det er jo et interessant spørsmål; Handler Pride om noe mer enn "like rettigheter" eller "fri kjærlighet" og hva legger en ellers i slike begreper? Arrangøren av Pride i Norge er ut fra hva jeg kan se eksempelvis mot sexkjøpsloven og bruker arrangementet til å fronte dette synspunktet. Er det da noe mer enn en markering for "like rettigheter" og "fri kjærlighet"? 

Kva har ein arrangør i Norge med kva Pride i hovedsak handler om verden over? 

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (10 timer siden):

Uenig. Det er heller uungåelig å blande sport og økonomi. Pengene trumfer politikken.

Sport bør dog fremme universielle idealer. Den bør ikke forsøkes brukt til politiske kampanjer/propaganda og forsøk på ensretting. Dette med å trekke pride-kampanjen inn i sporten passer ikke. Pride er en politisk kampanje delvis preget av ensretting, intoleranse og angrep på enkeltpersoner som står i veien. En mulig lekegrind for maktmennesker. Thants it 🙂   Jeg legger merke til at Jan Thomas så langt har holdt seg unna pride. Han har jo en tendens til å respektere mennesker i sin framtreden 🙂

Hva ville Norge oppnådd innen sport hvis ikke politikerne var villig til å dele ut penger? Hvor mange idrettsanlegg ville blitt bygget? Hvor mange langrennsløpere ville vært profesjonelle og tatt medalje i OL? Som sagt, jeg klarer ikke å se hvordan man kan skille sport og politikk.

Men nå handler vel egentlig denne diskusjonen om politiske markeringer, da, noe som er litt annerledes, så kanskje dette blir en avsporing...

Jeg tror UEFA ønsker at sport og fotball skal virke samlende og forene folk. Hvis man derimot åpner for ulike politiske markeringer, kan fotball virke splittende og polariserende. Personlig synes jeg både kneling på banen og Pride markering er upassende, selv om jeg støtter arbeid mot rasisme og ønsker like muligheter for alle. Det føles feil. Det er som om venstresiden skal innta fotballarenaen og herske også der, slik som de allerede gjør innen media, akademia og offentlig sektor. Det er fint om fotball bare kan være fotball, f eks mens vi ser på TV under EM. 😀 Så kan vi ta politiske diskusjoner på andre arenaer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (16 minutter siden):

Det er greit å markere for menneskerettigheter. Dette kan være f.eks pride eller mot rase diskriminering.

Kanskje du har rett i det. Det er det moralsk riktige å gjøre. Men som sagt føles det feil med både kneling og regnbue, og jeg er jo ikke alene om å mene det. Vi er vel på vei mot amerikanske tilstander og kulturkrig også her i Europa. 

Endret av Vaniman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (44 minutter siden):

Personlig synes jeg både kneling på banen og Pride markering er upassende, selv om jeg støtter arbeid mot rasisme og ønsker like muligheter for alle. Det føles feil. Det er som om venstresiden skal innta fotballarenaen og herske også der, slik som de allerede gjør innen media, akademia og offentlig sektor.

hugh laurie facepalm GIF

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Vaniman said:

Hva ville Norge oppnådd innen sport hvis ikke politikerne var villig til å dele ut penger? Hvor mange idrettsanlegg ville blitt bygget? Hvor mange langrennsløpere ville vært profesjonelle og tatt medalje i OL? Som sagt, jeg klarer ikke å se hvordan man kan skille sport og politikk.

Hmm,  fotball er da milliard-industri?  Idrett er ellers ofte Big Business. Støtten fra politikere kan kanskje sammenlignes med støtten til annen industri/næringsliv via støtte til utdanning/forskning, infrastruktur etc. 

Det er lenge siden en hadde amatør-regler og Hjallis (Kong Glad) var helt og spilte en rolle i nasjon-byggingen 🙂

It's the economy, stupid !

Angående pride og identitets-politikk, morsomt med denne "politisk korrekte" som kjapt bare bøyer seg:

https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2017/03/10/vestkantbadet-legger-seg-flat-etter-transkvinne-nekt/

Imidlertid, lurer på om vedkommende glatt kunne bøye seg for hva som helst tjenelig? 🙂  Litt skummelt når folk bare bøyer hodet, nikker og følger flokken. I følge min kultur har man et spesielt ord for slikt. Det begynner med "dr.." og slutter med "sekk" 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (9 timer siden):

Å kalle Pride for propaganda er ganske på trynet. Nå har han jo unnskyldt det, så det er jo greit nok, men hinter jo litt om hva han egentlig mener synes jeg.

Har en god venn som er homo, både han og typen syns Pride er helt på trynet nå.
De er innom Pride hvert år, og forteller om ganske motbydelig oppførsel.
De drøye bildene som deles tilhører ikke sjeldenheten.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Sharpings said:

Kan forklare hva du mener her? Nå ble jeg nysgjerrig.

Menn som hevder de er kvinner for å utnytte situasjonen og havne i kvinnefengselet der de kan voldta og på andre måter forgripe seg på kvinner. 
Folk kommer til å utnytte det når det blir sagt at kjønn ikke er et biologisk faktum men basert på en følelser og fri fantasi igrunn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (33 minutter siden):

Har en god venn som er homo, både han og typen syns Pride er helt på trynet nå.
De er innom Pride hvert år, og forteller om ganske motbydelig oppførsel.
De drøye bildene som deles tilhører ikke sjeldenheten.

Kass oppførsel? Ganske rart å være med på ein tilstelning dei syns er heilt på trynet, kvart år. Når skal dei innsjå at det kanskje ikkje er for dei? 

Har vært på utesteder også. Ganske motbydelig oppførsel der og til tider. Istedenfor å male med ein så forbanna tilbakestående børste, går det faktisk an å innsjå at nåken folk, oppfører seg motbydelig, uansett kor ein befinner seg i verden. Tipper det gjelder også Pride fester/demonstrasjoner. Ein skal være ganske tjukk i håve om ein tar eit fåtall mennesker sin oppførsel og bruker det til "fodder" mot ein heil bevegelse. Kanskje du til og med tror Tyskerne som ville lyse opp stadionen, står inne for oppførselen til det homo vennen din beskriver?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (5 timer siden):

Kan man støtte pride, om man ikke støtter Trans-greiene?

"Kan man støtte like rettigheiter, om man ikke støtter like rettigheiter for Trans personer?" 

"Kan man være imot stigmatisering av LGBT folk, om man støtter stigmatisering av Trans-personer"?

Alexander4840 skrev (5 timer siden):

Hvem bestemmer hva ''Pride'' står for? Betyr det bare ''alle kan elske alle og gjøre hva man vil''?

Kven bestemmer kva "FRP" står for? Betyr det bare "det som står i parti programmet"? Eller skal vi ta med Terje Søviknes sin oppførsel i år 2000, som representativ for det "FRP" står for?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Frp står for det som til ei kvar tid står i partiprogrammet, eventuell personleg oppførsel eller solo-utspel er ikkje det partiet står for (sjølv om det kan gi inntrykk av at dei som er i det partiet er slik og slik). 

Når det gjeld transpersonar og stigmatisering og like rettigheiter så er det der også ulike grader. Ein treng f.eks ikkje å støtte at transpersonar skal kunne delta i kvinneidretten, men ein kan støtte at dei like rettigheitene består av at transpersonar også skal få konkurrere, enten det blir i eigne klasser i tillegg til herre og kvinneklassen, eller at ein deler opp klassene på ein annan måte som vekt, muskelmasse, eller liknande kriterier. Det er blant anna gitt at langdistanseløping skal være ein idrett der berre folk med lange bein skal kunne hevde seg, det kan kanskje være like aktuelt å dele opp i ulike klasser basert på beinlengda. Mykje på same måte som at kampsport er delt opp i vektklasser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 timer siden):

Jeg prøvde å løfte spørsmålet om hva pride handler om med et eksempel fra Norge, men mulig jeg hadde for høye forhåpninger. 

Ein kan finne eksempler i alle bevegelser, organisasjoner, klubber, parti, institusjoner, land, familier, etc etc. Spørsmålet er, om ein er tjent med å søke og finne og luke ut dei få eksemplene ein finner, og definere etter dei?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (3 minutter siden):

Ein kan finne eksempler i alle bevegelser, organisasjoner, klubber, parti, institusjoner, land, familier, etc etc. Spørsmålet er, om ein er tjent med å søke og finne og luke ut dei få eksemplene ein finner, og definere etter dei?

En bør nok skille mellom å definere noen ut fra enkelte standpunkt og det å påpeke at det kan virke som påstander om at det kun handler om ‘kjærlighet’ eller ‘menneskerettigheter’ rett og slett er feil. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Frp står for det som til ei kvar tid står i partiprogrammet, eventuell personleg oppførsel eller solo-utspel er ikkje det partiet står for (sjølv om det kan gi inntrykk av at dei som er i det partiet er slik og slik). 

Bingo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (3 minutter siden):

En bør nok skille mellom å definere noen ut fra enkelte standpunkt og det å påpeke at det kan virke som påstander om at det kun handler om ‘kjærlighet’ eller ‘menneskerettigheter’ rett og slett er feil. 

"Det kan virke som påstander om at FPR handler kun om x-y- og z, rett og slett er feil"

Queue: 

spacer.png

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...